Potíže rostou a hlavní boss bojuje se svými manažery
NEJVYŠŠÍ ŠÉF koncernu Ford Motor Company Jacques Nasser byl ještě v roce 1999 zvolen osobností světového automobilového průmyslu. Cenu získal od prestižního magazínu Automotive Industries. V samotném Fordu se o něm hovořilo ne jako o generálním řediteli, ale jako o skutečném lídrovi světové automobilové dvojky. Stejný americký časopis tehdy o firmě napsal, že velice brzy pořádně zatopí jedničce oboru General Motors (GM). Střídání na prvních dvou místech se ale nekonalo. Nasser svědčil minulý týden před zvláštní komisí amerického Kongresu ve Washingtonu. Spolu se svým protějškem ze společnosti Bridgestone/Firestone Johnem Lampem se tam dostali kvůli desítkám smrtelných nehod, které měly být způsobeny u modelu Ford Explorer vadnými pneumatikami Firestone. Během slyšení svalovali Lamp a Nasser vinu za více než dvě stě mrtvých svorně jeden na druhého. Průšvih za tři miliardy. Na tradičním detroitském autosalonu před třemi lety měl za sebou Nasser na nejvyšší pozici u Fordu jen pár dní. Byl právem považován za jednoho z nejsilnějších „automobilových baronů . Jeho společnost měla totiž dostatek financí na případné akvizice slabších rivalů. Spekulace médií o tom, kdo je horkým kandidátem na převzetí, japonská Honda, německé BMW, Volvo nebo Nissan, Nasser s úsměvem vyvracel. S poněkud chmurnějším výrazem předstoupil před novináře minulý měsíc. Ford, oslabený loňskými problémy s praskajícími pneumatikami v Americe populárního modelu Explorer, nečekaně oznámil další záchranné kroky. Automobilka se rozhodla vyměnit dodatečných třináct milionů pneumatik Firestone na již prodaných pick–upech a lehkých off–roadech. Náklady na celou akci dosáhnou tří miliard dolarů. Zpátky k dealerům tak poputuje dosud nejvíce vozů v historii automobilového průmyslu. Debakl se dostal i do Kongresu a vzhledem k narůstajícímu nepřátelství mezi Fordem a společností Bridgestone/Firestone pravděpodobně skončí dlouhodobým právním sporem. Skandál je ale jen částí řady potíží, kterým musí Nasser čelit. Patří k nim někdy až trapné nedostatky v kvalitě výrobků, klesající produktivita a špatná „nálada na palubě mezi zaměstnanci. Situace je navíc horší vlivem útlumu americké ekonomiky, který znamená oslabování klíčového trhu v USA s lehkými užitkovými vozy. Američany oblíbené pick–upy a auta do lehkého terénu představovaly pro Ford vždy největší ziskové marže a zároveň důvod k víře, že předstihne odvěkého rivala GM. Prázdný slogan. Přitom ještě loni jel Ford větší rychlostí. Zveřejněný zisk za rok 2000 činil 6,7 miliardy dolarů oproti 4,45 miliardy u GM. Za první letošní čtvrtletí se obrat vyšplhal na 42,36 miliardy dolarů, což bylo jen vlásek od General Motors, který vykázal 42,62 miliardy dolarů. Vysoké náklady na výměnu problematických pneumatik ale donutily společnost zrušit plánovaný odkup akcií za 2,8 miliardy USD. Letošní zisk firmy by měl podle očekávání analytiků spadnout o 65 procent na 2,3 miliardy dolarů. Tržní podíl v Americe se zatím smrskl o 1,7 procenta od počátku ledna na 23,1 procenta. Ve svých reklamách Ford s oblibou používal slogan Quality is Job 1 (Kvalita je úkol číslo jedna). Po publikování informace o výměně třinácti milionů pneumatik Nasser musel odpovídat na nepříjemné otázky. „Co se týče kvality, pohybujeme se někde v průměru. Není to úroveň, ve které bychom měli být, prohlásil. Pro vyhýbavější odpověď neměl tehdy prostor. Jen pět dní před osudným dnem totiž respektovaná konzultační firma