Menu Zavřít

NAŠI ZAMĚSTNANCI NEMLUVÍ FINSKY

15. 8. 2001
Autor: Euro.cz

V e l i     S u n d b ä c k

Finská Nokia se loni stala jedničkou na trhu s mobilními telefony. O pozadí úspěchu této společnosti, která patří mezi špičku v oblasti mobilní komunikace obecně, hovoří její viceprezident Veli Sundbäck.

Veli Sundbäck (52)

Vystudoval práva a v roce 1969 nastoupil do služeb finského ministerstva zahraničí. V letech 1985 až 1988 působil jako zástupce ředitele pro vnější ekonomické vztahy na ministerstvu zahraničí. Následující dva roky tomuto odboru šéfoval. V roce 1990 se stal náměstkem ministra zahraničí pro vnější ekonomické vztahy. V letech 1993 až 1995 byl státním tajemníkem na ministerstvu zahraničí a v rozmezí let 1994 až 1995 šéfoval finskému týmu vyjednávajícímu o vstupu země do Evropské unie. První lednový den roku 1996 nastoupil do společnosti Nokia jako její výkonný viceprezident. Hovoří švédsky, anglicky, francouzsky a německy.

EURO: Má Nokia nějaké podnikové motto, kterým se řídí její manažeři a zaměstnanci?

SUNDBÄCK: Máme velmi výraznou podnikovou kulturu. Je také možné říct, že spoustu věcí řešíme způsobem příznačným právě pro Nokii. Je to velice pragmatický a nebyrokratický přístup, založený na týmové práci a otevřené komunikaci. Asi nejdůležitější je, že se všichni snažíme pomáhat jeden druhému. Je pro nás důležité, jak se daří našim kolegům.

Dále máme čtyři podnikové zásady, kterými se řídíme po celém světě. Je to spokojenost zákazníka, respektování individuality, dotahování věcí do konce a schopnost neustále se učit. Tyto hodnoty spojují všechny lidi pracující pro Nokii bez ohledu na to, odkud pocházejí a jakým jazykem hovoří. Je pro nás také důležité, aby všichni lidé v Nokii věděli, co je naším nejbližším cílem.

EURO: Vaše zásady jsou velmi jednoduché. Proč se tedy ne každé společnosti podaří dosáhnout úspěchů, které má za sebou Nokia?

SUNDBÄCK: Každý se těmito pravidly může řídit, ale skutečný úspěch je založen na výkonu každého jednotlivce. O zaměstnance se musíte starat a oni zase musí mít pocit, že je práce opravdu baví. V tom je jádro úspěchu.

EURO: Nokia je nepochybně úspěšná v uplatňování této zásady, ale kdo je tím mozkem, který právě tuto zásadu uvedl ve vaší společnosti do praxe?

SUNDBÄCK: Je to náš tým snů čtyřiceti pěti tisíc a pěti set lidí. Každý jeden zaměstnanec Nokie.

EURO: Ale takový tým potřebuje vůdce…

SUNDBÄCK: Jistě. Máme vůdce našeho týmu. Hlavním je jistě prezident společnosti a její výkonný manažer Jorma Ollila, který patří mezi nejschopnější manažery na světě. Samozřejmě je to právě on, kdo má největší vliv na to, v jaké atmosféře pracujeme. Ale není sám.

EURO: Je tedy pan Ollila motorem Nokie?

SUNDBÄCK: Řekl bych, že motorem Nokie je její podniková kultura. Pan Ollila má nepochybně veliké zásluhy, ale jediný člověk neutáhne tak velikou firmu.

EURO: Nokia je globální společnost. Kolik z jejích zaměstnanců pochází z jiných zemí než z Finska?

SUNDBÄCK: Je to o něco více než polovina. Asi 52 procenta. Zbytek jsou Finové.

EURO: Jak to ovlivňuje řízení společnosti?

