Je nejvyšší čas spustit e-business 2.0
Nynější krize nesporně zasáhne i obchodníky na internetu. Některé více, jiné méně. Podtrhne poučku „cash is the king“. Pro ty, kteří mají minimum skladových zásob a nakupuji na úvěr, to bude pohroma o to větší. Konkurence masivních výprodejů v kamenných obchodech odláká další potenciální zákazníky. Prostor pro zlevňování není velký, ceny už byly nízké a cena jako nejdůležitější diferenciátor vedla k ostré soutěži i mezi e-obchodníky. Strategie obvyklá v krizových dobách, tedy šetřit, se moc neuplatní. Není kde, navíc pošta nám příjemně zvýšila cenu za balíky, takže u levnějšího zboží bude poštovné vysokým procentem ceny.
Nezbude než považovat krizi za příležitost. Je nejvyšší čas spustit e-business 2.0. Zatím virtuální obchody vypadaly jako katalog zboží s pár detaily informací a vyhledávače porovnávaly ceny. Pár obchodníků zkoušelo prodat k vašemu nákupu doplňkové zboží. Někteří vám spojením s bankou ulehčovali platbu. Další vás pronásledovali nevyžádanými spamy. Ti obzvlášť moderní začali využívat video, odkazy na reference nebo poloautomatické pokusy o sledování cesty zakázky. Obávám se, že to nebude stačit. Nedělám si ambice v glose navrhnout něco výrazně nového nebo revolučního. Dá se poučit na Amazonu, myslím tím spíše principy, na jeho kopii u nás asi nikdo nemá. Co takhle nenabízet potraviny, ale večeři pro dva nebo děti vaří rodičům? Foťák a příslušenství pro rodinné fotky z dovolené včetně alb, pár lekcí, jak vůbec fotit nebo používat kameru? Nabízet pračky nebo myčky pro singl domácnosti. Prodávat technologii pro antitalenty. Prostě se orientovat na to, co chce zákazník udělat, ne na nabízený produkt. Neprodávat vrtáky, ale přemýšlet o tom, že zákazník chce pověsit obraz. Udělat webové stránky 2.0, kde je nákup pro zákazníka zážitkem. Přemýšlet o životním cyklu výrobku, servisu, co dělat po uplynutí záruky, zřídit poradenskou službu. Jak řekl fenomenální americký investor Warren Buffett: „Teprve, když opadne příliv, ukáže se, kdo plaval nahý.“