Nedostatek různých komponentů v poslední době trápí mnoho společností na trhu, a to včetně autobusových a vlakových dopravců. Česká technologická společnost 3Dees Industries proto přišla s inovativním řešením, které dokáže nahradit chybějící komponenty pomocí 3D tisku.
Problém se týká především starších dopravních prostředků, u nichž se mnohdy stává, že jejich původní výrobce již dnes neexistuje. „Chybějící dokumentace a zánik dodavatele jsou důvodem, proč se vlakoví či autobusoví dopravci nebo opravárenské společnosti stále častěji přiklánějí k řešení prostřednictvím aditivních technologií. Je to právě reverzní inženýrství a 3D tisk, které nabízí rychlé a ekonomické řešení výroby náhradních dílů,“ vysvětlil Ondřej Štefek, COO 3Dees Industries.
Mezi další velké výhody 3D tisku pak podle společnosti patří rychlost, přesnost a opakovatelnost výroby. Často totiž není problémem jen nedostatek náhradních dílů, ale spíše dlouhotrvající či příliš nákladná produkce klasickou cestou.
Pražské autobusy i vlaky Leo Express
Čeští 3Dees Industries se věnují tvorbě spíše menších komponentů, které ale mají speciální nároky na pevnost, přesnost či bezpečnost. Mezi jejich nejvýznamnější klienty patří například Dopravní podnik hlavního města Prahy či autobusový a vlakový dopravce Leo Express. Právě pro něj společnost vytvářela speciální krytky na zpětná zrcátka vlaků.
„Obrátili jsme se na původního výrobce, ale ten nám byl schopen dodat pouze nové zpětné zrcátko jako celek, nikoliv samotnou krytku. Jelikož se nejednalo pouze o jednotky kusů, začali jsme hledat efektivnější a udržitelnější řešení. Od původních konzultací s 3Dees Industries jsme společně došli až k finálnímu náhradnímu dílu a krytky zpětných zrcátek nyní můžeme zadávat k sériové výrobě 3D tiskem,“ zdůvodnil spolupráci Emil Sedlařík, tiskový mluvčí Leo Express.
Kromě výroby komponentů pro vlakovou dopravu mají v 3Dees Industries zkušenosti i s tou autobusovou. „Před časem jsme ve spolupráci s Dopravním podnikem hlavního města Prahy vyvinuli nové výztuhy v opěrkách starých autobusových sedaček. Staré opěrky byly rozlámané a výrobce původních sedaček již na trhu nefungoval. Společně jsme tak našli cestu, jak původní sedačky zrenovovat při zachování všech potřebných vlastností materiálu, jako je pružnost a pevnost,“ popsal Štefek.
Důležitý je správný výběr materiálu
Při tvorbě komponentů do dopravních prostředků je potřeba dodržovat velmi přísné normy, což se následně odráží ve výběru vhodného materiálu. Například nové součástky do interiérů musejí téměř bez výjimky splňovat požadavky na nehořlavost.
„V interiéru jsme využili FDM tisk od společnosti Stratasys – jedná se o technologii, která splňuje ty nejpřísnější bezpečnostní standardy a používané materiály jsou certifikované podle norem pro využití v železničním prostředí. V případě zpětného zrcátka jsme pak sáhli po technologii HP Multi Jet Fusion, která se vyznačuje vysokou mechanickou odolností výtisků,“ vyjmenoval Adam Řehák, aplikační inženýr 3Dees Industries.
Firma se domnívá, že právě široké spektrum používaných materiálů a různorodost řešení činí z 3D tisku efektivní nástroj na tvorbu náhradní dílů. Kromě již zmíněných dopravců navázalo 3Dees Industries na konci loňského roku rámcovou smlouvu s DPOV, což je dceřiná společnost Českých drah. I jejich vlaky se tedy pravděpodobně v budoucnu dočkají nových komponentů z 3D tiskárny.