Rivalové z arény smartphonů zapojí do boje zápěstí. Samsung, Google i Apple chystají nový druh hodinek
Sony na podzim vypustí již druhou generaci chytrých hodinek, chystá je Dell, Samsung i Google, který se do souboje se smartphony zapojuje především svým operačním systémem Android. „Do budoucna chystáme více produktů a hodinky jsou určitě jedním z nich. Otázkou je, kdo uvede na trh takové hodinky, které budou pro zákazníky smysluplné,“ uvedl již dříve pro agenturu Bloomberg Lee Young Hee, viceprezident Samsungu pro mobilní byznys. Podle magazínu The Verge by se tak mělo stát do roka.
The Verge tvrdí, že na hodinkový byznys se vrhne také Microsoft, který jinak nemá pověst zrovna nejšikovnějšího inovátora technologických „hraček“. Přesto mají být jeho hliníkové hodinky už ve fázi prototypu, využívat mají upravené Windows 8 a cloud napojený přes LTE síť.
Okolo chytrých hodinek je nicméně zatím více spekulací než tvrdých faktů. Mohou fungovat samostatně, ale spíše zatím nebudou oplývat nejvyšší inteligencí. Především zprostředkují funkce mobilu díky bezdrátovému připojení. Člověk jejich prostřednictvím bude moci ovládat hudební přehrávač, přečíst si zprávy, e-maily, kontrolovat kalorie.
Samozřejmě i zjistí, kdo volá na telefon, který se kvůli obřím displejům brzy ani nevejde do kapsy. Že je to jen zbytečnost, která na trhu nemá místo?
Vzpruha pro Apple Potenciál segmentu potvrzují třeba hodinky Pebble s displejem z elektronického papíru, který je známý ze čteček. Peníze na vývoj sháněli jeho tvůrci z kalifornského Palo Alta prostřednictvím webové platformy Kickstarter. Podpořilo je bezmála 69 tisíc lidí, kteří do projektu vložili 10,3 milionu dolarů (v přepočtu 204 milionů korun). Zájem stokrát převýšil původní finanční potřeby, takže místa na trhu nejspíše bude dost.
Hodinek Pebble se zatím prodalo více než 85 tisíc. Dalších 250 tisíc lidí si koupilo „chytré hodinky“ od výrobce MetaWatch, jejichž cena začíná v přepočtu zhruba na 3500 korunách. Zapomenout by se nemělo ani na výrobce sportovního oblečení Nike, který svůj byznys s fitness pomůckami rozšířil o obdobně chytrý náramek FuelBand za 149 dolarů.
Pokud se někomu okruh zájemců o chytré hodinky zdá malý, neměl by zapomínat na sílu „imagemakerů“ z Applu a Samsungu. Až ti vtrhnou na trh se svým příslušenstvím k chytrým telefonům, budou se na ně stát fronty. Podle agentury Bloomberg bude během letošního roku prodáno 1,3 milionu zařízení, které přinesou tržby přes 370 milionů dolarů. Technologičtí analytici ze společnosti ABI Research soudí, že tento trh může do roku 2015 narůst dvacetinásobně.
Firmě Apple by se podobně úspěšné chytré hodinky hodily. Někdejší technologický miláček burzy od loňského podzimu v podstatě klesá. Loni v září se prodávaly jeho cenné papíry za 705 dolarů za kus, v polovině letošního července byly k mání za necelých 430 dolarů. A to už se prodávaly i s cenovkou okolo 388 dolarů.
Co jim pomohlo zpátky nad 400dolarovou hranici? To, že si firma nechala v Japonsku, Mexiku a na Tchaj-wanu registrovat ochrannou známku iWatch. Kvůli produktu se podle informací listu Financial Times firma s nakousnutým jablkem ve znaku vrhla do najímání lidí, kteří by pomohli vyřešit problémy spojené s designem. Mezi jedno ze známých jmen patří Paul Denever, dřívější člen vedení módního domu Yves Saint Laurent.
Apple své plány s chytrými hodinkami do světa nerozkřikuje, ale spekulace podporuje i vyjádření šéfa firmy Tima Cooka během dubnového zveřejňování finančních výsledků. „Naše týmy tvrdě pracují na úžasných nových zařízeních, softwaru i službách.
Nemůžeme se dočkat, až je začneme představovat během letošního podzimu i celého příštího roku,“ uvedl. Podle agentury Bloomberg má na vývoji iWatch pracovat přes sto lidí, z nichž řada se podílela i na předchozích „trhácích“. Google nebude sedět v koutě Google nemůže zůstat stranou. Kromě vývoje herní konzole se podle informací deníku Wall Street Journal pustil rovněž do hodinek s vyšším IQ. Mají vznikat v divizi, která vyvíjí systém Android, a ne v experimentálních laboratořích X Lab, kde se tvoří „chytré brýle“ Glass. To prý značí, že hodinky přijdou na trh mnohem dříve.
Patent na výrobu chytrého přístroje pro zápěstí má Google vyplněný už od roku 2011 – tam mají hodinky dvojitý displej na vyklápěcím sklíčku. Tak by se teoreticky hodinky s průsvitným sklem mohly hodit jako doplněk pro ty, komu nebudou interaktivní brýle příjemné.
Google má ostatně k takovému produktu už slušně nakročeno od loňské akvizice firmy Motorola za 12,5 miliardy dolarů. Ta už svoje chytré hodinky MotoACTV na trhu má. Samsung by vstup do chytrých náramkových přístrojů po pokusech v roce 1999 a 2009 vlastně také zopakoval do třetice.
Jestli to bude pro všechny výrobce do třetice dobrého, nebo zlého, se teprve ukáže. Jisté je, že až na trh chytrých hodinek, dosud obsazený malými hráči, vrazí tihle tři velikáni, určitě to bude stát za to.
Trh s chytrými hodinkami by měl jen během letošního roku dosáhnout 370 milionů dolarů.
O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz