BELGIE Belgie leží na rozhraní germánského a románského světa. Tím jsou obě části této země -Vlámsko a Valonsko - ovlivněny. Důležité je respektovat jazyk, kterým daná část mluví, a to zejména při prvotním kontaktu. Hlavním obchodním jazykem Valonů je francouzština, Vlámové si vzali za svou angličtinu.
BELGIE
Belgie leží na rozhraní germánského a románského světa. Tím jsou obě části této země -Vlámsko a Valonsko - ovlivněny. Důležité je respektovat jazyk, kterým daná část mluví, a to zejména při prvotním kontaktu. Hlavním obchodním jazykem Valonů je francouzština, Vlámové si vzali za svou angličtinu. Vlámové jsou svědomití, racionálně uvažující obchodní partneři. Ve Valonsku je jednání méně formální, osobní kontakty hrají významnější úlohu.
BRAZÍLIE
Brazílie je prozatím spíše exotickou exportní destinací. Komunikace po telefonu nebo e-mailem se dá považovat za způsob navázání kontaktu, nikoliv však za dominantní formu. Již během první schůzky by nás neměl překvapit pravděpodobný pozdní příchod obchodního partnera. Rozhodně to však neznamená, že by schůzce nepřikládal dostatečný význam.
ČÍNA
Prvotní je v Číně navázat dobré osobní vztahy, obchodní detaily se řeší později. Jednat by měl muž. Žena se jednání zúčastnit může, neměla by však rozhovory vést. Pozor na nepružnost čínských podnikatelů, pokud přijdete během jednání s novým nápadem, nečekejte okamžitou odpověď. Je nevhodné mluvit o politice a intimních věcech. Při pozdravu stačí mírně pokynout, neohýbáme se až k zemi jako Japonci. Vizitka se podává oběma rukama a není vhodné na ni cokoli psát, čínského partnera to urazí. Je nutné ochutnat čínské speciality. EGYPT Příznivě hodnocen je zájem o zásady islámu, nikdy ale polemika či kritika. Tempo obchodování je velmi pomalé, začíná se dlouhým osobním hovorem o zdraví, cestě či zážitcích. Připravte se na dlouhé čekání. Přesnost není místní ctnost. Buďte připraveni, že jednání bude často přerušováno telefonováním a návštěvami přátel. Je dobré se vyhnout hovorům o Izraeli. Vepřové maso je islámem zakázané. Pozor na používání levé ruky ve společenském styku. Tato ruka je považována za nečistou, protože se používala k osobní hygieně. Typická je muslimská úcta ke stáří.
INDIE Tradiční kultura se zakořeněným systémem kastovních rozdílů, množstvím rituálů a pověr. Pro návštěvu této země je doporučováno období od listopadu do března, vyhnete se tak horkému létu, extrémním suchům i monzunovým dešťům. Indové si váží věku a životních zkušeností. Nemají rádi „ne“, takže raději slíbí a nesplní, důležité je okamžité „zachování tváře“. Nevhodné je měnit složení jednacího týmu.
JAPONSKO
Tisíciletá kultura, ale výrazné jsou americké vlivy. Důraz na kolektivismus. Evropané bývají zvláště u starších vnímáni jako „gaidžin“, něco jako cizinci - „cizí ďáblové“. Základní japonské vlastnosti: úcta ke stáří, autoritám, houževnatost a tvrdohlavost, pečlivost, smysl pro pořádek, malá přizpůsobivost a nedostatek schopnosti improvizovat. Podnikání je výhradně věcí mužů. Proslulá je japonská zdvořilost a pohostinnost. Japonským pozdravem je hluboká úklona. Pozor, bílá je barvou smutku.
NĚMECKO
Obchodní schůzky jsou spíše formálního rázu. Při jednání se projevují typické německé vlastnosti, tedy dochvilnost, preciznost, dodržování termínů či konzervativní, v některých případech až opatrný přístup. Na vizitkách je dobré uvést firemní i vysokoškolský titul. Jednání je přímočaré, bez zdržování a formalit. Žádoucí je doložit návrhy velkým množstvím údajů a studií. Vžitou tradicí jsou obchodní obědy. Na přání „Gutten Apetit“ nezapomeňte odpovědět „ebenfalls“.
RUSKO
Nejlépe se jedná v ruštině. Mladší manažeři však raději jednají v angličtině, mnohdy totiž vystudovali na západě. Prostředí se vyznačuje ostrou konkurencí a ruští partneři si tedy mohou vybírat. Uzavírání kompromisů může být vnímáno jako známka slabosti. Neočekávejte tedy ochotu k ústupkům. Osobní kontakty jsou velice důležité. Vyjednávání může být velmi expresivní a padají tvrdá slova.
USA Většina Američanů je věřících. Sjednocujícím prvkem je národní hrdost. Mimo USA je pro ně málo zajímavého. Základní vlastnosti Američanů: cílevědomost, pragmatičnost, sebedůvěra, úspěch je rozhodující. Mají také tendenci k velikášství -co je americké, to je správné. Málo čtou, proto je velmi důležité používat grafy a tabulky. Alkoholu se vyhněte. České firmy také dělají často chybu v tom, že se prezentují jako všeuměl v oboru, což je v USA chyba. Zde je třeba se ukázat jako specialista, dostat nohu do dveří a až poté se prezentovat i ostatními produkty a službami.