Po spojení firem zůstanou zachovány dvě portálové značky i většina služeb
Mnohaletý souboj portálů Centrum.cz a Atlas.cz o pozici korunního prince českého internetu skončil. Od posledního únorového týdne jsou servery sesterskými firmami, protože americký investiční fond Warburg Pincus, který před čtvrt rokem majetkově vstoupil do portálu Centrum.cz, koupil za cenu v rozmezí 600 až 900 milionů korun Atlas.cz. „Spojením se dostáváme do ,velké internetové hry‘. Máme mnohem více silných služeb, které můžeme vzájemně propojit, a diametrálně vyšší možnosti růstu. Synergie se týkají i nákladů, v nichž by úspory mohly dosáhnout až 25 procent,“ vypočítává Pavel Mucha, šéf představenstev obou společností a hlavní manažerská postava budoucí spojené firmy.
Jedna plus jedna více než dvě?
Argumenty pro spojení znějí logicky. Kromě toho, že pozici dvojky českého internetu začal atakovat server iDnes.cz, usoudili majitelé portálů, že je zbytečné tříštit síly ve vzájemných soubojích a že je lepší využít potenciál obou portálů pro společné, efektivnější podnikání v českém www prostoru. „Pevně věřím, že jedna plus jedna bude v našem případě více než dvě. Určitě se budeme muset v některých oblastech více zamyslet nad inzertní nabídkou, ale obecně lze říci, že vzniká větší subjekt, který bude schopný aktivněji pracovat s inzerenty, aby je internet začal zajímat více než tradiční mediatypy,“ říká Mucha. Jeho slova potvrzuje internetový publicista Jiří Peterka: „Předpokládám, že větší subjekt vyvolá více zájmu ze strany inzerentů. A také jim bude moci nabídnout výhodnější podmínky v podobě množstevních slev či širšího dosahu kampaní.“
Atlas.cz měsíčně navštíví přes dva miliony uživatelů, počet návštěvníků Centra se blíží ke třem milionům. Velká množina uživatelů se však překrývá, protože využívá služeb obou portálů současně. Z analýzy IT serveru Lupa.cz vyplývá, že Centrum akvizicí Atlasu získalo asi 700 tisíc „zbrusu nových“ uživatelů, a proto by nová spojená firma měla mít asi 3,5 milionu unikátních návštěvníků měsíčně. Lídr trhu, portál Seznam.cz, má v současnosti o milion uživatelů měsíčně více. „Cílem pro letošní rok je efektivně konsolidovat obě firmy a dosáhnout v návštěvnosti hranice čtyř milionů lidí,“ říká Mucha.
Fúze na tři etapy.
Do té doby by již měly oba portály fungovat jako jedna společnost. Spojování Centra s Atlasem by mělo proběhnout ve třech fázích - během první oznámí majitel složení managementu a představí organizační strukturu „nové“ firmy. „V této fázi je také nutné překlopit dvě strategie původních společností do byznysplánů nové firmy. Tyto základní stavební kameny fúze by měly být dokončené během dubna,“ vysvětluje Mucha. Poté budou následovat změny spojené s procesy a běžným fungováním portálů. Kromě jiného se zaměstnanci Atlasu a Centra sestěhují do nových kancelářských prostor v Business Parku Classic 7 v pražských Holešovicích. Třetí fáze, kterou Mucha označuje za infrastrukturní a platformovou, bude souviset se změnami v IT zázemí a přechodem na nové technologie. Dokončena by měla být zhruba do jednoho roku. Průběžně po celou dobu spojování bude 350 zaměstnanců „nové“ firmy pracovat na produktovém propojení služeb Atlasu a Centra, aby si vzájemně nekonkurovaly. „Třináct integračních skupin již od předminulého týdne řeší, kterou službu ponecháme buď na Atlasu nebo na Centru a jaké produkty budeme rozvíjet souběžně. Rozhodně se nikdo z uživatelů nemusí obávat, že by přišel o svou e-mailovou schránku nebo dokonce homepage. Byl by holý nesmysl spojovat dvě zavedené značky do jednoho brandu. Drtivou většinu služeb ponecháme. Naším cílem není revoluce, ale evoluce,“ ujišťuje Mucha s tím, že změny bude konečný uživatel zaznamenávat postupně.
Konkurence? Bez obav.
