Menu Zavřít

Naše automobily nemají konkurenci

18. 2. 2005
Autor: Euro.cz

Úspěch? Tři sta tisíc vozů ročně, říká prezident TPCA

Zmýlili jsme se, konstatuje Masatake Enomoto, prezident kolínské továrny Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA), v souvislosti s často proklamovanou neochotou českých lidí cestovat za prací. „Předpokládali jsme tuto obecnou nechuť, ale našlo se mnoho lidí, kteří se chtějí za prací do Kolína přesunout třeba z Ostravy. Pokud existuje nějaký problém spojený se zaměstnanci, je to ubytování. Proto jsme žádali vládu o dokončení projektu na byty dle harmonogramu, což by se mělo stát koncem letošního roku,“ říká prezident.

EURO: Kolik máte nyní zaměstnanců z očekávaných tří tisíc? ENOMOTO: Téměř osmnáct set. Každý měsíc přitom přichází sto až dvě stě nových.

EURO: Nevládní organizace Ekologický právní servis (EPS) loni v listopadu vyjádřila ve své studii výhrady k dopadům výroby v továrně TPCA na okolí. Je tento spor vyřešen? ENOMOTO: Záleží na tom, z jakého pohledu se na to díváte. Námitky vycházely především z negativního vlivu kamionové dopravy, která se netýká pouze TPCA, ale celé kolínské průmyslové zóny. My jsme ochotni jednat jak s městem, tak s obyvateli Ovčárecké ulice, která je zvýšením provozu postižena nejvíce. Podstatou stížnosti Ekologického právního servisu je, že by se vše mělo vyřešit prostřednictvím finančních kompenzací. Nyní by město a občané měli rozhodnout, jaký bude další postup. V zájmu TPCA je jakékoli problémy vyřešit co nejrychleji.

EURO: Nedávno jste se zřekli výjimky pro průjezdy kamionů o víkendech, kterou TPCA udělil stát. Právě na tuto výjimku kriticky poukazoval EPS. Byli jste k tomu donuceni? ENOMOTO: Nikoliv. Zpočátku jsme měli rozpracovaných několik variant a nyní jsme se pro jednu z nich rozhodli. Místo dovážení komponentů o sobotách a nedělích postavíme pro zajištění víkendové produkce logistické centrum.

EURO: Jaký objem výroby pro letošní rok plánujete? ENOMOTO: Žádná čísla jsme dosud nezveřejnili. V prvním čtvrtletí příštího roku bychom chtěli dosáhnout plné produkce, to znamená vyrobit tisíc až 1100 vozů denně. Ročně tři sta tisíc.

EURO: Kde leží hranice mezi úspěchem a neúspěchem továrny? Kolik vozů musíte za rok prodat? ENOMOTO: Tři sta tisíc.

EURO: Předpokládáte, že prodeje ve třídě minivozů, do které patří automobily z továrny TPCA, v Evropě půjdou výrazně nahoru? ENOMOTO: Především si nemyslíme, že náš produkt spadá do segmentu minivozů. Je něčím víc. Už jen proto, že je plně vybaven bezpečnostními prvky, které jsou běžné ve třídě malých vozů (třeba Škoda Fabia – pozn. red.). Zájem o automobily tohoto druhu bezpochyby poroste a podpoří jej mimo jiné stoupající nároky Evropské unie i zákazníků na ekologickou ohleduplnost vozů. Kjótský protokol již vstoupil v platnost, takže se všichni výrobci u svých modelů budou snažit dosáhnout co nejnižších emisí a nejpříznivější spotřeby. Jelikož u malých automobilů je to nejsnazší, očekávám, že se právě v tomto segmentu zvýší konkurence.

EURO: Které modely považujete za přímou konkurenci pro vaše vozy? ENOMOTO: Neexistuje žádný model, s nímž by se auta, která budeme vyrábět, mohla porovnávat. Více se ale dozvíte až na ženevském autosalonu.

EURO: Toyota již vyrábí malý Yaris, PSA má v nabídce Citroëny C2 a C3, Peugeot 206, který v příštím roce nahradí Peugeot 207 ze slovenské Trnavy, a model 1007. Nebudou si s vozy z Kolína na trhu překážet? ENOMOTO: Ani Toyota, ani PSA Peugeot Citroën samozřejmě nepředpokládají, že by taková situace mohla nastat. To by se do projektu vůbec nepouštěly. Pravdou však je, že nakonec rozhodnou zákazníci.

EURO: Kde vidíte potenciální kupce vašich vozů? ENOMOTO: Nejsem odpovědný za marketing, takže to berte jako můj osobní názor. Domnívám se však, že jednak odčerpáme zákazníky segmentům minivozů a malých vozů a jednak umožníme lidem, kteří si dosud mohli dovolit pouze ojeté vozy nebo vůbec žádné, aby si nový automobil koupili. Alespoň v to doufám.

EURO: To předpokládá nízkou cenu. Jaká bude? ENOMOTO: Bez komentáře.

EURO: Bylo o tom již rozhodnuto? ENOMOTO: Nevím.

EURO: Dacia Logan od Renaultu, uvedená na trh loni, stojí dvě stě tisíc korun. Myslíte si, že je možné v budoucnu vyrábět levnější vozy? ENOMOTO: Záleží na tom, co je prioritou.V Jižní Americe prodává jeden výrobce model – nevím, zda ho nazvat skutečným automobilem, či hračkou – s cenovkou mnohem nižší. Zvolil zkrátka jinou strategii. Naším prvořadým cílem je kvalita a bezpečnost, což něco stojí, i když samozřejmě musíme náklady držet co nejníže.

EURO: Objevily se při rozběhu závodu TPCA potíže, které by vyvolala odlišná podniková kultura konzervativní japonské Toyoty od francouzského PSA? ENOMOTO: Toyota vůbec není konzervativní. Děláme sice většinu věcí při výrobě jinak, ale máme také jeden společný cíl, a to zajistit maximální úspěch pro tuto továrnu. Navíc jsou kompetence smlouvou jasně rozdělené: produkce je víceméně založena na systému Toyoty, PSA má na starosti zajišťování výrobních dílů. Jelikož se aktivity nepřekrývají, eliminuje to vznik problémů.

EURO: Je smlouva časově omezená? ENOMOTO: O ukončení produkce se nezmiňuje a do budoucna je otevřená. U takto významné investice se nepředpokládá, že by nebyla dlouhodobá.

bitcoin_skoleni

EURO: Jaké by bylo řešení, pokud by chtěl některý z partnerů od smlouvy odstoupit? ENOMOTO: To je vnitřní záležitostí obou koncernů. Jistě, každá smlouva může být změněna, více se k tomu však vyjadřovat nechci.

Masatake Enomoto (*1953) Vzdělání: Absolvent Právnické fakulty Univerzity v japonském Kóbe
Dosavadní působiště: - od roku 1976 zaměstnancem Toyota Motor Corporation, zpočátku v právní sekci
- od roku 1985 působil v americkém Fremontu ve společném podniku na výrobu motorů s General Motors s názvem New Unite Motor Manufacturing Inc.
- od roku 1994 přešel do divize plánování pro zámoří, kde řídil krátkodobý a dlouhodobý prodej Toyoty v jednotlivých státech, cenovou politiku a plánování celkového zisku
- od července roku 2001 po podpisu memoranda mezi PSA a Toyotou byl jmenován hlavním vedoucím projektu menšího osobního vozidla segmentu B-0
- od ledna roku 2002 prezidentem tehdy založeného společného podniku Toyota Peugeot Citroën Automobile
Rodina: manželka Chieko a dvě dcery
Zvláštnosti: figuruje v oficiálním japonském žebříčku hráčů go a shogi, jako prostřední užívá nyní jméno Kolín

  • Našli jste v článku chybu?