SUNDBÄCK: Je to samozřejmě veliká výzva. Pracují pro nás lidé desítek národností a to nám dává nebývalý rozhled. Druhou výzvou je rychlý růst počtu zahraničních zaměstnanců, který jsme zaznamenali v uplynulých několika málo letech. Jenom v roce 1998 jsme zaměstnali deset tisíc nových lidí a z nich bylo jen dva a půl tisíce Finů. Ta výzva je v integraci těchto lidí do společnosti Nokia.

EURO: Více než polovina vašich zaměstnanců nemluví finsky. Jaký je tedy oficiální jazyk společnosti Nokia?

SUNDBÄCK: Naším podnikovým jazykem je angličtina. Pokud chce tedy pro nás někdo pracovat, musí umět anglicky. Samozřejmě že v našich továrnách - například v Číně - pro nás pracují i lidé, kteří anglicky nemluví.

Zajímavé je, že i na poradách, kterých se zúčastňují jenom Finové, mluvíme velmi často anglicky. Je to přirozené, protože všechny podnikové materiály jsou vypracovávány v angličtině. Je to velice osobitá „Nokia angličtina . Asi není nejdokonalejší z hlediska gramatiky, ale je srozumitelná a praktická.

EURO: Má úspěch Nokie - jako původně finské firmy - nějaký zpětný vliv na uvažování Finů?

SUNDBÄCK: Myslím, že Finové jsou velice hrdi na náš úspěch a mají z něj radost. Nokia je považována za vlajkovou loď mezi finskými průmyslovými podniky. Finský stát a jeho občané samozřejmě z úspěchů Nokie těží. Ale platí to i obráceně. Nokia těží z toho, že se daří Finům jako národu. Finsko prošlo v souvislosti se vstupem do Evropské unie výraznými změnami. Dnes je to zcela jiná země než před deseti nebo i pěti lety. Naše mezinárodní pozice je velice pevná, víme velmi přesně, kam patříme, patříme do okruhu zemí určujících budoucí vývoj v Evropě. Jsme jediná skandinávská země, která je součástí eurozóny už v první vlně. Prostě se nám velmi daří. To samozřejmě zvyšuje naše národní sebevědomí. Obrazem těchto úspěchů je i Nokia.

EURO: Kde leží kořeny tohoto úspěchu?

SUNDBÄCK: Tuto otázku dostávám často. Nokia prošla neobvyklým vývojem. Hlavním klíčem je tvrdá práce. Přístup k práci a zapálení pro věc. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let učinilo vedení společnosti Nokia zásadní rozhodnutí zaměřit se na telekomunikace. Všechny ostatní aktivity jsme buď prodali, nebo zrušili. Ještě v roce 1988 tvořila oblast telekomunikací jen deset procent naší produkce. Tehdejších devadesáti procent jsme se zbavili ze třech důvodů. Za prvé si vedení Nokie uvědomilo, že není možné stát se světovou jedničkou, pokud bude společnost příliš rozkročena. Na telekomunikace se Nokia zaměřila proto, že jsme v tomto sektoru viděli do budoucna obrovský potenciál růstu. To je důvod číslo dvě. A za třetí je to liberalizace telekomunikačního trhu, ke které došlo nejprve ve Skandinávii a ve Velké Británii. Později i v dalších zemích Evropské unie. Otevření konkurence bylo naší velikou příležitostí.

EURO: Jak důležité byly pro úspěch Nokie investice do výzkumu a vývoje?

SUNDBÄCK: To je vlastně čtvrtý kořen našeho úspěchu. Ve výzkumu a vývoji pracuje asi třicet procent našich zaměstnanců. Vývojová střediska máme ve dvanácti zemích světa. Ale základ našeho úspěchu je opravdu věcí dobrého týmu. Když se náš zaměstnanec ráno probudí, musí si říct: dnes je skvělý den, jdu pracovat do Nokie. Nesmí se cítit tak, aby si řekl: musím do práce. Samozřejmě jsou i dny, kdy jsou lidé unaveni a do práce se jim moc nechce. Ale důležité je mít pocit, že vaši spolupracovníci vás podporují.

EURO: Řekl jste, že výzkum a vývoj je jedním ze základů úspěchu Nokie. Je tedy i produktem finského vzdělávacího systému?

