Menu Zavřít

Naposled se v Macau směje Stanley Ho

5. 5. 2009
Autor: Euro.cz

Kasinový král vsadil na nenáročné čínské hráče, ...

Celý podtitul
Kasinový král vsadil na nenáročné čínské hráče, zatímco konkurenti z Vegas postavili ohromující paláce štěstěny

MACAO
V bývalé portugalské enklávě Macau celých čtyřicet let držel monopol na kasina Stanley Ho. Když o něj v roce 2002 přišel, byli mnozí přesvědčeni, že si hoši z Las Vegas urvou pořádný kus z koláče. Drsné a skalnaté území ležící 60 kilometrů západně od Hongkongu bylo známé svými zakouřenými hráčskými doupaty a legalizovanou prostitucí. Nyní se mělo stát klonem Las Vegas, s luxusními hotely, relaxačními centry a konferenčními sály – a pár kasiny, která mají zajistit, že se návštěvníci vrátí domů chudší, než přijeli. Zahraniční konkurenti se sem podle předpokladů rychle nahrnuli. Do roku 2006 se tržby kasin zdvojnásobily a dosáhly sedmi miliard dolarů, čímž Macao převzalo od Las Vegas nálepku hráčské Mekky číslo jedna.
Postupně se však prvenství vrátilo zpět sedmaosmdesátiletému Stanleymu Ho. Přestože jeho společnost Sociedade de Jogos de Macau (SJM) zpočátku přišla o část podílu na trhu ve prospěch nově příchozích, dokázala se vyšvihnout zpět do sedla. V prvním čtvrtletí SJM držela třicetiprocentní podíl na macajském herním trhu oproti 26 procentům v roce 2008. Letos SJM otevře další dvě kasina, čímž si svůj postup jistě pojistí.
Nástup Američanů byl svižný. V roce 2004 otevřel Sheldon Adelson, šéf Las Vegas Sands, kasino Sands Macau, jehož výstavba ho přišla na 265 milionů dolarů. Jeho konkurent Steve Wynn způsobil před třemi lety senzaci otevřením kasina Wynn Macao, které stálo 1,2 miliardy dolarů. Adelson pak v září 2007 slavnostně zahájil provoz megakasina Venetian Macao za 2,4 miliardy dolarů , jehož součástí jsou tři tisícovky hotelových pokojů. Poté zahájil výstavbu relaxačního komplexu s 6400 hotelovými pokoji, který se měl stát královstvím věčného mládí a zároveň mít kvality hotelů Shangri-La a St. Regis. Čtvrt roku poté spojily své síly MGM Mirage a Hoova dceřiná firma Pansy Ho a postavily MGM Grand Macau za 1,3 miliardy dolarů hned vedle kasina Wynn Macao.
Problém je, že Američané možná špatně odhadli čínský trh. Většina z 22 milionů návštěvníků, kteří ročně do Macaa přijedou, přijíždí jen na jeden den trajektem z Hongkongu nebo zaskočí z vnitrozemské Číny a zdarma se svezou autobusem do centra města. Proto se firma SJM rozhodla, že na rozdíl od Adelsona a dalších postaví novou hernu Grand Lisboa v samém centru města, a nikoli v oblasti Cotai, což je nová údolní niva, jež by se měla stát asijskou verzí lasvegaského Stripu. Tyto návštěvníky kromě hraní nic moc jiného nezajímá. „Zákazníci se zajímají spíš o hrací stůl než o show či báječnou večeři a nakupování,“ říká generální ředitel SJM Ambrose So. „Nemůžete prostě naklonovat model Las Vegas.“ Vysoký představitel amerických konkurentů, který si nepřál být jmenován, s tímto tvrzením souhlasí. „Někdo na americké straně byl asi trochu domýšlivý,“ dodává.
Minulý týden v úterý vypadal Adelsonův obchodní komplex Grand Canal jako město duchů. Árie gondoliérů se odrážely od pustých výloh nákupního centra stylizovaného jako Benátky. Představení Cirque du Soleil jsou zaplněná pouze z poloviny. V kasinu Four Seasons, jež se nachází hned vedle, posedává u stolů jen hrstka hráčů. Mezitím na staveništi zpola dokončeného projektu království věčného mládí ve stylu Shangri-La a St. Regis zahálí jeřáby. Stavba byla přerušena vloni v listopadu. (Zástupci Las Vegas Sands i Wynn Resorts odmítli poskytnout rozhovor.)
Nelze než konstatovat, že se Ho poučil od Američanů. V únoru 2007 otevřel rozmarně kýčovité kasino Grand Lisboa a následně vloni v prosinci v jeho těsném sousedství hotel s 400 pokoji. Nové kasino je mnohem jásavější oproti spleti zatuchlých hráčských doupat Hoova původního kasina Lisboa. Obsluhující personál v bílých rukavičkách vyprazdňuje popelníky na stolech pro bakarat, na kabaretní scéně představují své umění tanečnice v síťovaných punčochách a lakovaných střevících. Je zde rybí bufet a řada herních automatů. Nehledě na novinky je důraz kladen na hru.
Zdá se, že tento recept zabral. V dnešní době pochází 40 procent tržeb SJM od takzvaných hráčů hromadného spotřebitelského trhu, což jsou ti, kteří nežádají o úvěr na financování svých sázek. Ostatní kasina v Macau dosahují v tomto ukazateli pouze 25 procent. To je velmi důležité s ohledem na loňský červenec, kdy Peking prudce omezil možnost soukromých osob cestovat do Macaa, což se týká povětšinou velkých hráčů, kteří prosázejí za den sto tisíc dolarů a víc. Skupinové zájezdy pro hráče s nižšími finančními možnostmi se ukázaly jako neefektivní. „Hoův tým umí pracovat s hromadným spotřebitelským trhem,“ uvádí George Choi, analytik Citigroup. A dodává: „To je pro něj pojistka za každých okolností.“
Nicméně i SJM si dělá o svá aktiva starosti. Zisky za rok 2008 klesly o 48 procent na 103 milionů dolarů a tržby se propadly o třináct procent na 3,6 miliardy dolarů. Loňské příjmy jsou slabší než v roce 2003, což byl poslední rok monopolu SJM. Navíc bude společnost od letošního léta čelit nové konkurenci. Hoův syn Lawrence a jeho australský partner James Packer plánují otevření nového herního komplexu za 2,1 miliardy dolarů v Cotai.
Ho je připraven lépe než jeho konkurence přestát celosvětovou finanční bouři. Tržby SJM letos mohou klesnout až o osm procent. Citigroup však očekává, že úhrnný pokles macajského herního průmyslu bude dvojnásobný. Poté, co SJM vloni v červenci vydala první veřejnou emisi akcií v hodnotě 494 milionů dolarů, sedí nyní na jedné miliardě dolarů v hotovosti. Konkurenti Las Vegas Sands a MGM oproti tomu čelí narůstajícím problémům s úvěrováním. Jeden z vysokých činitelů asijského herního průmyslu, který si nepřál být jmenován, říká: „Ho by se mohl smát naposledy.“

***

Popisek, s. 058
Hoovo kasino Grand Lisboa je snadno dostupné a méně nablýskané

Graf, s. 059
FULL HOUSE

SMJ* 30 %
LAS VEGAS SANDS* 25 %
WYNN RESORTS* 16 %
MGM MIRAGE* 6 % Podíl na macajském trhu, únor 2009
Pramen: Citigroup

MM25_AI

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

  • Našli jste v článku chybu?