Ve srovnání se začátkem 90. let je v současnosti nabídka čerpacích stanic v Česku bohatá a problémy s hledáním čerpací stanice jsou minulostí. To se odráží i v nákupním chování českých motoristů - návštěvu čerpací stanice plánují relativně méně než dříve.
Ve srovnání se začátkem 90. let je v současnosti nabídka čerpacích stanic v Česku bohatá a problémy s hledáním čerpací stanice jsou minulostí. To se odráží i v nákupním chování českých motoristů - návštěvu čerpací stanice plánují relativně méně než dříve.
Podle průzkumu Petrol Station Shopper 2006, který realizovaly firmy Incoma Research a GfK Praha, se jen přibližně třetina řidičů zastaví u čerpacích stanic zcela náhodně. Mezi nejdůležitější faktory, které ovlivňují výběr čerpací stanice, patří lokalita, důležitá je i nabídka zboží a kvalita služeb na konkrétní čerpací stanici. Naopak stále menší význam hraje cena pohonných hmot.
Výzkum také ukázal, že přestože jsou co do počtu řidiči z povolání nebo ti, co řídí v rámci svého povolání v menšině, mezi návštěvníky čerpacích stanic tvoří asi 60 procent zákazníků. Tito řidiči, kteří tráví na cestách hodně času, jsou pak při volbě čerpací stanice mnohem zkušenější a náročnější. Rozhodující je pro ně zvyk, snadné parkování, kvalita sociálního zařízení a nabídka prodejny a občerstvení. Naproti tomu téměř polovina řidičů na soukromých jízdách si vybírá čerpací stanici náhodně. Řidiči, u nichž převažují soukromé jízdy, jsou také méně nároční na služby.
Obchod čerpacích stanic přitom už dávno netkví jen v prodeji pohonných hmot. Nabídka prodejny s doprovodným sortimentem a často i restaurací jsou nejen motivem pro návštěvu; tyto prvky prodeje znamenají i důležitou část obratu čerpací stanice. Nákup na čerpací stanici je do značné míry impulzivní a vystavení zboží, jeho čerstvost a atraktivita hrají klíčovou roli. Nabídka shopu je pak jedním z důležitých prvků, které vytvářejí image řetězce a mají vliv na věrnost zákazníků.