Téměř 60 procent Čechů má osobní zkušenost s nákupem zboží v zahraničním e-shopu a více než pětina zde nakupuje pravidelně. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro společnost Acomware na vzorku 1016 respondentů. Češi nejčastěji vybírají zboží na Amazonu či AliExpressu. Za rostoucí oblibou těchto gigantů je jednoznačně nejširší nabídka a možnost nakupovat levněji než v tuzemských e-shopech.
„Pro 78 procent zákazníků je samozřejmě primárním motivem skutečnost, že zde zboží nakoupí často levněji než v tuzemských e-shopech. Vedle spořivosti nás pak dále motivují rovněž praktické důvody, například to, že dané zboží nebo značku není možné v Česku vůbec koupit,“ vysvětluje David Vurma.
AliExpress a Amazon zná shodně 70 procent populace. Následuje eBay s 63 procenty, čtvrtým v pořadí je Wish. Naprostá většina objednávek z Česka připadá podle Vurmy právě na uvedené kvarteto silných hráčů.
Za změnou je mládí
Do budoucna počet nákupů ze zahraničních e-shopů ještě poroste. Tahounem růstu jsou totiž lidé ve věku mezi 15 až 34 lety. „Už čtvrtina lidí v této věkové kategorii přiznává, že v zahraničí nakupuje pravidelně. Naopak motivaci nákupy v zahraničí vyzkoušet nemá jen zhruba dvacet procent z nich,“ upřesňuje Vurma.
Mnoho Čechů se ale k nákupům v zahraničí stále staví chladně. Třetina se obává zneužití platebních údajů nebo toho, jak dopadne případná reklamace. U starších lidí je největší překážkou jazyková bariéra. Další příčina nárůstu nákupů na zahraničních e-shopech je ještě prozaičtější.
Zájem lidí o nakupování na internetu totiž roste obecně. České e-commerce je jednou z nejrychleji se rozvíjejících na světě a tuzemské i zahraniční e-shopy mají u českých zákazníků zelenou.
E-commerce v Česku ostatně loni překonalo další rekord. Celkově dosáhly online obchody obrat přesahující 155 miliard korun, což představuje patnáctiprocentní meziroční růst. Na maloobchodu se internetové nakupování podílí již zhruba z 15 procent.
Uzavření kamenných obchodů během nouzového stavu bylo pro e-commerce další vítanou injekcí. „Od dubna do května jsme na platformě Shoptet evidovali zhruba dvojnásobné tempo spouštění nových e-shopů. Zatímco předtím byl průměrný týdenní přírůstek okolo 130 internetových obchodů, od března činil týdenní průměr 270. Trend pokračuje dále, už nyní je celkový počet českých e-shopů o čtyři procenta vyšší než před rokem a logicky roste i zájem zákazníků,“ shrnul letos v červenci CEO společnosti Shoptet Miroslav Uďan.
Výrazný přesun nákupů do online prostředí během karantény přinesl podnikům samozřejmě zcela nové zákazníky. Většina výrobních a retailových firem si navíc uvědomila, že jsou pro ně e-shopy nezbytným prodejním kanálem, kterého už se nevzdají.