Velmi rychlý, bez strojvedoucího, na elektrický pohon. Tak má vypadat nákladní vlak budoucnosti. Na projektu Next Generation Train pracuje německé centrum DLR. Maximální rychlost vlaku má dosáhnout až 400 kilometrů za hodinu. Cílem projektu je zrychlit přepravu zboží mezi Evropou a Asií.
Trasu dlouhou 10 až 12 tisíc kilometrů mezi západní Evropou a Čínou dnešní vlaky urazí asi za 14 dní. Náklad se musí dvakrát přeložit kvůli širokorozchodným kolejím v Rusku a dalších postsovětských zemích. Průměrná rychlost na železniční trase Šanghaj-Londýn tak dosahuje 20 kilometrů za hodinu. To je podle Joachima Wintera, který je šéfem projektu Next Generation Train (NGT) německého výzkumného centra DLR, neudržitelné.
Vlaky by mohly jezdit mnohem rychleji. Winter tvrdí, že maximální rychlost vlaků na kolejích by mohla dosáhnout až 400 kilometrů v hodině. „To je nejvyšší rychlost kolejové technologie,“ zdůraznil Winter.
Průměrná rychlost na trati z Číny do Evropy by se mohla zvýšit na 150 kilometrů v hodině. Trasa Šanghaj-Londýn by trvala jen tři dny. Nové vlaky mají být autonomní, to znamená nebude třeba pro řízení strojvůdce.
Projekt Next Generation Train:
Vlaky NGT Cargo mají být modulární. Na okraji města by se měl vlak automaticky rozpojit a jednotlivé vozy dojet k logistickým centrům. K tomu má sloužit vlastní elektrický pohon na baterie. Dojezd by měl být 20 kilometrů.
Vlak má být větší konkurencí pro nákladní silniční i námořní dopravu. Winter předpokládá, že v budoucnu by vlaky mohly jezdit i mezi Amerikou, Asií i Evropou, pokud by vznikl tunel pod Beringovým průlivem, který je 88 kilometrů široký.
Evropská unie podporuje zvyšování podílu železnice na nákladní dopravě. Do roku 2050 si vytkla cíl, aby se polovina nákladní dopravy přesměrovala ze silnic a dálnic na železnici, případně na řeky a moře. Ty by znamenalo vybudování ultra rychlých tratí po celé Evropě.
Winter plánuje v rámci projektu NGT i vlaky pro osobní přepravu. Inspirací pro takové cestování může být současná letecká doprava a její systém odbavování zavazadel. Budoucnost superrychlé železnice je možná pouze s vybudováním nových tras, které nebudou obsluhovat současná nádraží ve městech. Ta kapacitně nedostačují. Dvoupodlažní vlak by měl mít kapacitu 1800 pasažérů, to znamená dvakrát tolik, než mají současné německé vysokorychlostní vlaky ICE.
Dále čtěte: