Menu Zavřít

Nastává doba arénová

29. 4. 2009
Autor: Euro.cz

Moderní hokejové haly zvyšují českým klubům rozpočty a stávají se místem pro byznys

Manželka v lodičkách, dítě s sebou a kvalitní večeře, čímž rozhodně nemyslíme párek s hořčicí na papírovém tácku. Navíc se nemusíte bát, že odejdete polití pivem. I tak může vypadat návštěva hokejového utkání. Myslíte na zámořskou NHL? Chyba lávky – tento komfort si můžete užít i v Česku, kde přibývají moderní hokejové arény zahraničního ražení. Kromě O2 areny v Praze jde především o Tipsport arenu v Liberci a ČEZ Arenu v Pardubicích. Nový stánek s šesti tisíci místy otevře v červnu i letošní mistr extraligy z Karlových Varů. Právě tyto moderní hokejové stadiony umožnily českým hokejovým klubům v uplynulých letech zajímavé nárůsty jejich rozpočtů a dokázaly přitáhnout klubům nové partnery. VIP sektory a skyboxy arén se totiž stále častěji stávají zajímavým místem pro obchodní jednání a firmy jsou ochotné si za tento servis ve spojení s hokejem připlatit.

Kvalita se zaplatí Vliv moderních hal na výši rozpočtu dobře ilustruje příklad klubu Bílí Tygři Liberec, který v nové Tipsport areně začal hrát v roce 2005. „V sezoně 2005/2006 jsme hospodařili s rozpočtem 105 milionů korun a letos to bylo již 156 milionů,“ potvrzuje viceprezident klubu Lukáš Přinda s tím, že zajímavý růst rozpočtu souvisí právě s možnostmi, které klubu hala nabídla. „S využíváním Tipsport areny stouply samozřejmě náklady klubu, výsledný efekt je ale kladný. Prostředí moderní haly nám umožňuje uspokojit široké spektrum diváků a nabídnout jim požadovaný komfort. Můžete si vybrat, zda chcete fandit v hloučku kamarádů s pivem, či půjdete do klubového zázemí s vyšším komfortem. Poslední, kvalitativně nejvyšší variantou je samozřejmě skyboxové patro, kde kromě hokeje hrají důležitou roli i neformální obchodní jednání,“ vysvětluje Přinda. Příjemné prostředí, kvalitní služby a bezpečnost v hale způsobila, že od jejího otevření se návštěvnost hokejových utkání v Liberci zvedla téměř o 1500 diváků na jedno utkání. Podobné zkušenosti jako Bílí Tygři mají i v pražské Slavii, která hraje od roku 2004 v O2 areně. „Diváci si za kvalitu připlatí. Cena našich vstupenek se po přesunu z Edenu zvýšila více než dvakrát, přesto návštěvnost roste a jako první vždy zmizí nejdražší vstupenky,“ říká obchodní ředitel klubu HC Slavia Praha Ladislav Blažek.

Společenská záležitost Vyšší kvalita arén se odráží i v zásadní proměně diváků směřujících na hokej. Zatímco dříve v hledišti převažovali muži, nyní tam najdeme stále více párů. K tomu přispívá i fakt, že moderní haly jsou temperované a stále se zlepšuje bezpečnost i čistota. „Dnes na hokejových utkáních nejsou výjimkou dámy v lodičkách. To by na starém stadionu nešlo, bylo by jim tam prostě zima. I díky tomu se z hokeje stává nejen sportovní, ale i společenská událost,“ říká Přinda s tím, že se liberecký klub snaží nabídnout i alternativy pro rodiče s dětmi, studenty či důchodce. Proto v Tipsport areně najdeme hned tři dětské koutky. Ty každý zápas přivítají až 50 dětí, které si zde kromě hraní mohou vylepšit i znalost angličtiny. Rodinám s dětmi vyšly vstříc i ve Slavii, kde v uplynulé sezoně otestovali nedělní zápas od tří odpoledne namísto tradiční páté hodiny. „Návštěvnost byla jednoznačně vyšší a v příští sezoně naplánujeme více utkání v dřívějším čase. Když prostě vyrazíte po obědě třeba do zoologické zahrady, tak už k nám na hokej nepojedete,“ vysvětluje Blažek a dodává, že se inspirovali v NHL a v Německu, kde jsou zápasy s dřívějším začátkem běžné.

