Zatímco běžné aerolinky přepravující pasažéry v posledních dvou letech strádají a živoří, jejich kolegové z odvětví cargo si mohou mnout ruce. Koktejl celosvětového nárůstu nákupů přes e-shopy, narušení mezinárodních dodavatelských řetězců a zpomalení námořní přepravy spolu s nedostatkem kapacit totiž zapříčinil zvýšenou závislost na letecké nákladní dopravě - zejména pak při vyřizování časově a dálkově náročných zásilek. To mělo přirozeně za následek zvyšování její ceny, které se vzápětí projevilo vyššími výnosy a tržby.
Podle mezinárodní organizace IATA sdružující letecké dopravce v prosinci vzrostla celosvětová poptávka po nákladu, měřená v tunokilometrech, o 9,4 procenta ve srovnání s úrovní roku 2019. Předpokládá se, že do konce roku 2021 dosáhne tento sektor rekordních příjmů ve výši 175 miliard dolarů a v následujícím roce si udrží úroveň blízkou 169 miliardám.
Provoz klesá, příjmy rostou
Rekordní příjmy přitom cargo odvětví zaznamenalo už v roce 2020 - činily 130 miliard dolarů, tedy o 30 procent víc než předloni. Zajímavým zjištěním také je, že se předním společnostem provozujícím dálkovou nákladní dopravu podařilo spolu s leteckými dopravci těchto výsledků dosáhnout navzdory devítiprocentnímu poklesu provozu (stejným tempem shodou okolností poklesl i v roce 2020).
Letos se nákladní letecká doprava podílela na modelových příjmech leteckých společností více než z jedné třetiny. V roce 2019 přitom činily jen 10 až 15 procent. Že by si kvůli nevšední situaci přepravci pořizovali zbrusu nová letadla, se ale rozhodně říct nedá. Namísto toho se uchylovali spíše k přestavbám těch stávajících, starších 20 let a více (jev zvaný jako pax-cargo). Tím dotčené letecké společnosti podstatně ušetřily na kapitálových výdajích na nové širokotrupé stroje, které mohou podle webu Aerotime.aero stát přes 150 milionů dolarů za kus.
Nákladní doprava na úkor osobní
Výrobci z oboru vzhledem k silné poptávce po nákladní dopravě v příštích dvou dekádách očekávají nástup modelů určených přímo k nákladní dopravě. Do roku 2040 bude k uspokojení poptávky zapotřebí více než 2610 nákladních letadel. Podle společnosti Boeing bude 890 z nich představovat dodávky širokotrupých letounů a zbývajících 1720 strojů bude výsledkem přestaveb na pax-cargo.
V dodavatelském řetězci stále existuje řada nevyřízených objednávek. Údaje o nákladní dopravě zaznamenané v listopadu 2021 ukazují pokles poptávky o 1,2 procenta a nižší objemy nákladu, než je v tomto období obvyklé. Podle analýz však pokles nebyl způsoben ani tak nedostatkem poptávky jako spíše důsledkem přetížení letišť a dodavatelského řetězce. Tyto podmínky jsou každopádně navzdory všem rizikům pro nákladní operace a dopravce stále příznivé - i kvůli tradičně zvýšenému zájmu o jejich služby v období Vánoc.
Dle uvedeného webu poptávka po specializovaných nákladních letadlech v příštích desetiletích pravděpodobně ještě poroste. Analytici očekávají nejen stabilizaci tohoto ,nového normálu‘ s impozantními příjmy a zisky, ale i rostoucí potřebu vyhrazené nákladní kapacity a přestavbu osobních letounů na nákladní.