J. D. Power & Associates přišla s výroční zprávou „Initial Quality Study provedenou mezi majiteli nových aut. V hodnocení počtu závad na sto vozů skončil Ford na sedmém místě za nejvýznamnějšími konkurenty prodávajícími ve Spojených státech. Vady se ale netýkají jen pověstného Exploreru a pneumatik Firestone. Nový lehký off–road Escape měl již pět problémů, kvůli kterým se prodané vozy vracely zpátky na výměnu vadných dílů k dealerům. Legendární sportovní kupé Mustang Cobra bylo loni úplně staženo z prodeje, protože motor v modelu SVT nedosáhl deklarovaného výkonu 320 koní. Žaloba za porušení klidu. Jakmile se Nasser usídlil v ředitelské kanceláři, snažil se udělat ve firmě „generálku . Ford hýřil samými novinkami. Nasser podepsal partnerské smlouvy se softwarovým gigantem Microsoftem a v té době nejsilnější internetovou firmou Yahoo!. Společnost opustili někteří staří manažeři. Nasser je vystřídal mladými talenty od konkurentů, ale i z jiných odvětví. Podařilo se mu omezit byrokracii, delegoval více pravomocí na regionální šéfy. „Starou gardu ve velitelství koncernu vyvedl z pocitu, že má zajištěnou pohodu. Jejich bonusy svázal se zlepšováním služeb pro zákazníky a ve firmě přestala existovat pravidla o „automatickém povyšování a nárůstu mezd . Pod jeho vedením koupil Ford švédskou výrobu osobních aut se značkou Volvo a pod jeho křídly skončil i Land Rover. Nasser rozšířil servisní síť, spolkl půjčovnu Hertz. Nestačilo mu ale, že se detroitská společnost dostala na špičku automobilového byznysu, chtěl ji zařadit mezi nejlepší globální firmy. Velkým vzorem se pro něj stal gigant General Electric a jeho výkonný ředitel Jack Welch. Tak rychlé tempo ale hodně zaměstnanců nestíhalo a Ford podle některých pozorovatelů zapomněl na svůj hlavní cíl – vyrábět kvalitní auta. Nový systém ohodnocování 18 tisíc manažerů se setkal s nelibostí. Přes čtyřicet zaměstnanců podalo na firmu dvě žaloby. Se svým zaměstnavatelem se soudí, protože považují tento systém za diskriminující. Evropa v bodě zlomu. Nasser věří, že se podaří společnost vyhrabat ze současných potíží pomocí programu Six Sigma, který se spoléhá na statistickou analýzu. Manažeři se ho začali učit před rokem a má prý již své výsledky. Podařilo se například zachránit nedostatky v novém Lincolnu LS. Program odhalil, že závadu způsobuje nedotažený šroub. Dělníci u pásu měli používat nevhodný nástroj. Six Sigma minulý rok údajně ušetřil 52 milionů dolarů, přičemž letos to má být až tři sta milionů. Slabá záplata na třímiliardovou díru. Zatím Nasser ustál i hlasy volající po změně na postu nejvyšším. V médiích se objevily zprávy, že se nepohodl s rodinou Fordů, konkrétně s předsedou představenstva Williamem Clayem Fordem. Jakékoliv rozpory vyvrátil Nasser prohlášením, že má plnou důvěru představenstva. Jistou podporu má zatím i v evropské divizi, která se po několika hubených letech a ztrátě tržních pozic začíná vzpamatovávat. Odborná veřejnost přivítala nový model Mondea pozitivně a jako doplněk úspěšného Focusu. Podíl Fordu v Evropě bez započítání luxusních značek Volvo, Jaguar, Aston Martin a Land Rover vzrostl za první čtyři letošní měsíce z 8,6 na 9,1 procenta. Firmě ale stále chybí zastoupení v horkém segmentu minivanů, který hlavní konkurenti dávno obsadili. Model Fiesta se dočká se svou dvanáct let starou koncepcí výrazné inovace až letos v listopadu. Japonská Mazda, kterou ovládá Ford Motor, vykázala loni rekordní ztrátu 1,3 miliardy dolarů při tržbách sedmnáct miliard USD.