Český módní trh je poměrně malý, přesto se ale na něm najde několik velkých jmen. Patří k nim i firma Freshlabels, která vznikla v roce 2006 v Teplicích. Jejím zakladatelům Jakubu Veselskému a Janu Bouškovi se dařilo objevovat zajímavé lifestylové značky oblečení a doplňků, pro které zde vybudovali relativně velkou komunitu fanoušků. Postupně se tak prosadili v retailu i v e-commerce.
V náročných covidových letech ale začali mít problémy, a tak se museli poohlédnout po externí pomoci. Ta vzápětí přišla jak z fondu rodiny Baťových Triple B, tak v podobě nového CEO Ladislava Žižky, který ve Freshlabels působí od roku 2022. Ze své pozice se přitom snaží fungování celého byznysu zefektivnit, přičemž využít k tomu může i vlastní zkušenosti z českého e-shopu Bonami nebo mezinárodního korporátu.
„Firmu znám od začátku, ještě z prvního obchodu v Teplicích. Sledoval jsem její cestu a mám za sebou i spolupráci s jedním z jejích dodavatelů. Když tedy nabídka přišla, zaujala mě a rozhodl jsem se ji vzít,“ říká pro Euro.cz Žižka. A dodává, že když dříve pracoval v onom nejmenovaném korporátu, všiml si, že i když je v takové firmě možné budovat něco většího a podstatně rychleji, nebývá tam tolik prostoru na nové nápady.
Silná značka i bez stovek zaměstnanců
Zákazníci a podporovatelé Freshlabels mají podle Žižky pocit, že je firma větší, než ve skutečnosti je, což jí samozřejmě v mnohém pomáhá. Finančními výsledky ale patří spíše mezi středně velké podniky a zaměstnává nižší desítky lidí. Na svém vrcholu v roce 2019 měla obrat okolo 160 milionů korun, oproti například Zalandu nebo About You je tedy na české módní scéně stále malým hráčem. K jejím výhodám však dle manažera patří silná klientská základna a umění prodávat nejen samotný produkt, nýbrž i celý příběh a poskytovat nadstandardní servis.
„Z Freshlabels se postupem času stal lovebrand, který mají rádi jak zákazníci, tak zaměstnanci a dodavatelé, mezi které patří značky Patagonia, Carhartt nebo Fjällräven. Většina zákazníků je z Prahy, kde se nacházejí i obě naše prodejny, a dále z Brna a samozřejmě také z Teplic,“ popisuje Žižka s tím, že možnosti růstu v Česku ještě jsou, ale až 50 procent obratu firmy tvoří zahraničí, zejména města jako Berlín, Vídeň, Mnichov nebo Amsterdam.
Pandemický propad a snaha o stabilizaci
Aktuálně funguje e-shop Freshlabels po celé Evropské unii a jako jeden z mála uspěl i v západní Evropě. Obchod v centru Berlína musela firma zavřít dva roky po jeho otevření, protože pandemie koronaviru tomuto konceptu příliš nepřála a po předchozích ziskových letech najednou vznikly milionové ztráty. Kamenné prodejny tedy zůstaly pouze dvě. Obě se nacházejí v Praze, první z nich je Flagship Store v centru města a druhý Sustainable Store s celým patrem zaměřeným na udržitelné značky najdou zákaznici na Letné.
„Zavření berlínského obchodu bylo jen jedním z nepopulárních kroků. Dále jsme museli optimalizovat náklady na sklad. Ten vlastní jsme nakonec zavřeli a rozhodli se pro fulfillmentové řešení,“ vzpomíná Žižka na období, kdy byl nucen ve Freshlabels snížit stavy, aby podnik udržel nad vodou. Právě sklad tehdy představoval jeden z nejvyšších fixních nákladů, a to nejen kvůli prostoru, který byl mimo hlavní sezónu, tedy zhruba od ledna do září, naddimenzovaný, ale také kvůli zaměstnancům, kterých zde pracovala zhruba třetina.
Nyní je ve Freshlabels zhruba o 40 procent lidí méně než v době, kdy Žižka nastoupil, a na logistice společnost ušetří až 43 procent nákladů. Externí sklad si účtuje jen za skutečné množství zboží a prodejů, a tak se obzvlášť vyplatí prodejcům oblečení, doplňků i dalšího sezónního zboží.
„Vzhledem k sezónnosti jsme měli část roku nevyužitou skladovou kapacitu, zatímco před Vánoci bylo prostoru ještě málo. Časem se nám ale podařilo domluvit s dodavateli, aby zimní a letní zboží nevozili vždy najednou, ale po částech. Postupně tak znovu získáváme finanční zdraví, jistotu a stabilitu,“ vysvětluje generální ředitel, který letos počítá s obratem okolo 100 milionů korun, což bude zhruba stejně jako vloni. Pokrok je ale podle něj vidět v zefektivňování procesů a čištění firmy zevnitř. Od příštího roku se už navíc plánuje vrátit k růstu minimálně o pětinu.
Udržitelnost v módě a rychlost v byznysu?
Kromě kvality a designu je koncept Freshlabels do značné míry založený na udržitelných značkách, jež firma mnohdy do Česka přivede jako první. Některé přicházejí a odcházejí, s jinými vydrží úzká spolupráce dlouhé roky. To je i případ amerického brandu Patagonia, jehož vedení oceňuje Freshlabels jako jednoho z mála lifestylových partnerů v Evropě, který jejich kousky prodává. Jinak jde totiž hlavně o obchody a e-shopy s outdoorovou či sportovní módou.
„Celkově máme v portfoliu přibližně 70 procent udržitelných značek, které toto kritérium splňují nejen na základě vlastních certifikátů, ale i námi vytvořeného dotazníku,“ přibližuje Žižka ucelený systém, který je maximálně transparentní a zákazníkům umožňuje udělat si přehled nejen o ekologických, ale i etických aspektech výroby a distribuce.
Udržitelnost je pro firmu důležitá i v rámci celého byznysu. Rozhodla se tedy pro další rozvoj a expanzi využít crowdinvesting, konkrétně investiční platformu Crowdberry, v rámci níž chce získat 800 tisíc eur. Prostor tak získají lokální investoři, kteří Freshlabels půjčí kapitál a zpět ho získají i s úrokem. Časem proto možná získají prostor i nové lokální značky, kterých zatím prodejce nabízí poměrně málo. Jsou mezi nimi například ponožky od českých designérů We are Ferdinand nebo slovenská Novesta, So.Slow či Malina.
„Zvládli bychom růst i sami, ale díky externím investicím budeme rychlejší a z 10 až 15 procent ročně se můžeme dostat na 20 procent. Zajímavější to ale bude i pro zákazníky, kterým tak nabídneme více nových brandů, a plány máme i na další kamennou prodejnu,“ uzavírá Žižka.