Sklářství má v Česku dlouhou tradici. Před dvěma lety ale většina sklářských pecí vyhasla a pesimisté tomuto řemeslu předpovídali konec. Poznamenaly ho totiž důsledky světové ekonomické krize i levní konkurenti z Číny. Sklářství ale nepadlo, našlo si jen jinou cestu–cestu stylové exkluzivity.
Foto: Crystalex
Mezi mimořádně povedené a po zásluze ceněné výrobky ze skla se řadí i nápojové soubory Bastia, Vicenza a Ravena. Od roku 2005 je na automatických linkách produkuje novoborská sklárna Crystalex. Přestože pocházejí z velkosériové výroby, jsou osobité a nesou výrazný rukopis svého tvůrce. Navíc jsou dostatečně pevné, takže bez problémů najdou uplatnění nejen v domácnostech, ale i třeba restauracích. Sklo pocházející z velkosériové produkce je oproti tomu ručně vyráběnému také nepoměrně levnější. Všechny tři soubory se tak vyznačují kvalitou designu, ale i užitnou hodnotou a cenovou dostupností.
Autorem souborů nápojových sklenic, inspirovaných pobyty v Itálii a na Korsice, je přední český designér Jiří Pelcl. Jak sám říká, úkol vytvořit vzor pro automatickou velkosériovou produkci byl pro něho velkou výzvou. Práce designéra pro automatické linky je totiž v mnohém náročnější než práce pro ruční výrobu. Návrhář musí v tomto případě respektovat výrobní specifika a omezení a podřídit jim své představy. Výsledná podoba návrhu se navíc rodí ve spolupráci se sklářskými technology. Jiří Pelc podle vlastního vyjádření dostal jedinečnou příležitost rozvinout tradici novoborské výroby, jejíž počátky spadají do 70. let minulého století.
Všechny tři Pelclovy soubory zahrnují sklenky na jednotlivé nápoje (aperitiv, tvrdý alkohol, bílé víno, červené víno, sekt a koktejl, případně vodu nebo whisky), kupující si přitom může vybrat pouze ty, které potřebuje. Pro všechny výtvory jsou charakteristické střídmé geometrické linie, odlišné tvarování a nasazení nožky i další atypické detaily. Pelcl vnesl do automatiky moderní styl, který dobře koresponduje s trendy současného designu.
Mezi odborníky se největší popularitě ze jmenovaných souborů těší Vicenza. Za citlivé, elegantní tvarové řešení získala už několik domácích i zahraničních ocenění, mezi nimi také prestižní Národní cenu za design 2006. Kromě toho byla vybrána do sbírek významných světových muzeí. V současné době však Vicenzu na českém trhu prakticky neuvidíme – je totiž vyráběna pouze v rámci plnění exportních zakázek.