Kapsch zlevnil provoz mýta. Až dosud mu stát platil po dobu deseti let zhruba dvacet procent z vybrané částky. Poté, co ministerstvo dopravy na firmu došláplo a novou smlouvu postavilo pro stát výhodněji, klesly i náklady. Z dvaceti na šestnáct procent.
„Ročně teď ušetříme na provozních nákladech proti minulému období kolem půl miliardy,“ potvrzuje Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.
Náklady na mýto klesly zejména proto, že Kapsch má svou síť dobudovanou a nepotřebuje takové množství nových investic jako na začátku tendru. Přesto se za celou dobu od roku 2007 neměnily a až do posledních dnů smlouvy byly dvacetiprocentní, i když firma měla svou infrastrukturu hotovou.
Přečtěte si exkluzivní rozhovor týdeníku Euro:
Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou
Stát navíc nemá jistotu, jestli je šestnáct procent hodně, nebo málo, tu by mu dala až veřejná soutěž na provozovatele mýta, kterou ale nebyl schopen za deset let připravit. Konkurent Kapsche, společnost SkyToll, přitom deklaroval, že je schopen mýto ve stávající podobě převzít a provozovat nikoli 0 šestnáct, ale o dvacet procent levněji.
Výši nákladů na mýto kritizoval 1 Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) ve svém šetření z let 2011 a 2012. Podle něj byly dražší než v Německu nebo Rakousku. Společnost Kapsch ale data NKÚ vyvracela s tím, že do nich započítala i položky, které tam nepatří.
O kauze Kapsch čtěte více: