Je to jako by měly obě ruce levé, mají problém napsat obyčejnou větu. Stále víc německých dětí neumí jednu ze základních věcí, jež definují gramotnost: psaní. Nad papírem se trápí a kostrbatá písmena těžko spojují jak žáci základních škol, tak studenti na středních. Na tom se shoduje podle nové studie většina německých učitelů.
Mohou za to moderní technologie: mnoho dětí totiž spíš než s tužkou a papírem tráví čas s dotykovými displeji. A víc než kreslit umí klikat. Podle odborníků jde o vážný problém.
„Se schopností psát se totiž pojí všeobecná schopnost učit se,“ tvrdí Josef Kraus z Německého spolku učitelů, který je spoluautorem velké studie, na níž se podílelo na dva tisíce pedagogů z celé země.
Problém malých Němců prý začíná už ve školkách.
Málo pohybu
Mnoho dětí se tu neučí pracovat s nůžkami nebo modelínou nebo malovat. Proto se začíná v odborných kruzích mluvit o tom, že by se zavedla povinně přípravná třída na školní docházku. Děti se tu ale také málo hýbou. „Všude je vozí rodiče autem, nechodí samy ven a nehrají si venku. I kvůli tomu málo procvičují jemnou motoriku,“ dodává Kraus.
V Německu se na toto téma diskutuje už delší dobu. Na neblahý vliv moderní techniky na naše zdraví upozornil už populární bestseller německého lékaře Manfreda Spitzera „Digitální demence“, jenž dokládá, že problém nemají zdaleka jen německé děti, ale obecně západní civilizace.
V Česku sice stejný celorepublikový výzkum o schopnosti psát nikdo zatím neudělal, ale výsledky by pravděpodobně nebyly o moc lepší.
Čtěte také: