Vysoká cena je jedinou vadou jinak povedeného konceptu služeb
Ve světě mobilní komunikace zakotvuje pomalu, ale jistě nový trend. Kanadská společnost RIM, která jej etablovala, už získala několik milionů zákazníků, například včetně francouzské vlády. Technologie, o níž je řeč, se jmenuje Blackberry. Nová služba, spojená se speciálním mobilním telefonem, však přes svůj komerční úspěch v podstatě nepřináší nic nového. Důvodem obliby Blackberry je hlavně jednoduchost. T-Mobile, který v Česku služby Blackberry nabízí, má jasno. Většina zákazníků prý chce zařízení, které se dá obsloužit jediným tlačítkem, nenutí uživatele cokoliv nastavovat, konfigurovat a funguje po celém světě stejně. Otázkou zůstává, zda pohodlnost a uživatelská vstřícnost dokážou vyvážit cenu, která je kulantně řečeno poněkud odtržená od reality.
Smyslem Blackberry je rychlá práce s e-maily na mobilním telefonu. Spektrum využití je jasné. Od managementu velkých firem až po obchodní zástupce, podobné služby dnes využije kdekdo. Obrovskou výhodou pro ty, kteří často cestují do zahraničí, je pokrytí v sedmdesáti sítích mobilních operátorů třiceti různých zemí, samozřejmě s potenciálem dalšího růstu obou faktorů. Dodaný telefon je navíc plnohodnotný komunikátor s možností přístupu na internet, správy kontaktů a událostí, se skvělým displejem, velkou klávesnicí a velmi dobrou výdrží na baterii. Některé modely mají i navigaci. Chybějí naopak pořádný Bluetooth, jímž se Blackberry umí pouze připojit k handsfree, a širší konektivita, například Wi-Fi nebo CDMA. Přístroj také nelze použít jako modem k připojení počítače na internet.
Princip služby je poměrně jednoduchý. Blackberry automaticky synchronizuje e-maily pomocí GPRS. Umožňuje pracovat i s přílohami, synchronizovat kalendář, kontakty a úkoly. Na Blackberry je zkrátka možné používat takzvaný velký Outlook téměř bez omezení na dálku. Lze procházet i adresáře na firemním serveru, do nichž technická podpora umožní přístup. Veškerá komunikace s Blackberry je šifrovaná velmi pevným kódem, který pro své vnitřní použití certifikovalo i NATO. U zařízení lze na dálku smazat data v případě krádeže. Blackberry umožňuje instalaci softwaru dle majitelových osobních preferencí a je možné ho napojit na některé standardní podnikové ERP a CRM aplikace. Háček je v tom, že za takové služby se platí, a to pořádně. Pro plné využití všech služeb je nutné zakoupit licenci Blackberry Enterprise Server. V nejobvyklejší dvacetihlavé verzi přijde na 115 881 korun. Poté je nutné koupit samotné telefony, které naopak vzhledem k výbavě vyjdou docela levně – jeden na necelých deset tisíc. Dále je bezpodmínečně nutné aktivovat si datový paušál. Platit za přenesená data totiž znamená každodenní riziko, že některá dobrá duše pošle třeba slideshow v Powerpointu o velikosti dvaceti megabytů, což na konci měsíce pořádně ovlivní fakturu i účet v bance. Nejlevnější tarif u T-Mobilu přijde na necelou pětistovku s daní. K němu je nutné připočítat ještě 449 korun za samotnou službu Blackberry. A když se nechcete vzdát výhody neustálého online stavu i v zahraničí, chce to přihodit ještě dvanáct stovek za speciální roamingový tarif Blackberry. Bez něj se přenesená data počítají dle základního ceníku, a to jde i u několika e-mailů do tisícovek.
Sečteno a podtrženo, firma, která chce využívat všech předností systému Blackberry a vybaví touto službou dvacet svých zaměstnanců, zaplatí zhruba tři sta tisíc korun na dřevo plus necelých čtyřicet tisíc měsíčně za paušály na data, službu Blackberry a speciální roaming. A to se ještě zaměstnanci navzájem ani neprozvonili.
Získáte ovšem zcela bezchybně fungující i naprosto blbuvzdornou službu s mezinárodní podporou a velmi jednoduchou správou. Existují ale alternativy. Podobná konektivita je zdarma (vyjma ceny komunikátoru) dosažitelná prakticky s jakýmkoliv PDA s Windows Mobile Information Serverem, který je součástí velmi rozšířeného systému MS Exchange. Stejně jako v případě BlackBerry se připojíte přímo k serveru a okamžitě pracujete s e-maily, kalendářem i úkoly, přičemž složitější nastavování stejně proběhne jen jednou, navíc v režii a rukama odborníků z IT oddělení, těsně po zakoupení PDA. Prakticky jediná věc, jíž není možné dosáhnout, je smazání dat na dálku při ztrátě nebo krádeži. Avšak i to jde řešit aplikací třetí strany. Stejně tak je ale možné, že vzhledem k opravdu intenzivnímu cestování bude Blackberry i přes vysokou cenu v některých případech znamenat úsporu. Ovšem masový uživatel, o kterého jde v intencích maximálního zisku především, si takové náklady nejspíš velmi dobře rozmyslí.
klady
bezpečná komunikace
rychlé doručování e-mailů
dobrý komunikátor
možnost vývoje a vlastních aplikací
mezinárodní podpora
jednoduchá instalace a provoz
zápory
přemrštěná cena
tabulka
T-Mobile Blackberry
Displej - 320×240, 65 536 barev
Pohotovostní doba - 528 hod
Doba hovoru - 300 minut
Doba nabíjení -1,5 hodiny
Baterie - typ Li-ion, kapacita 1400 mAh
Rozměry - 114x66x14 mm
Hmotnost – 134 g
základní cena: 11599 Kč s DPH