PROFIL FIRMY SLEDOVAT VELETRHY A VÝSTAVY A NOVINKY NEJEN SHLÉDNOUT, ALE TAKÉ SE NEBÁT JE ZAČÍT VYUŽÍVAT - DŘÍVE NEŽ KONKURENCE - SE MŮŽE VYPLATIT. PŘÍKLADEM MŮŽE BÝT PLZEŇSKÁ FIRMA LESING PLUS.
Při stavbě dálnice se musí odstraňovat i pařezy o průměru dvou metrů. Lesing plus to dokázal čtyřikrát levněji než konkurence
I ryze české firmě se může dařit v konkurenci zahraničních gigantů PROFIL FIRMY SLEDOVAT VELETRHY A VÝSTAVY A NOVINKY NEJEN SHLÉDNOUT, ALE TAKÉ SE NEBÁT JE ZAČÍT VYUŽÍVAT - DŘÍVE NEŽ KONKURENCE - SE MŮŽE VYPLATIT. PŘÍKLADEM MŮŽE BÝT PLZEŇSKÁ FIRMA LESING PLUS. TA ZALOŽILA SVŮJ ÚSPĚCH NA TECHNOLOGII LEVNÉHO A EKOLOGICKÉHO ODSTRAŇOVÁNÍ PAŘEZŮ. Jsem stavař, který po škole zakotvil u lesního závodu,“ popisuje počátky své cesty k úspěšné firmě její zakladatel a výkonný ředitel Daniel Follprecht. Když šel v roce 1993 jeho podnik do privatizace, chtěl se jí zúčastnit i Follprecht. Neúspěšně - tolik peněz k dispozici neměl. V roce 1998 koupil tedy alespoň jeden pobočný závod. Ale nepředbíhejme. „Po neúspěchu u privatizace jsem ještě se dvěma kamarády založil firmu vlastní, u mě v obýváku,“ vzpomíná. Společnost se specializovala na menší stavby dopravního charakteru. A právě v lese se začala odvíjet idea, na které firma postavila své počáteční úspěchy. STO TISÍC PAŘEZŮ Největší úskalí stavebních projektů v lesním terénu totiž představují pařezy. Je třeba zdůraznit, že odstraňování pařezů klasickým způsobem, tedy vytržením a odvezením na určené místo, je jednak časově náročné, za druhé neekologické a za třetí drahé. A když dostala firma zakázku na přípravu terénu pro výstavbu obchvatu Česká Kubice-Folmava, hledal Follprecht alternativní řešení. Není divu - dálnice vede především lesem a její výstavba si vyžadovala odstranění zhruba sta tisíc pařezů. Náhoda přeje připraveným. Na mezinárodním veletrhu narazil šéf firmy na „svou“ technologii. Šlo o německou frézu, která vytržený pařez změnila během chvilky na hromadu odštěpků. Nástroj na veletrhu nesl označení nultá série - teprve ve zkušebním provozu. Obdobnou technologií disponovala v České republice v té době pouze jedna velká firma, ta ji však tímto způsobem nevyužívala. Follprecht to však riskl a nevyzkoušenou technologii zakoupil. Následovalo pořízení prvního bagru - na leasing. „Nikdy jsme neměli jediný bankovní úvěr,“ konstatuje Follprecht. Firmě se podařilo získat první velkou zakázku. LEVNÉ A EKOLOGICKÉ Konkurenční výhoda spočívající v nové technologii totiž umožňovala firmě nasadit nižší cenu. „Věděli jsme z praxe, kde se může pohybovat konkurence. Nabízeli jsme naši práci o 10 % levněji,“ popisuje Follprecht. Stavby v případě štěpkování pařezů navíc nepotřebovaly vyjádření ekologů - rozdrtit dřevěný kolos na drobné částečky je z ekologického hlediska čisté, na rozdíl od zavážení pařezů na skládky. A i když později zakoupily technologii na takovéto odstraňování pařezů i další společnosti, jediný Lesing plus měl dostatek zkušeností. Další podobné zakázky na sebe nenechaly