SUNDBÄCK: To je další důležitá věc. Finsko má velice kvalitní vzdělávací systém a zvláště dobří jsou naši vývojoví inženýři. Ti se vyznačují jednou skvělou vlastností. Soustředí se na to, jak problémy řešit, a ne se na ně vymlouvat. Úkoly berou jako výzvu. Tento způsob uvažování je velice důležitý. Takže vám mohu říct, že sedmdesát procent výzkumu a vývoje společnosti Nokia je stále soustředěno ve Finsku.

EURO: Pro další růst bude ovšem Nokia jistě potřebovat nové vývojové inženýry. Hledáte už nové lidi v zahraničí a jak to děláte?

SUNDBÄCK: Hlavním nástrojem hledání nových zaměstnanců se brzy stane internet. Zatím sice není nejdůležitější, ale rychle roste jeho význam. Máme své internetové stránky globální a pro každou zemi zvlášť. Na nich je možné zjistit, jaké lidi zrovna hledáme.

EURO: Takže čekáte na lidi, kteří sami přijdou o práci žádat?

SUNDBÄCK: Pokud se ptáte na internet, tak ano. Ale dáváme také inzeráty do novin a hledáme talentované studenty na technických univerzitách.

EURO: Jakým způsobem tedy získáváte nejvíce nových zaměstnanců do výzkumu a vývoje?

SUNDBÄCK: Na to nemohu přesně odpovědět. Ale je to kombinace využívání internetu a spolupráce se školami. Telekomunikační sektor se vyvíjí velmi rychle a v mnoha ohledech nemá dostatek zaměstnanců. Používáme tedy i lovce mozků. Navíc máme velké štěstí, protože se nám po celém světě daří zaměstnávat skvělé lidi. Když děláme pohovory s lidmi, kteří pracovali pro jiné telekomunikační firmy, tak nám říkají, že slyšeli o příjemném pracovním prostředí, které v Nokii panuje. To je motivuje. Naše společnost není řízena hierarchicky. Prezident společnosti chodí do podnikové kantýny skoro každý den a mluví se zaměstnanci. Je velmi jednoduché se k němu dostat, promluvit s ním. To nás opravdu dělá výjimečnými.

EURO: Myslíte, že podobná podniková kultura bude příznačná pro úspěšné globální firmy následujících řekněme dvou desetiletí?

SUNDBÄCK: To nevím. Pro nás jistě bude i v budoucnu jednou z výhod a budeme se snažit ji udržet a zlepšit. Máme také jasná etická pravidla, která naši zaměstnanci bez problémů přijímají. Je vždycky dobré pracovat pro firmu, která vyznává určité hodnoty a etická pravidla, které vy jako jednotlivec sám považujete za dobré.

EURO: Před chvílí jste řekl, že vaše společnost zaměstnává takzvané lovce mozků, kteří na zakázku vyhledávají potenciální zaměstnance. Pracují pro vás tito lidé také v postkomunistických zemích střední Evropy?

SUNDBÄCK: Ano. Hodně lidí nabíráme i v České republice, v Maďarsku, několik stovek lidí pro nás pracuje v Polsku. Střední Evropa patří k oblasti, kde se počet našich zaměstnanců zvyšuje velice rychle. Jen v Praze pro nás pracuje více než stovka lidí.

EURO: Měl jsem na mysli spíš oblast výzkumu a vývoje. Platí podobný trend i tady?

SUNDBÄCK: Ano. Máme vývojové centrum v Maďarsku a v tuto chvíli se zaměřujeme i na Českou republiku. Chceme spolupracovat s technickými univerzitami i při hledání nových zaměstnanců. I v průběhu mé současné návštěvy Prahy (rozhovor se uskutečnil 17. února - pozn. redakce) jsem o tom hovořil s vašimi ministry.

EURO: Pojďme se podívat do budoucnosti. Na co se Nokia zaměří v následujících pěti letech?

SUNDBÄCK: Naším cílem je být jedničkou na trhu s mobilními telefony, chceme patřit mezi dvě největší společnosti na světě v oblasti mobilních telekomunikačních systémů, chceme být jednou z hlavních společností vyrábějících mobilní internetové přístroje a systémy a samozřejmě chceme být významným dodavatelem v oblasti multimédií. Jednoduše řečeno: chceme být špičkou v těch nej-atraktivnějších oblastech mobilní komunikace.

EURO: Nedávno jste spolu s americkou Motorolou a švédským Ericssonem investovali do konsorcia Symbian, které vyvíjí mobilní počítače do dlaně…

SUNDBÄCK: …to je jedna z věcí, které děláme pro to, abychom byli světovou špičkou. V uplynulých několika měsících jsme si také pořídili nové akvizice ve Spojených státech a v Kanadě, kde jsme koupili velice kvalitní internetové společnosti.

EURO: Co si myslíte o názoru, že nastává věk, kterému už nebude dominovat osobní počítač tak, jako v devadesátých letech?

SUNDBÄCK: Na to nemohu dopodrobna odpovědět. Chtěl bych jen říci, že si v Nokii uvědomujeme začátek nového věku, ale ještě nejsme přesně schopni říci, čím se bude vyznačovat. Myslím, že na tuto otázku ještě nikdo nezná odpověď. Jsme však jednou ze společností, které se snaží budoucí vývoj formovat. Zaměřujeme se přitom na mobilní komunikaci. Informační společnost podle nás znamená, že se můžete z jakéhokoli místa připojit na síť, abyste obchodovali, manipulovali se svými penězi a používali služby z jakéhokoli místa na světě. K tomu potřebujete zařízení, která vám to umožní. Za pár let budete moci využívat taková multimediální mobilní zařízení.

EURO: Nedávno Nokia uvedla na trh mobilní komunikátor, který funguje jako malý mobilní počítač, ale stále je nejvíce podobný elektronickému diáři kombinovanému s telefonem. Kdy mohou zákazníci očekávat, že jim nabídnete radikálně nový počítač do dlaně?

SUNDBÄCK: Nikdy nemluvíme o našich nových produktech dříve, než se rozhodneme je uvést na trh. Bohužel vám na tuto otázku nemohu odpovědět.

EURO: Skandinávské společnosti Nokia a Ericsson hrály v nedávné minulosti klíčovou roli v popularizaci mobilní komunikace. Ve Spojených státech je i dnes používání mobilního telefonu považováno za jistý druh luxusu. Evropané považují mobil i za nástroj zábavy. Z čeho pramení tento rozdíl?

SUNDBÄCK: To má několik příčin. Mobilní systémy byly nejprve používány v severských zemích a to má souvislost s technologickým rozvojem v této oblasti. Skandinávské země jsou také velké svou rozlohou, ale řídce obydlené. Takže bylo třeba vyvinout komunikační systém, který by umožňoval spojení i s nejodlehlejšími oblastmi. K tomuto účelu je mobilní komunikace ideální. A zvláště Finové jsou lidé, kteří se nebojí nových technologií. Už jako dětem nám byl tento přístup vštěpován. Například drátový telefon byl ve Finsku poprvé používán pouhý rok poté, co byl vynalezen.

EURO: Ale to je přece spíše americký přístup, nebát se nových věcí. Jak to, že v oblasti mobilní komunikace získaly náskok země jako Finsko?

SUNDBÄCK: Nevím. Je pravda, že s ohledem na počet obyvatel využívají Finové mobilní telefony nejvíce na světě.

bitcoin_skoleni

EURO: Myslíte, že se přístup Američanů k mobilním telefonům změní?

SUNDBÄCK: Oblast mobilní komunikace roste i ve Spojených státech velice rychle. Trh s mobilními telefony a systémy byl loni v USA jedním z nejdynamičtějších. To myslím odráží i změnu v uvažování, na kterou se ptáte. I Američané začínají stále více chápat to, že se mobilní komunikací nejprve přenášel pouze hlas, poz-ději i data a nakonec to bude internet. Tato oblast má tedy obrovský potenciál a my v Nokii věříme, že nám dává velkou příležitost k budoucím úspěchům. Na světě je pět miliard lidí, kteří nemají žádný telefon. To je přece obrovský trh.

  • Našli jste v článku chybu?