Menu Zavřít

Národní rozvojový fond, co je to za zvíře?

Autor: Mladá fronta

Proti bankovní dani podle představ ČSSD je vklad do Národního rozvojového fondu docela rozumný počin.

Premiér Andrej Babiš se v posledních dvou týdnech už podruhé sešel s šéfy čtyř největších českých bank, aby s nimi probral založení Národního rozvojového fondu, jako alternativy k sektorové dani. Ta by podle představ ČSSD měla být uplatněna na aktiva bank v odstupňované výši, tedy velké hodně, malé méně. Volba podle ČSSD stojí „banky, nebo děti“. Která aktiva bank půjdou do vyměřovacího základu, to ČSSD nespecifikovala (sazby ano, výnos taky), ale má smysl se podívat na strukturu aktiv bank, kterou publikuje Česká národní banka každý měsíc.

Podstatné je, že úvěry domácnostem představovaly ke konci března 1662 miliard, z toho na bydlení 1260 miliard, dalších 1094 miliard jsou úvěry podnikům. Co se asi tak stane, když je zahrnete do základu vyměřované sektorové daně? Zkuste hádat.

Jaké opatření považujete za vhodnější?

Předmětem daně by se paradoxně stala aktiva, jejichž vznik stát fiskálními nástroji podporuje. Nejde jen o úvěry na bydlení, kde existuje odečitatelnost úrokových nákladů, navíc stát podporuje stavební spoření státními příspěvky. Obdobně i úroky z úvěry nefinančním podnikům jsou rovněž za zákonem stanovených podmínek odečitatelné od základu daně. Vláda ČR by v případě zavedení sektorové bankovní daně z objemu aktiv fakticky danila tu samou věc, kterou zároveň fiskálně podporuje. Posuďte sami, zda je to úplně to nejchytřejší, co se dá v hospodářské politice vymyslet.

Než tohle, pak je vklad do Národního rozvojového fondu docela rozumný počin, což vysvětluje, proč čtyři největší banky neřekly ne a Česká bankovní asociace k tomu vydala vstřícné stanovisko.

Podstatný je rozdíl ve využití peněz, buď pro spotřebu prostřednictvím transferů vybraným skupinám obyvatelstva v případě zavedení sektorové daně, k čemuž směřovala celá dosavadní argumentace pro její zavedení, nebo pro investice do projektů v Česku, které jsou definovány státem jako žádoucí z hlediska budoucnosti – a spolufinancuje je Národní rozvojový fond.

MM25_AI

Netvařme se, že to jinde neexistuje

V této oblasti existuje dostatek vzorů ze zemí, které tuhle volbu podstoupily již před mnoha lety. Dokonce mají svoje mezinárodní sdružení, přičemž zdroje a použití jsou různé. Banky se zhlédly v modelu správy obdobných fondů v zemích, které stojí vysoko v žebříčcích nezkorumpovanosti. Protože jestli to má mít pozitivní smysl, pak od začátku musíte podobné fondy koncipovat jako „čisté už ve fázi v designu“.

Vzor, který není „ropný“, ani jinak odvozený od surovinového bohatství, najdete třeba na příkladu Irska nebo Singapuru.
Jsou země, které prožírají svou budoucnost, a jsou země, které investují do své budoucnosti, ale tohle by se v Česku mělo číst jako bible. Tady si dovolím překopírovat pár základních myšlenek, které vysvětlují filosofii. Nic víc, nic míň, protože tohle je to, co „potřebujeme jako prase drbání“, když bych měl citovat paní ministryni.

Q1. What does the Constitution protect?

The Constitution protects Past Reserves.

Past Reserves refers to the reserves accumulated during previous terms of Government. To prevent reckless spending by a Government that could result in a drawdown of Past Reserves, the Constitution protects the Past Reserves of the Government and Fifth Schedule entities. The reserves of each entity are separately protected for clear accountability.

Q2. Who manages our reserves?

Given their strategic importance, it is vital that we enhance the long-term value of our reserves. To achieve this, the assets are invested professionally and on a strictly commercial basis, with the aim of generating sustainable returns over the long-term.

The Government’s assets are mainly managed by GIC Private Limited. The Government also places deposits with the MAS; in turn, MAS as a statutory board holds its own assets on its balance sheet. In addition, the Government is the sole equity shareholder of Temasek Holdings (Temasek). Temasek owns the assets on its balance sheet.

Monetary Authority of Singapore

The MAS, as the central bank of Singapore, manages the Official Foreign Reserves (OFR) of Singapore.

Being a central bank, MAS is the most conservative of the three investment entities, with a significant proportion of its portfolio invested in liquid financial market instruments.

GIC Private Limited

GIC is a professional fund management organisation that manages Government assets. Its objective is to achieve good long-term returns to preserve and enhance the international purchasing power of the reserves.

GIC is a fairly conservative investor, with a globally diversified portfolio spread across various asset classes. Most of its investments are in the public markets, with a smaller component in alternative investments such as private equity and real estate.

Temasek Holdings

Temasek is an investment company managed on commercial principles to create and deliver sustainable long-term value for its stakeholders.

Temasek is an active, value-oriented equity investor that aims to maximise shareholder value over the long term.

Q3. What is the Government’s role with regard to the investment decisions made by GIC, MAS and Temasek?

The Government plays no role in decisions on individual investments that are made by GIC, MAS and Temasek. At the GIC and MAS, whose boards include Ministers, these investment decisions are entirely the responsibility of their respective management teams. In the case of Temasek, where the Government has no representation on the Board, investment decisions are fully independent of any Government involvement or influence.

The Government’s role is instead as follows:

• First, the Government establishes the overall investment mandates and objectives of GIC, MAS and Temasek.

• Second, the Government ensures that each of these entities has a competent board to oversee the management and seek to ensure that their respective mandates are met.

• Third, the Government systematically reviews the overall risks of its whole portfolio of assets invested by the three entities. This includes monitoring whether there is appropriate diversification in terms of asset classes, sectors and geographies. The Government also assesses the impact of various adverse global scenarios across medium to long-term timeframes on the whole portfolio, to ensure that the downside risks to the whole portfolio are not excessive.

• Fourth, based on the overall risk profile of the Government’s portfolio, it decides how government capital should be allocated among the three entities. This takes into account the different investment orientations of MAS, GIC and Temasek, which place them at different parts of the spectrum of investment risk.

Q4. Who audits the financial statements of our investment entities?

MAS’ financial statements are audited by the Auditor-General.

The main companies in the GIC group and the Government’s portfolio managed by GIC are also audited by the Auditor-General.

To enable him/her to do his work without fear or favour, the Auditor-General is appointed by the President and his/her position is safeguarded under the Constitution and the Audit Act.

Temasek’s consolidated financial statements are audited by leading international audit firms. In addition, Temasek’s financial performance is scrutinised by bond rating agencies, which have given it a AAA credit rating.

Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka

  • Našli jste v článku chybu?