Prioritní pokladny v supermarketu pro polské a německé zákazníky kritizoval polský velvyslanec v Berlíně Andrzej Przyłębski. Stěžoval si, že se jedná o diskriminaci polských občanů. A chtěl od hamburské společnosti Edeka vysvětlení.
„Intervence velvyslanectví se ukázala jako účinná. Dostali jsme vysvětlení a omluvu od ředitele komunikace a marketingu. V omluvě stojí, že se polští klienti mohli oprávněně cítit diskriminování,“ uvedl tiskový mluvčí polské ambasády v Berlíně Dariusz Pawłoś.
Německý řetězec vysvětlil své chování tím, že v Chotěbuzi, jež je vzdálená od polské hranice 25 kilometrů, nakupuje řada zákazníků z Polska, a proto pro ně chtěl vyčlenit speciální pokladnu, u které personál ovládá polštinu. V supermarketu často dělají velké nákupy majitelé polských restaurací.
Považujete chování německého supermarketu jako diskriminační?
Web polské televize tvn24 ale upozornil na to, že si Poláci stěžují už několik měsíců na diskriminaci, protože u polské pokladny se tvořily dlouhé fronty, naopak ostatní kasy prioritně určené pro německé zákazníky byly volné.
Německý deník Die Welt zdůraznil, že z celé věci nejvíce vyniká komunikační neobratnost Edeky.
Poukázal i na reakce Němců na sociálních sítích, kteří se kauzou bavili nebo opatření považovali za nešťastné. „W tej kasie mówimy po polsku! U této pokladny mluvíme polsky,“ radil jeden ze čtenářů, jak měla německá firma zákazníky informovat.
Německý maloobchodní řetězec v odpovědi pro polské velvyslanectví vysvětlil, že neměl v úmyslu nikoho diskriminovat. Naopak polští zákazníci jsou v jejich prodejnách vítáni. Cedule nad pokladnami byly odstraněny a zákazníci mohou platit u všech pokladen.
„Vorrangig für polnische Kunden“, „vorrangig für deutsche Kunden“. Dieser Schritt eines Edeka-Markts in Cottbus mag vielleicht gutgemeint gewesen sein, erinnert aber nur an die dunkelsten Zeiten der deutsch-polnischen Geschichte. Gut, dass die @PLinDeutschland reagierte. https://t.co/uj7qsuMrLK pic.twitter.com/I0I2DY4vRo
— Thomas Dudek (@thomas_dudek) 9. prosince 2019
Dále čtěte:
Mentální železná opona stále stojí. Na východní trhy míří zlomek exportu berlínských firem
Startup chce zarazit plýtvání jídlem. Umí zpomalit stárnutí ovoce a zeleniny
Na nákupy v papučích: Lidl a spol. staví u svých prodejen bytové domy
Německá pošta chce spěchat pomalu. Na doručení dopisu žádá několik dní
Banánová kalamita: německý řetězec Aldi varuje před nedostatkem oblíbeného ovoce