* Budvar vedete tři roky a jsou za vámi vidět velmi výrazné změny. Jakým způsobem se snažíte tuto tradiční značku inovovat a jak to přijímají zákazníci, kteří jsou zvyklí pivo spojovat s tradicemi?
Začali jsme více pracovat s naším portfoliem. Budějovický Budvar je expert na ležák, máme jednu z nejvyšších kapacit tradičních ležáckých sklepů v Evropě. Naší vlajkovou lodí je Budweiser Budvar Original, ale to neznamená, že neumíme uvařit i jiné nové ležáky. Tradici neboříme, naopak na ní stavíme a rozvíjíme ji dál, děláme dobré jméno českému pivu doma i v zahraničí.
* Je to tak, že chcete omladit a vychovat si novou generaci zákazníků?
Vážíme si stávajících zákazníků a zároveň si uvědomujeme, že pokud chceme růst, tak budeme nové zákazníky potřebovat. I proto pracujeme aktivněji právě s celým portfoliem.
* Státní pivovar Budvar si nedávno začal říkat národní pivovar. Hlavní motivací pro tento krok je podpora českého pivovarnictví. Jaké máte ohlasy na tento krok od konkurence?
Od konkurence žádné. Ale to vůbec nevadí, nás zajímají reakce našich spotřebitelů. A soudě dle prodejních výsledků jsou velmi dobré!
* Zajímavým krokem je také vaše spojení s malými pivovary…
Pro nás má spolupráce s malými pivovary několik úrovní. Od úrovně čistě obchodní až po tvoření nových piv, jako bylo třeba pivo uvařené s kolegy z malých pivovarů Sedm spolčených – limitovaná edice, kterou jsme uvedli na trh loni na podzim. Díky nám se kolegové z minipivovarů, kterým jsme uvolnili místo na pípách v našich hospodách, dostanou se svými pivy k novým zákazníkům a my máme širší portfolio. Společně tak podporujeme české pivovarnictví.
* Dlouhodobě jste silní v exportu. Kde je český Budvar nejoblíbenější a jaký podíl mají jednotlivé země?
Do našich TOP 5 exportních zemí patří hlavně sousední státy – Německo, Polsko, Slovensko, ale také například Rusko. Na německém trhu jsme dokonce největším importovaným pivem. Je dobré, že Němci stejně jako Češi důvěřují kvalitě a preferují především piva z domácí produkce, dokážou ocenit kvality a chuťový profil ležáku Budweiser Budvar Original.
* Jak se mění chutě zákazníků v Čechách a v zahraničí? Jdou tyto preference ruku v ruce, nebo cítíte rozdíly?
Je to velmi podobné. Obecně roste zájem o nové a staronové pivní kategorie – mimo tradičně dominantní kategorii ležáku – například indian pale ale, ale, kyseláč nebo třeba lambic. Spotřebitelé se více zajímají o celkový přístup a filosofii výrobce, tedy pivovaru. Zajímá je původ surovin nebo postup vaření.
* Do jaké míry vás zasáhla doba koronakrize a opatření s ní spojená?
Nás naštěstí mírněji než jiná odvětví a pivovary, ale přesto vidíme dramatickou změnu ve struktuře našich prodejů. Prodej sudového piva, kde jsme zaznamenali významný pokles, ale objemově vyrovnal navýšený prodej piva baleného. Výrazně nám také pomohlo uvedení naší novinky hořkého ležáku Budvar 33 na trh.
* Jaké novinky pro své zákazníky chystáte pro nejbližší období?
Kromě Budvaru 33 jsme letos uvedli na trh také Budvar Redix, ten zatím pouze v sudech. Redix je pivo, které jsme uvedli už v loňském roce jako limitovanou edici Společné z Budvaru. Recepturu plného a hořkého výčepního piva dali dohromady naši sládci ve spolupráci s Pavlem Paloušem z pivovaru Cobolis. Pivo mělo u zákazníků úspěch, a tak jsme se rozhodli ho ponechat v našem portfoliu, standardně již pod názvem Redix – podle hlavní ingredience sladu Red X. Ostatní novinky si schováváme jako překvapení!
* V čem je podle vás největší síla Budvaru?
V jedinečném umění spojit poctivost a tradici s moderními přístupy a technologiemi. Právě tak vaříme naše ležáky.
Jedinečné spojení poctivosti a tradice s moderními přístupy a technologiemi