Za poslední rok si u nás koupilo postel několik nejbohatších Čechů a Slováků, ale také stovky lidí ze střední třídy
Saffron Beds je výrobcem nejluxusnějších postelí v Česku a na Slovensku. Radomír Šalitroš, generální ředitel a spoluvlastník rodinné firmy, má ambiciózní plán, jak zajistit kvalitní spánek lidem na celém světě.
* Platí, že na poptávku po luxusním zboží nemá vliv ekonomická krize?
Řekněme po prémiovém zboží. My jsme začínali v roce 2009, v té největší krizi. Od té doby meziročně rosteme o 50 až 100 procent, takže na českém a slovenském trhu propad ekonomiky nevnímáme. Působíme ale v sedmi zemích, mimo jiné i v Rusku, které pro nás bývalo jedním z nejsilnějších trhů. A rusko-ukrajinská krize a znehodnocení rublu, kdy všechno zboží ze zahraničí stojí dvakrát tolik, to prodeje ovlivnilo velmi.
* Loňský obrat jste měli tři miliony eur. Je to díky expanzivní strategii?
Ano, když otevřete novou prodejnu, je to na výsledcích znát. Ten růst je z osmdesáti procent v expanzi, zbytek tvoří nárůst na trzích, kde už působíme. U nás je polovina klientů na doporučení jiného klienta. Byli jsme malá firma, teď je naše strategie jednoznačná, stát se střední firmou, která bude schopná najmout a zaplatit ty nejlepší lidi.
* Kde se vzal nápad vyrábět postele vysoké kvality?
Dlouho jsem pracoval pro různé firmy, které vyžadovaly stoprocentní nasazení, byly týdny, kdy jsem měl práci i ve čtyřech zemích. Pracovní doba byla 15 až 18 hodin denně a práce, na kterou se musíte vysoce koncentrovat. Postupně jsem se začal sám sebe ptát, jak při tomto nasazení můžu žít zdravěji, abych nezkolaboval v třiceti. A tak jsem začal investovat do kvalitního jídla, do fitness, jenže přitom jsem si uvědomil, že investuji pouze do toho času, kdy mám oči otevřené, a že je ještě jedna třetina života, když spíme, která se dá také zkvalitnit. A tak jsem přišel k naší dnešní konkurenci a tam mi vysvětlili, že postel, jakou jsem si představoval, začíná na 700 tisících korunách. Žádné alternativy z přírodních materiálů u nás tehdy nebyly, a tak jsem si tu postel nechal vyrobit u jedné firmy v Dánsku. Dokázali to za pouhých asi 150 tisíc. Odkoupil jsem od nich tedy know-how, a to je začátek Saffronu.
* Každá postel Saffron je vyráběna na míru. Jaká je vaše prodejní strategie?
Na sklad nevyrábíme a neznáme něco jako standardní velikosti. Běžně vyrábíme postele 4 × 3,5 metru, což je pro většinu lidí rozměr jejich ložnice. Naše strategie je taková, že chceme nabízet to nejlepší z celého světa. Takže koňské žíně bereme z Německa, vlna, bavlna, kašmír a hedvábí jsou z celého světa, zpracované v Itálii, kde s tím mají v textilním průmyslu největší zkušenosti. Pružiny máme ze švédské oceli, levanduli z Anglie, borovici ze Švédska. Používáme jen přírodní materiály.
* Proč je tak důležité, aby byly přírodní?
Spaní na pěnových matracích je zdravotní riziko. PET lahev z umělé hmoty má tu vlastnost, že drží tekutinu uvnitř. Stejně tak pěnová matrace je z PVC, a člověk když spí, tak se potí, a ten pot zůstane na matraci, kde kvasí. Podle jednoho německého průzkumu dá dospělá osoba dovnitř do matrace za rok jedno kilo koncentrovaného potu. U manželského páru to je za pět let deset kilo. A těch deset kilo na pěnu tlačí, takže je stále tvrdší, což pak pro páteř není dobré. Proto používáme koňské žíně, vlnu, bavlnu, kašmír. To jsou materiály, na které když nalijete kýbl vody, tak voda projde skrz celou postel, podobně jako jí prostoupí pot, ta postel prostě dýchá. Naše postele nejsou nedostupný luxus. Cena od sto tisíc výš není tak moc, protože zatímco pěnové matrace by se měly jednou za dva nebo nejvýše za pět let měnit, my dáváme na postele záruku 30 let. Máme takovou strategii, že nejprve musí být kvalitní produkt a teprve potom to ocení zákazníci. Našimi klienty jsou totiž velmi inteligentní, přemýšliví lidé. Za poslední rok si u nás koupilo postel několik lidí ze seznamu nejbohatších Čechů a Slováků, ale také stovky lidí ze střední třídy.
* Jak se odlišujete od konkurence?
Relevantní konkurence, Hästens nebo Savoir Beds, jsou výrobci, kteří nabízejí kvalitní postele. Jejich nevýhoda je v tom, že jsou zhruba třikrát dražší než my. Kromě ceny se snažíme být lepší i v materiálech. V postelích máme kašmír, což konkurence nepoužívá, bílé koňské žíně, které jsou jemnější. Klademe důraz na malé detaily. V segmentu typu postele se nedá vyrobit nic revolučního, jediná cesta, jak být lepší, je udělat deset detailů kvalitněji a celkově z toho vyjde lepší postel. Kromě kvality výrobku vylepšujeme i prodej. Nyní jsme do firmy získali silného investora, takže si můžeme dovolit dostat se blíž k lidem, otevřít více prodejen. Nadále chceme zůstat rodinnou, česko-slovenskou firmou. Nedávno byla naše firma oceněna na 160 milionů korun, což mě těší, i když vím, že nejbližších deset let budeme všechno investovat do rozvoje a moje rodina z těch peněz nic neuvidí.
* Získané prostředky budete investovat i do výroby, nebo jen do prodeje?
Výrobu máme již dimenzovanou na dvojnásobné až trojnásobné objemy oproti tomu, co vyrábíme teď, tam investovat nemusíme. Peníze chceme použít na rozvoj prodejní sítě. Investovat hodláme na našem domácím trhu, v Česku a na Slovensku, kde budujeme síť vlastních prodejen, ne v podobě franšíz, protože tento model se nám neosvědčil. Naše taktika je být tam, kde jsou naši zákazníci. V Praze po rekonstrukci znovu otevíráme prodejnu ve Vinohradské ulici, kde se soustředí firmy s kvalitním designovým nábytkem. A teď máme i showroom ve Florentinu, které je velmi prestižní a kde pracuje čtyři tisíce lidí. Máme už Brno v Rybnické ulici, v Bratislavě jsme v Lightparku a plánujeme tam druhou prodejnu. Hlavní část investice jde ale do mezinárodní expanze. Vytvořili jsme mezinárodní divizi v naší pražské centrále, pro kterou nabíráme management se světovým profilem. Hodně investujeme do špičkových lidí, protože to je základ každé úspěšné firmy. Zřízení jedné prodejny nás v průměru stojí pět milionů korun. Příští měsíc otevíráme vlastní pobočku v Hamburku, jen 200 metrů od opery, za tři měsíce pak bude otevřená prodejna ve Stockholmu.
* Působíte v sedmi zemích, kde vidíte největší potenciál?
Naším záměrem je být na pěti kontinentech a ve třiceti zemích. Za šest let jsme se zatím dostali do sedmi zemí. Co se týče prodejů, Rusko bylo historicky nejlepší, to se ale po pádu rublu a s rusko-ukrajinskou krizí změnilo. Momentálně nám jde nejvíc Německo, Finsko a Česká republika. Potenciál pro podnikání je díky mentalitě největší v západní Evropě, kde si zákazník raději koupí dobrou postel než dobré auto. V současné době jednám o expanzi do Švédska, plánujeme otevření pobočky v Anglii, jednáme ve Švýcarsku. Jsou ovšem trhy, které vykazují mnohem větší růst než Evropa, mojí prioritou pro expanzi jsou dva regiony, a to východní Asie a Blízký východ. Už dva roky máme partnera v Dubaji, který pouze čeká na potvrzení správné lokace.
* Museli byste výrobky pro Dubaj přizpůsobovat trhu?
Jediné, co by se přizpůsobovalo, by byl design čel, oni mají rádi honosnější věci, zlaté látky, výrazné barvy. Vždy, když jdeme na nový trh, najímáme si nejvlivnějšího designéra v tomto regionu. Když jsme vstupovali do západní Evropy, najali jsme si švýcarského designéra Alfreda Häberliho, který má v západní Evropě jméno. Když jsme šli do Ruska, tak jsme si najali Slavu Zajceva. Teď, když budeme vstupovat na Blízký východ, jsme v jednání s designérem světového kalibru, kterého zatím nemůžu jmenovat. Logika je jednoduchá, být nejlepší.
100 000 korun Na této ceně začínají luxusní postele firmy Saffron Beds
Běžně vyrábíme postele 4 × 3,5 metru, což je pro většinu lidí rozměr jejich ložnice.
O autorovi| Vladimíra Kubíčková, kubickova@mf.cz