Pavel Zima, výkonný ředitel portálu Seznam.cz, se neobává, že by „zfúzovaní“ konkurenti mohli ohrozit pozici českého lídra. V propojování Atlasu a Centra naopak vidí šanci pro Seznam. „Debaty o tom, která služba přežije či nepřežije, je budou stát spoustu času a energie a nepřinese to žádnou přidanou hodnotu. Myslím si, že to jejich rozvoj výrazně zpomalí, v čemž spatřuji prostor pro náš další růst. Samozřejmě že budeme kroky konkurence pečlivě sledovat, ale každá fúze v ICT oboru, která se v Česku v poslední době odehrála, ochromila danou firmu až na dva roky,“ soudí Zima. Již jen zpovzdálí sleduje dění kolem Atlasu Alois Míka, generální ředitel EPIC Holdingu, který Atlas.cz donedávna ovládal společně s původními zakladateli portálu. „Otázka, zda prodat Atlas, se stala aktuální zhruba před dvanácti měsíci a zvyšovala se s růstem očekávání trhu na další přesun inzertních peněz na internet. To je motor, který určuje hodnotu firem,“ říká Míka. Na otázku, proč se tedy EPIC zbavil internetového byznysu právě v tento okamžik, odpovídá: „Firmy se prodávají, mají-li vrchol před sebou, nikoli po jeho dosažení. Což je případ Atlasu, kde je očekávání výrazného růstu. A kupující i prodávající si většinou promítnou budoucí růst i zisky do ceny transakce.“
Pavel Mucha
Udržíme čtenáře déle
EURO: Padlo již rozhodnutí, ve kterých oblastech budou zachované obě značky a kde bude možné služby spojit? MUCHA: Na většinu těchto otázek máme již velice silný názor. Definitivní rozhodnutí o tom, které služby budou zachované pod současnými brandy a jaké se spojí, však padne na konci března.
EURO: Počítáte s tím, že zpravodajství a obsahové služby pro Centrum i Atlas bude vytvářet jeden společný tým? MUCHA: Naším záměrem je zachovat pro každou ze značek určité dosavadní specifikum. Některé jsou mnohem lifestylovější, zaměřené na módu, jiné zase více rodinného charakteru. Díky tomu, že se informační zázemí díky fúzi zvětší, je však budeme moci využívat napříč. Ve finále se ukáže, že mnoho informací je velmi podobných a lze je použít na obou portálech - jen je třeba danou zprávu jinak zpracovat.
EURO: Nehrozí v této oblasti kanibalizace a vzájemné přetahování čtenářů? MUCHA: Je to jedno z témat, které interně řešíme, ale nebojím se toho. V oblasti tištěných médií, například lifestylových magazínů, existuje mnoho příkladů, jak lze jemně od sebe odlišovat značky, které nabízejí různý typ čtiva, i když se na první pohled zdá, že to jsou stejné časopisy. Výhoda internetu oproti klasickým tištěným médiím je v tom, že pokud si v trafice zapomenu onen druhý časopis koupit, pak si pro něj znovu už zřejmě nedojdu. Což na internetu nehrozí. Uživatel se snadno „celým světem´´ prokliká. Nyní je jen na nás, abychom onu zábavu uživateli umožnili co nejpřirozenější formou, kdy mezi jednotlivými weby putuje a přechází. V konečné fázi přichází synergie - pro novou zfúzovanou firmu - v tom, že zvýšíme podíl času, který internetový uživatel stráví na našich stránkách.
EURO: Loňské tržby Centra dosáhly zhruba půl miliardy korun, Atlas se pohybuje kolem poloviny této částky. Jaké máte cíle pro letošní rok? MUCHA: Předpokládaný růst je velice rozumný a odráží očekávání trhu. Náš byznys není postavený na tom, že bychom měli během roku udělat dramatický skok v tržbách. Náš vlastník chce stavět internetové aktivity jako dlouhodobou aktivitu. Pro nás je toto jen začátek.
EURO: Jak velkou úsporu nákladů díky fúzi očekáváte? MUCHA: Pro letošní rok musíme počítat se zvýšenými integračními náklady. Počínaje rokem 2009 bychom se však chtěli dostat na nízké desítky procent; v některých oblastech by to mohlo být až 20 či 25 procent nákladů. Příkladem je počasí, kde zcela určitě nebudeme potřebovat dva kontrakty, ale postačí nám jeden.
tab./graf:
Portáloví lídři
Návštěvnost českých portálů v milionech reálných uživatelů za měsíc
listopad 2007 prosinec 2007 leden 2008
Atlas.cz 1,954 1,919 2,063
Centrum.cz 2,880 2,744 2,883
Seznam.cz 4,466 4,430 4,523
Pramen: NetMonitor