Česko předstihlo všechny postkomunistické země Rychlý růst z předchozích let letos poněkud přibrzdil. Na vině je především nižší odbyt automobilů a silná koruna. V prvním pololetí roku 2002 se v České republice prodalo na leasing zboží (movité věci) za 51 miliard korun.
Česko předstihlo všechny postkomunistické země
Rychlý růst z předchozích let letos poněkud přibrzdil. Na vině je především nižší odbyt automobilů a silná koruna.
V prvním pololetí roku 2002 se v České republice prodalo na leasing zboží (movité věci) za 51 miliard korun. V porovnání se stejným obdobím loňského roku jde o tříprocentní nárůst, zatímco mezi roky 2001 a 2000 byl růst desetiprocentní. Dopravní technika tvoří téměř osmdesát procent všech uzavřených leasingů. Vzhledem k poklesu prodeje aut na našem trhu, a to nejen na leasing, ale obecně zaznamenaly některé leasingové firmy pokles obchodů. Zajímavé je, že jejich zisky tento pokles nezaznamenaly. Oproti loňsku se také poněkud hůře prodává dopravní technika, stroje a také počítačové vybavení. Leasingové společnosti se vesměs shodují na tom, že za to může silná koruna, která ztížila mnoha podnikům situaci.
Je už trh nasycen?
Někteří odborníci ale upozorňují na to, že tuzemský leasing se od svého vzniku rozvíjel tak rychle, že začíná být v některých svých důležitých segmentech již pomalu nasycen. Jako příklad uvádějí automobily a tvrdí, že rychlý rozvoj již nelze v dalších letech očekávat. V evropském měřítku je tuzemský trh unikátní. Zatímco v roce 1991 činil objem leasingových obchodů pouze 6,5 miliardy korun, v posledním roce minulého století už to bylo 89 miliard korun. České leasingové společnosti nabízejí už prakticky všechny produkty jako jejich kolegyně ve vyspělých zemích. Náš trh je větší než například dánský či norský, ale i než polský. V Evropě se Česká republika pohybuje na začátku druhé desítky největších leasingových trhů. Nicméně náš trh ještě úplně standardní není. Jeden příklad: Zatímco v Evropě rychle roste objem nemovitostí pořizovaných na leasing, u nás klesá. V Česku působí více než 140 leasingových firem. Většinou jsou členy Asociace leasingových společností. Organizace je to významná - její členové ovládají přes 90 - 95 procent trhu movitých věcí. Členství v asociaci je nejen prestižní záležitostí (má dobrý zvuk), ale dává i možnost podílet se na přípravě legislativních změn, které se leasingu týkají.
Operativní leasing je „in“
V poslední době se i u nás začíná více prosazovat operativní leasing, který je vlastně čistým pronájmem (po skončení leasingové smlouvy zůstává předmět leasingu ve vlastnictví leasingové společnosti). To se vyplatí především firmám, které mají větší autopark. Ale nejen jim, jednou z hlavních výhod operativního leasingu totiž je, že se nemusíte starat téměř o nic - vy jezdíte, a starosti kolem auta necháte leasingové firmě. Jiným příkladem zboží vhodného pro operativní leasing je výpočetní technika. Ta poměrně rychle zastarává, a proto je operativní leasing šikovný: Jelikož jde o pronájem, nemá zákazník zmíněnou techniku ve svém hmotném majetku a po ukončení smlouvy si pronajme jinou, modernější. Naopak předměty, jejichž životnost je dlouhá a investice do nich vysoká, je lepší pořídit na „klasický“, tedy finanční leasing, aby po ukončení smlouvy přešly do zákazníkova vlastnictví. Dobrým příkladem jsou třeba tiskárenské technologie.
Kam se ubírá Evropa
Navzdory pomalému vývoji vyspělých světových ekonomik byl loňský rok pro evropský leasing rekordní. Do leasingového užívání byly předány věci v celkové pořizovací hodnotě přes 190 miliard eur. To znamená více než 10% meziroční nárůst. Celková účetní hodnota věcí užívaných v Evropě na základě leasingu dosáhla 415 miliard eur. Leasing rostl výrazně rychleji než investice. V leasingu strojů, zařízení a dopravních prostředků si nejvíce polepšily Nizozemsko a Itálie, v nemovitostech Španělsko a Německo. Opačným směrem se vydala Británie, kde loni došlo k poklesu objemu leasingu. Největší podíl na leasingu movitých věcí drží Německo (37,5 miliardy eur), Británie (33,4 miliardy eur) a Francie (21,4 miliardy eur). Nejvýznamnější z movitých věcí byl leasing osobních a užitkových automobilů, následovaný leasingem strojů a zařízení (33, resp. 25 procent). Obchody uzavírali především podnikatelé v sektoru služeb (48 procent) a v průmyslu a stavebnictví (30 procent). Leasing pro soukromé spotřebitele se pohyboval kolem sedmi procent, podíl veřejnoprávních institucí na celkovém objemu leasingu činil asi pět procent. Tři čtvrtiny všech smluv byly uzavřeny na dva až pět roků. Zvyšuje se úloha leasingu nemovitostí. V loňském roce vzrostl objem nově uzavřených smluv meziročně o pětinu a přesáhl 35 miliard eur. Celková hodnota evropského portfolia nemovitostí na leasing byla loni vyšší než 128 miliard eur. Největší trh je v Itálii, Německu a Francii, které dohromady dávají asi 80 procent evropského leasingového trhu nemovitostí
Pramen: Leaseurope, ALS