dlouho čekat. Například výstavba dálnice D8 do Teplic předpokládala odstraňování obrovských pařezů i kolem dvou metrů v průměru. A Lesing plus dokázal takový kolos odstranit za půl hodiny a osm set korun - tedy čtyřikrát levněji než konkurence. Firma mohla zakoupit další stroje a také uvažovat, co dál. „Pařezy tu nebudou věčně,“ říká ředitel lakonicky. Společnost tedy investovala do další technologie (opět bez bankovních úvěrů a bez vstupu zahraničního kapitálu) a zahájila svůj další boj o státní zakázky. Z těch se také do současnosti sestává devadesát procent jejích činnosti. „Soukromé zakázky děláme jen pro známé, je to příliš velký risk,“ říká Follprecht o podnikatelské kultuře v ČR. Aby firma dosáhla například na projekty PHARE, musela získat certifikát ISO - to se stalo v roce 1999. NEMÁTE ÚVĚR? MÁTE SMŮLU Nejen ISO je však třeba k získání veřejných zakázek. Firma musí dostat bankovní záruku. A tady nastal problém. ČSOB, u které měla společnost účet, ji odmítla vystavit. „Vy nemáte úvěr, vy nejste prověřený klient,“ znělo zdůvodnění. Lesing plus postupně obešel několik bankovních domů, až nakonec uspěl u Komerční banky. Přesto je těžko pochopitelné, jak může být na závadu, řeší-li firma potřebu peněz leasingem, a ne úvěrem. Těžiště zakázek leží dodnes ve sféře dopravních staveb, firma však rozšířila záběr i na jiné práce. Do její produkce patří například autosalon ve Strakonicích či výrobní hala v Nýřanech. Sečteno a podtrženo: Firma, která začínala s třemi lidmi v obýváku zakladatele, má nyní více než 150 zaměstnanců a rozsáhlý strojní park. A to vše bez použití úvěrů a také bez reklamy - kromě sponzorské. Follprecht přiznává, že všechny peníze se investovaly opět zpátky do firmy. Jako jedna z mála společností ve svém oboru je také až do dnešního dne výhradně v českých rukou. O tom, že se jí daří i v konkurenci zahraničních gigantů, svědčí rostoucí obrat: V roce 1995 činil 25 milionů korun, vloni už pětkrát víc. A pro letošní rok se odhaduje na sto padesát milionů korun. Dobré umístění získala i v žebříčku MID TOP-STA V středně velkých stavebních podniků časopisu Stavitel: Podle objemu tržeb se řadí na patnácté místo, dle velikosti aktiv na dvanácté. Vše ale začalo jedním novátorským nápadem, jak si poradit se stovkami tisíc pařezů. PROFIT DOPORUČUJE**
* Najděte ve svém rezortu problém, který zatím nemá technologické řešení
* I známou technologii lze použít novátorským způsobem
* Veletrhy mohou nabídnout nečekaná technologická řešení
* Nebojte se vyzkoušet prototypy či nulté série - případné riziko za úspěch stojí
NÁZEV FIRMY: LESING PLUS, SPOL. S.R.O.
FORMA PODNIKÁNÍ: SPOL. S RUČENÍM OMEZENÝM
DATUM VZNIKU: 1993
PŘEDMĚT PODNIKÁNÍ: ZEMNÍ PRÁCE VELKÝCH OBJEMŮ, DOPRAVNÍ A VODOHOSPODÁŘSKÉ STAVBY, ŠTĚPKOVÁNÍ PAŘEZŮ A ROZPOJOVÁNÍ ZEMIN SKALNÍ FRÉZOU, STAVBY, OPRAVY A ÚPRAVY STŘECH A PODKROVÍ
KLÍČOVÁ OSOBNOST: DANIEL FOLLPRECHT (JEDNATEL A VÝKONNÝ ŘEDITEL)
CÍL SPOLEČNOSTI: DÁLE ROZŠIŘOVAT SVOJI ČINNOST, NAPŘÍKLAD I DO OBLASTI BYTOVÉ VÝSTAVBY