I když se život v Česku zvolna navrací do normálu a lidé mohou počínaje pondělkem 17. května opět chodit do restaurací, respektive alespoň na venkovní zahrádky, ne vše zůstane v pohostinství takové jako před pandemií.
Jednou z oblastí, která by mohla doznat nejviditelnějších změn, je úloha číšníka a papírového menu. Stále více restaurací totiž nahrazuje jídelní a nápojový lístek prostým QR kódem. Ten si zákazníci po usazení ke stolu naskenují pomocí chytrého telefonu a následně si jeho prostřednictvím objednají vybraný pokrm. Obsluha vstupuje „na plac“ až ve chvíli, kdy je načase servírovat.
Podobná praxe není nijak přelomová, řada podniků přesně takto funguje již relativně dlouhou dobu. V souvislosti s pandemií nicméně její obliba značně stoupá. „Poslední dva týdny vnímáme výrazný zájem o naši službu speedlo waiter, která propojí objednávkový systém restaurace s mobilem zákazníka,“ říká Richard Beníšek, šéf české firmy Speedlo, jež svůj systém už několik let provozuje a úspěšně dodává nejen do tuzemských podniků. Aktuálně prý on a jeho kolegové evidují až čtyřikrát větší poptávku než před pouhým půlrokem.
Jak celý proces objednávání funguje, popsal detailněji David Suk z trutnovské restaurace Kuželna, která se mezi uživatele zmíněné platformy zařadila teprve nedávno právě v souvislosti s pondělním znovuotevřením.
„Kódy umístěné na stolech a v pokojích penzionu máme propojené s naším menu, pokladnou a také s objednávkovým systémem. Zákazník se tedy může podívat na náš jídelní lístek ihned po usazení, navíc nemusí s ohledem na přísnější hygienické podmínky brát do rukou vytištěné menu,“ říká Suk s tím, že bezkontaktně může pochopitelně proběhnout i samotná platba.
Digitální menu jako zcela běžná věc
Podle Beníška má objednávání jídla a pití skrze chytrý telefon zářnou budoucnost, a to právě díky probíhající pandemii: „Náš systém založený na QR kódu sice funguje už od roku 2017, ale jeho největší čas přichází nyní.“ Je toho názoru, že samy restaurace cítí potřebu se digitalizovat a nyní k tomu mají i skutečně racionální důvod. „Věřím, že se z QR objednávek a plateb může stát běžná věc, jako je třeba placení mobilem,“ dodává.
To ostatně potvrzuje i průzkum, který si nedávno nechalo od agentury Ipsos zpracovat vedení Plzeňského Prazdroje. Z něj vyplynulo, že pro dvě pětiny hostů bude při zvažování potenciální návštěvy daného podniku důležité, zda v něm budou moci platit bezkontaktně.
I proto se ve spolupráci se známým českých startupem Qerko rozhodlo dostat jím vyvinutou digitální službu na objednávání jídla a pití do půldruhého tisíce těch podniků, kam dodává své pivo. Do konce příštího roku by se pak měl počet takovýchto provozoven zdvojnásobit.
České aplikace dobývají svět
Také Davinci, další česká firma nabízející podobné řešení, slaví v posledních týdnech řadu úspěchů. V nedávném rozhovoru pro Czechcrunch zakladatel společnost Alex Ilyash uvedl, že jejich digitální menu Choice využívá již na 3400 restaurací z celého světa. Vedle Česka si své oblíbené pokrmy lidé jejím prostřednictvím objednávají rovněž v sousedním Polsku a Rakousku, ale také v Rusku, na Ukrajině, ve Velké Británii či dalekých Spojených státech amerických.
Že QR kódy, kterážto zkratka v angličtině znamená doslova kód pro rychlou odpověď (quick response), se v souvislosti s pohostinstvím začínají navracet do módy, zmínil v průběhu loňského léta rovněž server The Business Insider. Bezkontaktní „meníčka“ se dle jeho závěrů rozmohly napříč jednotlivými typy stravovacích zařízení po celých USA stejně tak jako například v Dánsku či Francii.