V Rakousku je pojišťovací skupina Uniqa jedním z největších hráčů na trhu. Pevné místo si vydobyla i v Česku, kde loni podle údajů České asociace pojišťoven byla osmou největší pojišťovnou. „V roce 2018 se nám velmi dobře dařilo na klíčovém trhu v Rakousku, ale i v zemích střední a východní Evropy. V Česku jsme zažili bezkonkurenčně nejlepší rok v celé naší historii, předepsané pojistné poprvé překročilo hodnotu sedmi miliard korun. A v soutěži Hospodářských novin jsme byli vyhodnoceni jako nejlepší neživotní pojišťovna roku 2018,“ říká Martin Žáček, generální ředitel české Uniqa pojišťovny.
* Růst českého hospodářství postupně zpomaluje, cítíte to na zájmu o pojištění?
Máte pravdu, že ekonomika je za vrcholem, ale určitě nejsme v situaci z let 2008 a 2009, Česko nadále zvyšuje své HDP. A pojišťovnictví má velkou setrvačnost, takže ještě stále rosteme. Nicméně ekonomický růst tlačí i na zvyšování mezd. To má pro nás dvě roviny. Zvyšuje se kupní síla obyvatelstva, lidé kupují auta a byty a ty si pojišťují, což vede k růstu předepsaného pojistného. Na druhé straně se platy zvyšují i v opravárenství, což znamená nárůst nákladů na řešení pojistných událostí. To platí jak pro škody na majetku, tak škody na zdraví, které jsou ve značné míře vázány na výši průměrné mzdy, a my musíme reagovat úpravou pojistných tarifů.
* Finanční služby se díky digitalizaci významně mění, co to znamená pro pojišťovny?
Změnu myšlení a fungování. Kompletně jsme zdigitalizovali řadu procesů, pojistky se dnes uzavírají elektronicky. Digitalizovali jsme ale i velkou část kontaktu s klientem. Ten na našem portále myUniqa najde všechny informace k pojistným smlouvám i událostem, může si zde nastavit platby pojistného, změnit adresu a podobně. Naši obchodníci tak mohou našim klientům radit právě ohledně parametrů pojištění a nezatěžuje je zbytečná byrokracie. Ale samozřejmě stále zachováváme klientům možnost, aby vše dělali tradiční cestou, je-li to jejich preferovaná volba. Tento podíl však klesá, dnes je jich už asi jen 30 procent.
* Přesnější data o klientech znamenají lepší odhad pojištěných rizik, využíváte to?
Současný výpočetní výkon nám dovolí zpracovávat v reálném čase obrovské množství dat. To nám umožňuje dělat v podstatě pojištění na míru. Samozřejmě to v případě některých subjektů může znamenat růst ceny pojištění, protože pros-tě existuje objektivně vyšší riziko. Ale má to i druhou rovinu, například když je klient ochoten o sobě sdílet určité penzum informací, tak jej pojišťovna naopak může zvýhodnit. Další cesta je ta, kterou se vydala Uniqa v Rakousku –, zde nabízíme služby vital koučů, kteří lidi učí správně se hýbat a zdravě žít.
* Uniqa investuje do tzv. insurtech a fintech firem, co vám to přináší?
Fintechové firmy nevnímám jako konkurenci, ale partnery, kteří mohou obohatit naši nabídku. Proto jsme ve Vídni založili akcelerátor a coworkingové centrum weXelerate, zde podporujeme vybrané startupy z oblasti fintech a insurtech 120 dní. Kromě pracovních prostor dostanou právní poradenství a možnost scházet se s investory. Také jsme skrze společnost Uniqa Ventures investovali zhruba do deseti fintechových firem částku přibližně deset milionů eur. Jednou ze slibných investic je česká platební aplikace Twisto, která má nyní v Česku přes 400 tisíc unikátních subjektů, jež její služby využily, a několik desítek tisíc registrovaných uživatelů používajících jejich kreditní karty. Pro nás je to zajímavé, protože Twisto má mladý tým a pracuje velmi rychle. My můžeme některé jejich myšlenky integrovat i do našeho podnikání. A nejen na domácím trhu, nyní tato firma vstoupila do Polska, kde spolupráci plánujeme také. Obdobně jsme začali spolupracovat v Česku i se společností Liftago.
* V Česku se stále prodlužuje délka života, co to znamená pro pojišťovny?
Dopady jsou dvojí. Zaprvé se nám roste velmi zajímavá cílová skupina aktivních seniorů těsně po odchodu do důchodu. Zadruhé je třeba zajistit dlouhodobou péči pro nesoběstačné důchodce. S prodlužováním dožití roste počet lidí, kteří jsou na ni odkázáni, a v Česku není dostatek zařízení, která jsou schopna tuto péči poskytovat za cenově dostupných podmínek. Zde chceme najít společnou řeč s ministerstvem zdravotnictví, abychom mohli poskytovat komerční zdravotní připojištění pro tyto případy.
Fintechové firmy nevnímám jako konkurenci, ale partnery, kteří mohou obohatit naši nabídku.