Z b r o j n í p r ů m y s l
Aero Vodochody dělá vše pro to, aby se mu podařilo v zahraničí prodat letoun L-159 ALCA. Budoucí úspěch či neúspěch Aera je dáván do souvislosti s nákupem nadzvukových stíhaček pro českou armádu, a tím se politizuje.
Koncem února na zasedání sněmovního výboru pro obranu a bezpečnost všichni sociálnědemokratičtí poslanci hlasovali proti usnesení, které stanovilo, že nákup nových nadzvukových stíhaček by neměl ohrozit program L-159 a možnosti jeho vývozu do zahraničí. Při hlasování se přitom spojili s komunisty.
„Byl jsem velmi překvapen když jsem zjistil, jak hlasovali, řekl týdeníků EURO předseda sněmovního výboru pro obranu a bezpečnost Petr Nečas (ODS). A dodal, že jejich postoj přímo nahrává firmě British Aerospace, která se dohromady se švédskou společností Saab snaží prosadit prodej nadzvukové stíhačky JAS-39 Gripen jak v České republice, tak v Polsku a v Maďarsku. Britská firma zároveň dělá vše pro to, aby v tomto regionu prosadila také svůj cvičný letoun Hawk 100, který je přímou konkurencí podzvukového cvičného bitevníku L-159.
Člen sněmovního výboru pro obranu a bezpečnost Miloš Titz (ČSSD), který se svými kolegy hlasoval proti usnesení, nebyl schopen své hlasování přesvědčivým způsobem obhájit. „Nemám nic proti letounu L-159 a nic proti tomu, že česká armáda objednala dvaasedmdesát kusů, a také nic proti snahám o vývoz tohoto letounu do zahraničí. Můj názor je, že Česká republika nadzvukové letouny potřebuje za každou cenu. Jenže letoun L-159 potřebuje pro svou ochranu nadzvukové letouny, zatímco nadzvukové letouny pro svou ochranu L-159 nepotřebují, uvedl Titz. Nečas jeho vysvětlení označil za nesmysl.
V tisku se objevila podezření, že také další člen ČSSD a místopředseda vlády pro zahraniční politiku Egon Lánský nadržuje britsko-švédskému konsorciu. Lánský totiž nedávno navštívil Švédsko a jednal s představiteli vlády a firmy Saab mimo jiné i o možnosti školení českých pilotů v této zemi (EURO 7/99).
Hlasování členů ČSSD ve výboru je podle nejmenovaných zdrojů týdeníku EURO v příkrém rozporu s míněním valné většiny sociálnědemokratického kabinetu, který usiluje o prodej letounu L-159 v zahraničí, zejména v Polsku, na Slovensku a v Maďarsku. Zdroje týdeníku EURO vycházejí z jednoduché konstrukce: česká vláda v současné době intenzivně jedná s Polskem a Slovenskem o možném prodeji letounu L-159 a pro Aero Vodochody je příznivý výsledek jednání životně důležitý. Česká armáda si sice objednala dvaasedmdesát letounů, odborníci - včetně generálního ředitele Aera Adama Straňáka - však odhadují, že podnik musí prodat minimálně 170 kusů. Jinak se veškeré náklady na vývoj a výrobu letounu nezaplatí. Pokud tedy dáme v budoucnu přednost nadzvukovým stíhačkám britsko-švédské provenience, de facto tak svým sousedům doporučíme dát přednost i podzvukovému bitevníku Hawk.
Veliký zájem o L-159 má Polsko. Tento letoun je totiž po technické stránce srovnatelný s konkurujícím Hawkem, ale cenově je přijatelnější. Polská armáda má zájem minimálně o pětačtyřicet kusů. Jednání o nákupu L-159 mezi českou a polskou stranou velmi pokročila. Podle generálního ředitele Aera Vodochody již firma od Poláků obdržela oficiální technické a finanční požadavky, polská strana dokonce vyslala do Vodochod několik vládních a vojenských delegací, včetně letectva a námořnictva. Tento týden v pondělí navštíví Aero členové polského sněmovního výboru pro obranu a bezpečnost. Převážná část vlády, včetně premiéra Miloše Zemana, ministra obrany Vladimíra Vetchého a ministra průmyslu a obchodu Miroslava Grégra, se snaží tento obchod prosadit.
Zájem o L-159 roste také na Slovensku, kde se s nástupem nové vlády změnila jak politická, tak i ekonomická situace. Kabinet Mikoláše Dzurindy se snaží obrátit politickou orientaci předchozí vlády od východu na západ. A nový letoun L-159 je nejen plně kompatibilní s výzbrojí NATO, ale navíc se na jeho výrobě podílí řada západních firem v čele s americkým Boeingem, který vlastní 34procentní podíl v Aeru Vodochody.
Slovenská armáda má nyní ve výzbroji letouny L-29 Delfín a L-39 Albatros, jejichž životnost je již na samé hranici, a bude je tedy potřeba nahradit. Očekává se proto, že slovenská vláda brzy vyhlásí výběrové řízení. Kolik letadel Slováci hodlají nakoupit, je zatím ovšem otázkou spekulací. Předpokládá se, že množství se bude pohybovat mezi dvaceti až třiceti kusy. Podle zdrojů týdeníku EURO nyní Slováci diskutují o technických kritériích náhradních strojů. Je pravděpodobné, že jedním z důležitých hledisek bude fakt, že L-159 může pohánět i proudový motor DV-2, který vyrábějí Povážské strojírny. Bude-li tento pohled rozhodující, je pak zcela vyloučeno, aby se na slovenském trhu uplatnil britský letoun Hawk 100, poháněný motorem od firmy Rolls Royce.