Vysoké ceny surovin...
Celý podtitul: Vysoké ceny surovin problematizují plány indické automobilky na výrobu vozu za 2500 dolarů
Když na lednovém autosalonu v Dillí společnost Tata Motors představila malé auto Nano, dostalo se do titulků médií na celém světě. Nano s motorem o obsahu 0,623 litru ujede na 3,785 litru benzinu 80 kilometrů a mělo být prodáváno za necelých sto tisíc rupií - tedy asi za 2500 dolarů. Nano bylo okamžitě chváleno jako ukázka skvělého indického inženýrství a donutilo konkurenci znovu promyslet levnou výrobu svých vozidel. „Doufám, že (Nano) bude vozem, který změní způsoby cestování Indů,“ prohlásil v té době šéf společnosti Ratan Tata. A také, že by společnost na něm mohla vydělat.
Splnit poslední ze slibů by mohlo být nejtěžší. Automobilka Tata totiž musela zbavit auto všelijakých moderních vymožeností, které však mívají nejvyšší marže, aby udržela jeho nízkou cenu. Komodity, jako jsou ocel a guma, u kterých nedávno narostly ceny, totiž zaujímají více procent nákladů na Nano, než je tomu u jiných modelů. „Vyvstávají některé otázky ohledně ekonomické životaschopnosti (Nano) v tomto novém a tvrdším prostředí,“ říká Tim Armstrong, ředitel rozvojových trhů konzultační skupiny Global Insight. Armstrong odhaduje, že náklady na některé suroviny představují 23 procent z ceny Nano před zdaněním. Jde o nárůst o třináct procent od doby, kdy Tata začala před pěti lety vůz vyvíjet. Na rozdíl od toho tvoří suroviny zhruba sedm procent nákladů průměrného amerického auta. „Dopad rostoucích vstupních nákladů pocítili všichni výrobci automobilů,“ poznamenává výkonný ředitel společnosti Tata Motors Ravi Kant. „Tata není žádnou výjimkou.“ Vezmeme-li však v úvahu kapesní velikost modelu Nano, říká Kant, dopad cen surovin by měl být zvládnutelný.
Továrna na Nano má také zpoždění oproti plánu. Výstavba továrny u Kalkaty se zpozdila, protože venkované protestovali proti způsobu, jímž vláda zabrala zemědělskou půdu na staveniště pro společnost Tata. Poté byla oblast v květnu zaplavena monzunovými dešti, což způsobilo další zpoždění. Celkově investovala Tata do Nano 470 milionů dolarů, dvojnásobek objemu očekávaného na počátku projektu. Kant však tvrdí, že Tata stále chce začít prodávat Nano ve čtvrtém čtvrtletí.
Potíže přicházejí v době, jež je pro společnost Tata složitá. Dne 30. července společnost uvedla, že její čisté výnosy klesly ve čtvrtletí ukončeném červnem o 30 procent na 77 milionů dolarů právě kvůli růstu nákladů. Akcie Tata Motors také klesly kvůli akvizici Land Roveru a Jaguaru od Fordu za 2,3 miliardy dolarů. Akcie letos klesly o 44 procent, přičemž klíčový Bombajský burzovní index Sensex pouze o 32 procent.
Ostatní výrobci automobilů, kteří lační po zařazení mezi výrobce levných vozů, situaci Taty pozorně sledují. Korejská automobilka Hyundai Motor plánuje pro Indii vůz za 3500 dolarů, přestože ji rostoucí náklady donutily odložit výrobu modelu za pět až šest tisíc dolarů pro Čínu. V květnu společnosti Nissan-Renault a Bajaj Auto, indický výrobce motocyklů, uvedly, že budou vyvíjet automobil s výrobními náklady 2500 dolarů, který by měl být na prodej v roce 2011. Na základě potíží společnosti Tata s Nano však mnoho lidí tvrdí, že konečné ceny budou muset narůst. Kvůli „tlaku nákladů, kterým procházíme, je cena 2500 dolarů v podstatě nerealistická“, říká Andrew Phillips, analytik u KBC Securities v Tokiu.
Se zaváděcí, pevně danou cenou 2500 dolarů je jednou z možností prodej více automobilů Nano s přídavným příslušenstvím, jako jsou rádio, klimatizace nebo okna na dálkové ovládání. Přestože vybavenější modely Nano přinesou vyšší zisk, existuje riziko, že růst ceny odradí mnoho zákazníků. „Pokud přeneseme veškeré náklady na zákazníka, ovlivníme poptávku,“ prohlásil 24. července Ratan Tata na setkání akcionářů společnosti. „Pokud to neučiníme, ovlivní to marže.“
Graf s. 30:
Svět surovin
Procent
0 6 12 18 24
Náklady na suroviny vzhledem k ceně před zdaněním (v %)
Nano Průměrný americký vůz
Pramen: Global Insight
Popisek s. 30:
Ratan Tata se dostal do titulků médií, když v lednu představil vůz Nano
Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Marjánka Růžičková