Menu Zavřít

Náhrada škody při zpoždění

29. 7. 2010
Autor: Euro.cz

Práva cestujících při zpoždění letu posílila dvě rozhodnutí SDES

Dvě rozhodnutí Soudního dvora Evropských společenství (SDES) posílila práva cestujících v Evropské unii při zpoždění letu. SDES jimi objasnil otázku soudní příslušnosti a výši nároků cestujících, přesáhne-li zpoždění jejich letu tři hodiny. Žádná paušální náhrada škody – například kvůli erupci sopky, jako byla ta nedávná Eyjafjallajökull na Islandu – se však nevyplácí.

Dvě rozhodnutí

Obě rozhodnutí se týkají letů aerolinek z EU, které začínají nebo končí v jejích členských zemích. SDES rozhodl 9. července 2009 o soudu, jemuž se podává žaloba na odškodnění. A objasnil, že žalobu na vyplacení paušálního odškodnění lze podat buď u soudu v místě sídla letecké společnosti (dopravce), nebo v místě odletu či příletu letadla. Na nich se totiž poskytují přepravní služby.
I po tomto rozhodnutí SDES však zůstala nevyřešená otázka, zda cestujícím přísluší paušální náhrada škody i při pouhém zpoždění letu. Na prakticky totožná usnesení německého Spolkového soudního dvora a rakouského Obchodního soudu ve Vídni o předběžné otázce odpověděl SDES již v listopadu 2009. V předložených případech se cestující dostali do cílového místa o 22, respektive o 25 hodin později. Jejich lety však nebyly ani zrušeny, ani „překnihovány“ ve smyslu nařízení č. 261/2004/ES. To stanoví společná pravidla pro náhrady a pomoc cestujícím v letecké dopravě, je-li jim odepřen nástup na palubu letadla či jejich let zrušen. SDES stanovil, že aerolinky musejí vyplácet paušální náhradu škody dle nařízení i při zpoždění letů. A rozhodl, že u zpožděných letů o více než tři hodiny přísluší cestujícím dle nařízení paušální náhrada 250 až šest set eur.

bitcoin_skoleni

Zdůvodnění

Problém nařízení spočívá v tom, že výslovně neřeší otázku, zda cestujícím v případě zpoždění přísluší zmíněná paušální náhrada. SDES nejprve objasnil, že let je opožděný, uskuteční-li se sice v souladu se stanoveným plánem, ale čas odletu se oproti plánovanému opozdí. Zrušení letu je pak „důsledkem skutečnosti, že původně plánovaný let nebyl uskutečněn“.
SDES zdůvodnil úpravu o náhradě škody při zpoždění tím, že práva cestujících musejí být účinně chráněna. A cestující jsou při zpoždění letu ve stejné situaci jako při jeho zrušení. Nárok na paušální náhradu je však vyloučen, způsobily-li zpoždění „mimořádné okolnosti“, kterým by nebylo možné zabránit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření. Dle SDES pod „mimořádné okolnosti“ nespadají technické závady letadla. Jsou jimi například politická nestabilita, špatné povětrnostní podmínky, bezpečnostní rizika, stávky, zemětřesení či erupce sopek a jejich důsledky – například znečistění atmosféry při nedávné erupci sopky Eyjafjallajökull na Islandu. V těchto případech nepřísluší cestujícím žádná paušální náhrada.

Posílení práv

Není jasné, proč SDES přiznává paušální náhradu škody u zpoždění až od tří hodin. Nařízení totiž obsahuje odstupňované zpoždění od dvou hodin – v závislosti na vzdálenosti letu. V této věci chybí v rozhodnutí SDES jakékoli zdůvodnění. A lze očekávat, že SDES v brzké době případ zpoždění mezi dvěma a třemi hodinami předloží.
Obě rozhodnutí značně posílila práva cestujících. Především mohou podat žalobu na paušální náhradu škody ve výši až šesti set eur v místě odletu, příletu nebo sídla leteckého dopravce. A také mají nárok na náhradu nejen při zrušení nebo „překnihování“ letu, ale i při jeho zpoždění o více než tři hodiny. To znamená, že na všechny zrušené, „překnihované“ nebo zpožděné lety o více než tři hodiny z Prahy a z členských států EU nebo z třetích zemí do našeho hlavního města, jež provádí letecký dopravce se sídlem v unii, může být podána žaloba v sídle leteckého dopravce i v místě odletu nebo příletu letadla. Tedy i v Praze.

  • Našli jste v článku chybu?