ZIMNÍ OBUV Výrobce obuvi Botas přežil privatizaci, restituci i příval asijské konkurence. V devadesátých letech pracoval hlavně pod hlavičkou velkých zahraničních firem. Teď se ale chce zaměřit jen na rozvoj vlastní značky. Označení „botasky“ se za socialismu vžilo pro jakékoliv sportovní boty.
Přes léto vyrábí Botas hlavně na sklad. Většinu bot prodává v zimě.
ZIMNÍ OBUV Výrobce obuvi Botas přežil privatizaci, restituci i příval asijské konkurence. V devadesátých letech pracoval hlavně pod hlavičkou velkých zahraničních firem. Teď se ale chce zaměřit jen na rozvoj vlastní značky. Označení „botasky“ se za socialismu vžilo pro jakékoliv sportovní boty. „Xerox se stal synonymem pro kopírky, firma Lux dala jméno vysavačům. No a botasky u nás dosud mnoho lidí vnímá jako synonymum pro sportovní boty,“ říká generální ředitel Botasu Petr Lajžner. Firma nyní hodlá na tradici navázat a využít zvučné jméno značky v reklamní kampani. „Snažíme se prezentovat jako česká kvalita a tradice za rozumnou cenu. Nejsme ani nekvalitní Asie, ale ani drahý Nike,“ dodává. Než ale Botas nabral druhý dech k nové obchodní ofenzivě, musel v polovině devadesátých let projít tvrdou restrukturalizací. „Byla to jatka. Třeba z 300 techniků tehdy dostalo 210 výpověď,“ vzpomíná Lajžner. Firma také postupně utlumila práci pro zahraniční firmy. „Výrobci jako Salamon nebo Bauer sami odešli na východ, protože platy v Česku vystoupily tak vysoko, že to pro ně přestalo být zajímavé. Naštěstí jsme si stále drželi svou vlastní značku Botas a od roku 2000 se soustředíme už jenom na ni.“ BOTAS SI UŘÍZL NOHU Firma zvolila jednoznačnou strategii. Specializovat se na zimní sporty - na brusle, boty na běžky nebo pohorky. „V letní obuvi je obrovská asijská konkurence. Naopak zimní boty se v tržnicích téměř neprodávají,“ vysvětluje toto za měření Lajžner. „Samozřejmě je tahle sezonnost trochu riskantní. Celé léto vyrábíme na sklad a teprve v zimě máme zlatý důl. Dost záleží na tom, kolik napadne sněhu.“ Většina velkých světových výrobců jde přitom opačnou cestou. „Dokoupili si tu druhou nohu. Takže Adidas koupil Salomona, Nike Bauera. Část společnosti tak vydělává v létě, část v zimě. My zkusili opačnou taktiku a druhou nohu jsme si amputovali,“ říká s nadsázkou Petr Lajžner. BOTY NA NOHEJBAL? SVĚTOVÁ JEDNIČKA!
Kromě zimní obuvi zahrnuje produkce Botasu ještě „speciality“. Kdekterý sport totiž vyžaduje specifickou obuv. V nabídce firmy tak lze najít třeba speciální boty pro parašutisty nebo pro orientační běh.
Největší zvláštností jsou ale bezesporu speciální boty pro nohejbal. V těch má Botas téměř světový monopol. „Nohejbal je ryze československý sport. Hraje se prakticky jen u nás, na Slovensku a v několika málo dalších evropských zemích. Proto se na něj boty téměř nikde nevyrábějí. I když v naší produkci představují jen jedno procento, jsme v jejich výrobě světovou jedničkou,“ konstatuje Lajžner.
ZIMA JE MOMENTEM PRAVDY Zvolená strategie se zatím Botasu osvědčila. Loni měla firma obrat 200 milionů korun, ročně prodá asi 300 tisíc párů bot. Šedesát procent produkce jde na export. Na výrobě a prodeji se podílí necelé tři stovky pracovníků. Tuto zimu společnost rozjela masivní reklamní kampaň zastřešenou sloganem „Nastal čas pro Botas“. Jestli je toto heslo pravdivé, ale ukážou až příští sezony. BOTANA - BOTAS**
Národní podnik Botana vyráběl obuv už od roku 1949. V roce 1963 si zaregistroval značku Botas. Ve východní Evropě měla Botana v podstatě monopol na sportovní obuv. Po sametové revoluci prošla kuponovou privatizací. Většinu akcií skoupily bankovní fondy. Některé budovy musel podnik vrátit v restitucích. Po privatizaci společnost vyráběla většinou pro velké zahraniční firmy, jako je Salomon, Puma nebo Bauer. V roce 1995 odkoupila 52 procent akcií Botany pražská společnost Benal, s. r. o. Pod jejím vedením došlo k radikálnímu zeštíhlení podniku. Výroba se koncentrovala do továrny ve Skutči, ostatní pobočky byly prodány. Výjimkou je výrobna v Poličce, která funguje dosud. V roce 1999 změnil podnik jméno na Botas, a. s., aby sjednotil název firmy a výrobků.