Klíčoví partneři Právě příklad Slavie a Liberce ukazuje potenciál hokeje pro partnery, již dnes rozhodujícím způsobem naplňují pokladny hokejových klubů. „Příjem ze vstupného plní rozpočet klubu zhruba z dvanácti procent. Proto jsou pro hokej klíčový partneři. I ti ale od svého spojení s hokejem něco očekávají. Kromě výsledků a kvalitní prezentace především komfort a hlavně ideální prostředí pro neformální jednání, jež v současnosti k hokeji neoddělitelně patří,“ popisuje liberecký Přinda s tím, že Bílí Tygři mají 168 partnerů. Bez nich by nebylo možné vůbec hokej a jeho zázemí provozovat, příjmy z reklamy a sponzoringu totiž tvoří přes 80 procent rozpočtu klubu. „To má dopad na podobu hokejových arén, ledů i hráčských dresů. Hledáme tak všechna možná marketingově zajímavá místa, kde lze sponzora propagovat,“ dodává Přinda.
Česká situace je v protikladu se zámořskou NHL, kde naopak tvoří až čtyři pětiny příjmů klubů tržby ze vstupného a řada utkání je vyprodána půl roku dopředu. Nicméně i v Česku se blýská na lepší časy: například Slavia dokázala podobně jako loni dvakrát v letošním finále extraligy vyprodat O2 arenu. Atraktivitu pro reklamní partnery přitom zvyšují kromě rostoucí návštěvnosti především televizní přenosy. „Přímý přenos znamená možnost dostat své logo do hlavního vysílání, za zlomek ceny, na kterou by přišla televizní reklama,“ říká Blažek. Přitom prezentace hokejových partnerů už dávno není jen o umísťování log na led, mantinely či dresy hráčů. „Celý extraligový zápas se koncipuje tak, aby program bavil od samého vstupu do arény až po poslední minutu včetně přestávek. Diváci při vstupu obdrží propagační materiály či dárek od partnerů a přestávky lze využít k promo akcím na ledě,“ vysvětluje Přinda.

MMF24

Byznys ve skyboxu Moderní hokejové arény partnerům kromě zviditelnění přinášejí ještě jeden zajímavý benefit. Stávají se totiž atraktivním místem pro setkávání byznysmenů. „Na skyboxovém patře arény potkáte mnoho manažerů a podnikatelů jak z regionu, tak z celého Česka, kteří svojí přítomností zvyšují společenskou prestiž hokeje. Klub tak vytváří prostředí pro tento druh byznysu a funguje jako spojovací článek. Když se daří jim, bude se dařit i nám,“ míní Přinda, Právě skyboxy v Liberci vykazují vysokou míru obsazenosti. V Tipsport areně jich je 48 a 45 z nich má konkrétního majitele. Zbylé tři se pronajímají pro jednorázové akce, kterých v aréně každoročně proběhne až stovka. Zájem o využití haly podporují i rozsáhlé stravovací kapacity. Kromě pěti bufetů na ochozech a 37 metrů dlouhého klubového baru zde najdeme i restauraci Pizza Colosseum a VIP restauraci, jež dohromady nabízí 500 míst k sezení.

Mírný optimismus i v krizi Víceúčelové haly se mohou stát významným argumentem, který klubům v probíhající ekonomické krizi pomůže zajistit stabilní hospodaření i v příští sezoně. „Předpokládám, že dojde ke snížení rozpočtu nanejvýš o patnáct procent oproti letošním 141 milionům korun. Zatím nám sponzoring odřekl pouze jeden partner na přání vlastníka z USA,“ říká Blažek ze Slavie. Obdobný pokles očekává generální manažer HC Energie Karlovy Vary Miroslav Vaněk. „Jsme výstavním klubem Karlovarského kraje, tak se nám daří poměrně dobře získávat reklamní partnery. Nicméně očekáváme, že vzhledem k ekonomické situaci i náš klub zaznamená pokles příjmů zhruba o deset až 20 procent.“ Na ztížené ekonomické podmínky se připravují i v Liberci, kde chtějí na nákladech ušetřit až 50 milionů korun. „Pokles počtu partnerů neočekáváme, ale v některých případech může dojít ke snížení finančního objemu poskytnutých prostředků. Přitom zaznamenáváme i zájem nových partnerů, již nastalou situaci vnímají jako správný okamžik k proniknutí na trh,“ tvrdí Přinda.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).