Menu Zavřít

Nákladní letecká doprava zaznamenává druhý rok po sobě rekordní zisky. V budoucnu si vyžádá větší kapacity, předpovídají analytici

30. 12. 2021
Autor: Depositphotos
  • Odvětví letecké nákladní dopravy letos pravděpodobně zaznamená historicky největší výnosy a zisk. Navazuje tak na minulý rok, kdy rovněž padaly rekordy

  • Prognóza je výsledkem většího zaměření na vyhrazenou kapacitu pro charterovou nákladní dopravu a přeměny letadel z osobních na cargo

  • Za těmito změnami nepřekvapivě stojí pandemie koronaviru. Ta zastavila velkou část světové ekonomiky, ochromila námořní přepravu a omezila kapacity v nákladových prostorech osobních letadel na 54 procent


Zatímco běžné aerolinky přepravující pasažéry v posledních dvou letech strádají a živoří, jejich kolegové z odvětví cargo si mohou mnout ruce. Koktejl celosvětového nárůstu nákupů přes e-shopy, narušení mezinárodních dodavatelských řetězců a zpomalení námořní přepravy spolu s nedostatkem kapacit totiž zapříčinil zvýšenou závislost na letecké nákladní dopravě - zejména pak při vyřizování časově a dálkově náročných zásilek. To mělo přirozeně za následek zvyšování její ceny, které se vzápětí projevilo vyššími výnosy a tržby.

Podle mezinárodní organizace IATA sdružující letecké dopravce v prosinci vzrostla celosvětová poptávka po nákladu, měřená v tunokilometrech, o 9,4 procenta ve srovnání s úrovní roku 2019. Předpokládá se, že do konce roku 2021 dosáhne tento sektor rekordních příjmů ve výši 175 miliard dolarů a v následujícím roce si udrží úroveň blízkou 169 miliardám.

Provoz klesá, příjmy rostou

Rekordní příjmy přitom cargo odvětví zaznamenalo už v roce 2020 - činily 130 miliard dolarů, tedy o 30 procent víc než předloni. Zajímavým zjištěním také je, že se předním společnostem provozujícím dálkovou nákladní dopravu podařilo spolu s leteckými dopravci těchto výsledků dosáhnout navzdory devítiprocentnímu poklesu provozu (stejným tempem shodou okolností poklesl i v roce 2020).

Lodní doprava má další problém. Plavidla u čínského pobřeží přestala komunikovat s okolním světem, tamní vláda vinu popírá
Přečtěte si také:

Lodní doprava má další problém. Plavidla u čínského pobřeží přestala komunikovat s okolním světem, tamní vláda vinu popírá

Letos se nákladní letecká doprava podílela na modelových příjmech leteckých společností více než z jedné třetiny. V roce 2019 přitom činily jen 10 až 15 procent. Že by si kvůli nevšední situaci přepravci pořizovali zbrusu nová letadla, se ale rozhodně říct nedá. Namísto toho se uchylovali spíše k přestavbám těch stávajících, starších 20 let a více (jev zvaný jako pax-cargo). Tím dotčené letecké společnosti podstatně ušetřily na kapitálových výdajích na nové širokotrupé stroje, které mohou podle webu Aerotime.aero stát přes 150 milionů dolarů za kus.

Nákladní doprava na úkor osobní

Výrobci z oboru vzhledem k silné poptávce po nákladní dopravě v příštích dvou dekádách očekávají nástup modelů určených přímo k nákladní dopravě. Do roku 2040 bude k uspokojení poptávky zapotřebí více než 2610 nákladních letadel. Podle společnosti Boeing bude 890 z nich představovat dodávky širokotrupých letounů a zbývajících 1720 strojů bude výsledkem přestaveb na pax-cargo.

Obr z Antarktidy. Aerolinky Hi Fly vypravily na zmrzlý kontinent čtyřmotorový Airbus A340, stalo se tak vůbec poprvé v historii
Přečtěte si také:

Obr z Antarktidy. Aerolinky Hi Fly vypravily na zmrzlý kontinent čtyřmotorový Airbus A340, stalo se tak vůbec poprvé v historii

V dodavatelském řetězci stále existuje řada nevyřízených objednávek. Údaje o nákladní dopravě zaznamenané v listopadu 2021 ukazují pokles poptávky o 1,2 procenta a nižší objemy nákladu, než je v tomto období obvyklé. Podle analýz však pokles nebyl způsoben ani tak nedostatkem poptávky jako spíše důsledkem přetížení letišť a dodavatelského řetězce. Tyto podmínky jsou každopádně navzdory všem rizikům pro nákladní operace a dopravce stále příznivé - i kvůli tradičně zvýšenému zájmu o jejich služby v období Vánoc.

FIN25

Dle uvedeného webu poptávka po specializovaných nákladních letadlech v příštích desetiletích pravděpodobně ještě poroste. Analytici očekávají nejen stabilizaci tohoto ,nového normálu‘ s impozantními příjmy a zisky, ale i rostoucí potřebu vyhrazené nákladní kapacity a přestavbu osobních letounů na nákladní.

  • Našli jste v článku chybu?