Nabídka služeb je zatím slabá a není o ni zájem
V poslední době se často setkáváme s pojmem facility management. Řada lidí ho sice používá, ale málokdo skutečně ví, co znamená. Nikdo z nás nemá rád převzaté názvy, chceme mít česká srozumitelná označení, u kterých každý hned pochopí, o co jde. Bohužel u facility managementu to možné není. Mnoho lidí se již pokoušelo najít pro něj česká synonyma, ale nikomu se to nepovedlo. Smiřme se tedy s názvem a podívejme se, co vlastně znamená. Posun chápání. Po počáteční euforii z „české cesty privatizace – zvláště těžkého průmyslu – se jasně ukazuje, že hodnota společností nebyla v budovách, strojích a inventáři, ale v lidech a know how (pokud vůbec byla). Nebylo výjimkou, že do společnosti vstoupil strategický partner, převzal výrobu s lidmi a na sousedním pozemku postavil zcela nové provozy, do nichž výrobu převedl. Ukázalo se, že zájem měl pouze o schopné lidi a know how. S tímto posunem chápání hodnoty firem se úzce váže i chápání významu služeb, a to v daleko širším významu. Jejich důležitost roste. Dalším problémem byl přehled o vlastním majetku. Před několika lety dělala jedna velká společnost inventuru. Výsledek byl překvapivý: „Při inventuře jsme přišli na to, že máme koně. Dokonce jsme je i našli, ale nezjistili jsme, kdo jim platí žrádlo. Bohužel podobný stav je v mnoha společnostech dodnes. Byť jsou přesvědčeny o opaku. Core business. Podíváme–li se na problém ještě z hlediska dělení na hlavní předmět podnikání (core business) a podpůrné procesy, vidíme jasně trend soustředění se na core business. Řada firem přijala filozofii dělejme to, co opravdu umíme, a ostatní si zajistěme externě jako službu. V angličtině se setkáváme s větou „Do what you can do best and outsource the rest – „Dělej to, co umíš nejlépe, a zbytek vyčleň . Důsledkem aplikace těchto myšlenek do praxe je poměrně intenzivní rozvoj outsourcingu řady činností a procesů. Objevují se otázky jako: „Proč bychom si sami uklízeli? Proč se budeme starat o budovy, když tomu vlastně moc nerozumíme? Potřebujeme vlastní dopravu? Když začaly dobře fungovat jednotlivé činnosti, cesta pokračovala ke komplexní službě. A tady už se setkáváme s facility managementem, jehož základním smyslem je vytvořit optimální podmínky pro výkon hlavního předmětu podnikání. A to v tom nejširším slova smyslu. Pro naši praxi je pochopitelnější používat pojmy jako podpůrné procesy nebo podpora. Cílem facility managementu je poskytnout takovou podporu, která zvýší výkonnost organizace. Dosáhneme toho dokonalou souhrou pracovního prostředí, podpůrných služeb, procesů a lidí v organizaci pracujících. Výkonnost a zisk. Vrátíme–li se k významu pojmu facility management, jde vlastně o řízení a výkon podpůrných procesů na stejné kvalitativní úrovni jako klíčové procesy hlavního předmětu podnikání. Přínosem facility managementu je lepší využití ploch, zařízení a inventáře, vyšší kvalita pracovního prostředí a osvobození managementu od řešení řady banálních operativních problémů. Posledně zmíněný efekt je často podceňován, ale mnohdy bývá tím nejvýznamnějším. Management ušetřený čas věnuje na rozvoj klíčových aktivit, a tím je schopen výrazně zvýšit efektivitu vlastního podnikání. Výsledkem zavedení facility managementu pak nejsou úspory nákladů, ale vyšší výkonnost a zisk organizace. V současné době se setkáváme se zajímavou situací na trhu. Potenciální zákazníci si začínají uvědomovat, že potřebují řídit a vykonávat podpůrné služby efektivně. Rodí se uvědomění potřeby, poptávka na trhu je však velmi malá. Naopak poskytovatelé facility managementu nabízejí své služby velmi málo, nabídka je slabá. Jedni argumentují: „Potřebné služby nejsou na trhu. Druzí odpovídají: „My bychom to dokázali, ale na trhu není zájem. Otázkou je, kdo má pravdu. Dovolím si nabídnout svou variantu odpovědi: „Oba. Příkladem může být na straně potenciálních poskytovatelů například společnost SODEXHO, která je známá poskytováním stravovacích služeb a prodejem stravenek, ale v celosvětovém měřítku patří s více než 270 000 zaměstnanci k největším poskytovatelům téměř 150 druhů služeb spadajících do oblasti facility managementu. S rozvojem celého portfolia služeb čeká, až se vytvoří dostatečně silná poptávka. Na straně potenciálních zákazníků může být příkladem společnost Frantschach Pulp & Paper (dříve SEPAP Štětí), která má poměrně jasno ve svých potřebách, ale při konkrétním mapování českého trhu nenašla partnera připraveného poskytnout komplexní služby na potřebné úrovni. O „dřímajícím potenciálu oboru facility managementu svědčí údaje z amerického trhu. Ve Spojených státech a Kanadě jde o odvětví s ročním obratem odhadovaným na více než 64 miliard USD. Na každoročním veletrhu Expo Real v Mnichově roste počet vystavovatelů hlásících se k facility managementu meziročně o desítky procent. Je pouze otázkou času, kdy se tento obor naplno rozvine i v České republice do velmi zajímavé oblasti podnikání.