Volvo se stane největším výrobcem kamionů
Švédská automobilka Volvo se před týdnem dohodla se čtvrtým největším japonským výrobcem aut Mitsubishi Motors na pětiprocentním zkřížení akcií. Jejich spojení je slibné. S přispěním Mitsubishi a kupované Scanie může Volvo ročně prodat 253 tisí c kamionů a autobusů a překonat dnešní světovou jedničku, německo-americký gigant DaimlerChrysler s loňskými 220 tisíci prodanými nákladními auty. O těchto číslech informoval Kacuhiko Kawasoe, prezident společnosti Mitsubishi Motors.
U firmy Volvo jde letos o třetí akvizici. Na začátku roku prodala divizi osobních aut americkému Fordu a nyní kupuje konkurenčního švédského producenta kamionů Scanii za téměř sedm miliard eur. Volvo má po zrušení výroby osobních aut jeden hlav ní cíl: zaměřit se na produkci nákladních aut a autobusů. S Mitsubishi spolupracuje už osmý rok a do budoucna s ním plánuje ještě vytvoření globální aliance v designu, produkci a distribuci kamionů a autobusů.
Nejnovější akvizice vypadá konkrétně tak, že zadlužený Mitsubishi emituje nové akcie za 254 milionů eur a prodá je Volvu. Nákup pětiprocentního podílu ve Volvu si však Mitsubishi chytře rozvrhl do tří let s tím, že nyní koupí jen procento jeho akcií z trhu. Vyšším podílem bude mít Volvo chvíli „navrch , ale Japonci dostanou kýženou kapitálovou injekci ihned.
I když se křížení akcií dotkne celých podniků, časem chce Mitsubishi oddělit své hlavní aktivity, produkci osobních vozů a výrobu kamionů a autobusů, do dvou firem v holdingu. V divizi kamionů by mělo Volvo následně ovládnout dvacetiprocentní podíl za dosud neuvedenou cenu.
Oznámená restrukturalizace automobilky Mitsubishi následuje po nedávné legislativní úpravě, která v Japonsku umožnila existenci holdingové struktury. Mnohé podniky dělají teď totéž co Mitsubishi.
Všeobecně se má za to, že japonská hospodářská recese rozdělila automobilky na silné a slabé hráče. Silné jsou jen automobilky Toyota a Honda. Slabé skoro všechny ostatní. Některým se však podařilo najít investora. V posledních letech to b yl například americký Ford Motor, který posílil svůj podíl v Mazdě, francouzský Renault, který získal 37procentní podíl ve společnosti Nissan Motor Co. nebo General Motors, který ovládl 49 procent Isuzu.
Za těchto podmínek našel Mitsubishi strategického partnera ve Volvu pro kamionovou divizi. Teď se poohlíží po někom podobném, kdo by si vzal patronát nad divizí osobních aut. Stejně jako výroba nákladních aut ani tato divize „nemá takové obchodní pozice, aby přežila bez pomoci , jak uvedl pro Wall Street Journal analytik z Tokia. Dluhy celé firmy Mitsubishi činily k poslednímu březnu téměř patnáct miliard eur (novější čísla nejsou k dispozici). Prodejem pětiprocentního balíku automobilce Volvo bude moci Mitsubishi zaplatit aspoň část dluhu.
Ani Švédi nepřijdou zkrátka. Získají časem již zmíněných dvacet procent v nové kamionové divizi, a to za dobrou cenu. Mitsubishi nemůže žádat hodně v době, kdy se jeho provozní marže pohybuje kolem 1,6 procenta vzhledem ke slabé loňské asi jské poptávce po kamionech, zatímco Volvo vykazuje třikrát vyšší úroveň. Volvo však bude moci využít i výzkum a vývoj Mitsubishi v oblasti středně těžkých a těžkých nákladních aut. A navíc docela jednoduše pronikne na stále relat ivně hlídaný japonský trh, na němž má Mitsubishi třetinový podíl.
Každopádně z toho získají oba, i když pro Mitsubishi to ještě rozhodně neznamená konec problémů. Kamiony se podílejí na jeho obratu jen sedmnácti procenty, a tak ještě musí sehnat strategického investora na osobní auta. „S hodnocením proto čekáme na další zprávy o restrukturalizaci či nových aliancích, podotkl analytik Noriaki Hirakata z investiční banky Morgan Stanley Dean Witter pro Washington Post.
Určité pochyby jsou kolem toho, nakolik se Volvu a Mitsubishi podaří své aktivity sloučit do jednoho celku. Koupí podílu v Mitsubishi totiž Volvo dostává něco více. Podíl v jedné z nejkonzervativnějších průmyslových japonských skupin - Mitsubishi keiretsu. V ní najdeme Bank of Tokyo - Mitsubishi, Mitsubishi Corporation a investiční dům. Toto průmyslové uskupení se více než ostatní, jako například Nissan grouping, dlouho brání jakýmkoliv zahraničním kapitálovým investicím. Tím se vysvětluje, proč Volvo získává jen pět procent a proč se může angažovat jen v sekci kamionů a nebude se podílet na vedení celé firmy.
Volvo se chystá expandovat do Asie v době nejslabší poptávky. Například v Japonsku vloni spadl prodej nákladních aut o třicet procent na dvacetileté minimum, i když tržby klesly jen o osm procent. Až do roku 2003 se nepředpokládá silnější oživení. V nejlepším případě se obrat vrátí na úroveň roku 1996. Volvo tak může mít potíže s vykázáním zisku. Hodně proto bude záležet na tom, jak se Volvu a Mitsubishi podaří realizovat společné projekty a snižovat náklad y.