INTERNETOVÉ OBCHODY Tržby virtuálních obchodů mohou jen za letošní rok dosáhnout osmi až deseti miliard korun. To je o 40 procent více než minulý rok. A to se k tomu ještě nezapočítávají sumy utržené za prodej letenek nebo zábavu.
INTERNETOVÉ OBCHODY Tržby virtuálních obchodů mohou jen za letošní rok dosáhnout osmi až deseti miliard korun. To je o 40 procent více než minulý rok. A to se k tomu ještě nezapočítávají sumy utržené za prodej letenek nebo zábavu.
Lednička, pračka, CD, knihy, parfémy, autodoplňky. Stručný výčet zboží, které si Češi pomalu zvykají nakupovat v internetových obchodech. Nabídka zboží ve virtuálních obchodech je samozřejmě nepoměrně širší. Najdete zde i oděvy, letenky, jízdenky na autobusy, elektronika, počítače a počítačové součástky, sportovní vybavení, potravinové doplňky.
Na internetu si už dnes můžete koupit prakticky cokoliv, snad kromě čerstvých potravin. Pokusy o provoz internetového obchodu s potravinami zatím skončily neúspěchem. Ostatnímu zboží se ale v e-světě daří dobře. O přízeň zákazníků se podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci Nikoly Rafaje uchází kolem tří tisíc elektronických obchodů. „Většinu obratu však dělá 100 největších firem, kolik obchodů z oněch tří tisíc je skutečně aktivních, se nedá přesně říci,“ řekl Profitu Rafaj. Nakupování na internetu podle průzkumu agentury STEM/Mark pro ministerstvo informatiky vyzkoušelo zhruba 19 procent populace ve věkové skupině od 18 do 60 let. Další tisíce lidí by prý měly poprvé vyzkoušet e-nakupovaní při vybírání letošních vánočních dárků. Jen na největším českém internetovém obchodě Internet Mall letos obsloužili přes 117 tisíc zákazníků. I díky nim tržby Internet Mallu od ledna do srpna překročily miliardu korun a obchod se podle údajů vedení firmy stal prvním tuzemským internetovým obchodem zaměřeným na prodej spotřebního zboží, který takové tržby dosáhl. „Jde o prolomení jedné z psychologických hranic a dosažená čísla ukazují vzrůstající zájem zákazníků o nákupy na internetu,“ řekl předseda představenstva společnosti Ondřej Fryc s tím, že tržby by letos měly vzrůst na 1,3 miliardy korun.
Analytik společnosti Cyrrus Petr Bártek soudí, že firma Internet Mall už je výraznou konkurencí pro tradiční prodejny elektra. „Tržby největších hráčů (elektroprodejen) na trhu se pohybují okolo tří miliard korun,“ glosoval Bártek. A proto se sílou elektronických obchodů začínají také počítat prodejci v kamenných obchodech. Plánují totiž otevření vlastních e-obchodů. Na internetu by se měly brzo objevit třeba sítě prodejen elektrotechniky Electroworld nebo Datart. Ze zahraničí k nám také možná přijdou zahraniční obchody iTunes, eBay nebo Amazon.com.
Přestože elektronické obchody jsou většinou virtuální, platí pro ně samozřejmě stejné zákony jako pro klasické prodejny. Měly by je kontrolovat všechny příslušné tuzemské státní orgány jako například Česká obchodní inspekce nebo zájmová sdružení jako Sdružení obrany spotřebitelů či oborové sdružení, jako je pro elektronickou komerci (APEK). Právě toto sdružení vydává nejrůznější doporučení jednotlivým obchodníkům a udílí certifikace internetovým obchodům. Certifikovaný obchod je kontrolován, zda splňuje zákonné i jiné požadavky, například zda odpovídá na elektronickou poštu či telefony.
Právě s dodržováním zákonných požadavků mají e-shopy potíže. Podle průzkumu Sdružení obrany spotřebitelů jen 29 procent testovaných e-shopů dodržuje zákony dané obchodním zákoníkem. Nedostatky se projevily zejména v chybách v reklamačních řádech nebo v neuvedení svého identifikačního čísla. Podle jiného průzkumu společnosti United Interactive (UI) a APEK mají zase některé firmy potíže s rychlou komunikací s klientem. UI oslovila 28 e-obchodů s jednoduchým dotazem, na nějž několik společností vůbec nezareagovalo. Naopak nejlépe v testu dopadly firmy Internet Mall, Korunka a TicketPro, které s odpovídáním neměly problémy.
Jak nakupovat na internetu
INFORMACE O OBCHODU Než se rozhodnete jít nakupovat do některého z „kamenných“ obchodů, určitě dobře uvážíte, kde to které zboží koupíte - ovoce vám stačí sehnat na tržnici, mobilní telefon si raději vyberete v dobře zařízeném obchodě. Chovejte se stejně i na internetu. KDO JE OBCHODNÍK Každý slušný internetový obchodník si je vědom, že nákup na síti je jiný než nákup v běžné prodejně. Proto se snaží o sobě poskytovat co možná nejvíce informací. K těm nejdůležitějším patří: sídlo obchodníka, kontakty na odpovědné osoby, popis, jakým způsobem probíhá nákup, důležité informace o způsobu dodávky, možnostech placení nebo ceně poštovného a balného a v neposlední řadě také reklamační řád. JAK VYBÍRAT ZBOŽÍ Výběr zboží v internetovém obchodě probíhá podobně jako v běžné „kamenné“ prodejně -zboží si vyberete a vložíte do košíku. Zboží si bohužel nemůžete „osahat“, zato o něm získáte více informací než v běžné prodejně. Proto si pečlivě projděte všechny důležité údaje - například velikost, hmotnost a podobně. OBJEDNÁVKA ZBOŽÍ
Vybrané zboží vám musí být nějak dopraveno a samozřejmě je také třeba za ně zaplatit. Posledním krokem před potvrzením objednávky je proto výběr způsobu dopravy a platby. Pokud si při prvním nákupu nejste jistí, zvolte nákup na dobírku nebo v hotovosti na prodejně. Zaplatíte až při přebírání balíku. DOPRAVA A PLATBA A teď už je vše jen a jen na dodavateli, který by objednávku měl co nejdříve vyřídit - o čemž vám dá jistě vědět elektronickou poštou nebo telefonem - a zboží odeslat na dodací adresu. REKLAMACE ZBOŽÍ**
Reklamovat zakoupené zboží asi nikdo nechce. Ale když to jinak nejde, nastává i tato varianta, při které je dobré se držet pokynů dodavatele. I internetové obchody zodpovědně vyřizují reklamace, proto v případě nejasností neváhejte a zavolejte odpovědné osobě, která vám určitě ochotně poradí.
Pramen: Asociace pro elektronickou komerci (APEK)