Koupit si po internetu zboží za výhodnější cenu než v Česku? Pro tuzemské zákazníky to stále představuje řadu komplikací. Řada internetových obchodů v zemích EU totiž možnost zaslat zboží do jiné členské země nenabízí.
Foto: Profimedia.cz
Zjistil to aktuální průzkum, který provedli pracovníci Evropských spotřebitelských center. Tam, kde internetové obchody zasílání zboží přes hranice nabízely, fungují objednávky výrazně lépe, než před několika lety. Ještě v roce 2003 doručilo zboží přes hranice bez problémů jen 66 procent internetových prodejců, letos to bylo již 94 procent internetových objednávek.
I přes zlepšení však zhruba 60 procent obchodů mělo nějaké nedostatky, například s platbou nebo jazykovou vybaveností. Evropská komise chce proto do konce roku představit akční plán, který by měl pomoci evropským spotřebitelům plně využívat příležitostí, které nabízí nakupování po internetu.
„Pro spotřebitele je důležité, aby poté co učiní objednávku, byla zásilka s výrobkem zakoupeným po internetu z jiného členského státu EU doručena spolehlivě a aby, pokud se objeví jakýkoliv problém, mohli snadno zjednat nápravu kdekoli v Evropě,“ uvedl komisař pro zdraví a spotřebitelskou politiku John Dalli. „Stále ještě existují bariéry, které omezují rozhodování spotřebitelů a narušují důvěru v jednotný trh EU. Jsem pevně rozhodnut dále pracovat na jejich odbourávání.“
Utajení zákazníci z 17 Evropských spotřebitelských center provedli v rámci testu celkem 305 přeshraničních nákupů po internetu z 28 zemí od prodejců se sídlem v EU. Zakoupené zboží bylo následně vráceno v souladu s pravidly o „lhůtě na rozmyšlenou“, která umožňují zákazníkům nakupujícím přes internet vrátit zboží, aniž by museli uvést nějaký konkrétní důvod, a přesto dostat své peníze zpět v plné výši. Peníze dostali podle platných pravidel vráceny v 90 procentech případů. 57 procent zákazníků však mělo potíže s vracením platby za dodání původní zásilky, které pravidla EU požadují.