Londýn (FT) – British Airways (BA) a nizozemské aerolinky KLM minulý týden oficiálně zahájily rozhovory o fúzi, z níž by vzešla třetí největší letecká společnost světa. Analytici se však obávají, že vzhledem k přemrštěným požadavkům nizozemské strany jednání skončí nezdarem. Britové, kteří jsou podle nalétaných kilometrů dnes pátí na světě, by v podstatě měli Nizozemce, kteří jsou třináctí, koupit.
Podaří–li se doladit detaily a spojení se uskuteční, pak spustí doslova lavinu fúzí mezi leteckými dopravci. Zároveň by se zapsalo do dějin jako největší převzetí národních aerolinek cizí leteckou společností.
Obě společnosti zdůraznily, že jednání jsou zatím v počátečních fázích a nemusí v nic vyústit. U jednacího stolu přitom nejsou poprvé. BA a KLM se pokoušely neúspěšně sloučit už před devíti lety. Tehdy se jim nepodařilo dohodnout na stanovení ceny společností. Nizozemci si nárokovali v nové entitě čtyřicetiprocentní podíl, což neodpovídalo jejich velikosti.
Na základě průměrné letošní tržní kapitalizace činí hodnota BA zhruba 5,49 miliardy dolarů a KLM bezmála 959 milionů dolarů. Na základě těchto propočtů by v nové společnosti měli Nizozemci získat patnáct procent akcií. Například analytik Commerzbank Chris Tarry si však myslí, že právě ve stanovení hodnoty firem se opět skrývá potenciální zmar fúze.
Investiční bankéři, kteří jsou podrobně obeznámeni se situací, uvádějí, že by obě společnosti měly sloučit své akcie, což by „mělo být prezentováno psychologicky jako fúze rovných, podle hodnoty se ale v ničem nerovnají .
Akcie obou firem výrazně oscilovaly, a cenné papíry KLM dokonce vyskočily za týden o čtvrtinu původní hodnoty. Tento skok dává malý manévrovací prostor Britům při stanovování prémie, kterou by Nizozemcům zaplatili.