Trh s biopotravinami láká stále více firem. Ve vysoce konkurenčním prostředí tradiční obchodníci ztrácejí a nahrazují je "bio-značky" maloobchodních řetězců. U nich rozhoduje cena a kvantita. Kvalita je až na dalším místě.
Cenová válka v maloobchodě s biopotravinami se odehrává zejména na osmdesátimilionovém trhu v Německu. Malí hráči, kteří v tomto sektoru začínali v 80. letech, často končí. Tento osud potkal i firmu Bittersweet z Hannoveru. Podnikat začala v roce 1983, loni před Vánoci zavřela svůj obchod. “Vážení zákazníci, po 34 letech musíme bohužel obchod zavřít,“ napsal majitel firmy Sahak Hakobyan. Firma skončila v insolvenci.
Konkurence je obrovská. Na únorovém veletrhu s bioprodukty Biofach v Norimberku bylo 2785 firem a přišlo rekordních 51 tisíc návštěvníků. Tržby v tomto sektoru v roce 2016 činily podle Svazu pro ekologický potravinářský průmysl (BÖLW) 9,5 miliardy (256 miliard korun), což je meziročně nárůst o 9,9 procenta. Před deseti lety to bylo 2,9 miliardy eur. Roste také trh s přírodní kosmetikou.
Malé nezávislé obchody s nabídkou biopotravin ale mizí a nahrazují je řetězce. Alnatura a Denn´s otevírají nové obchody. Připomíná to situaci ze 70. let u supermarketů s potravinami, napsal německý Handesblatt. Trh s biopotravinami je nyní pod tlakem, stejně jako je tomu už léta u klasických řetězců s potravinami. Cenové války, masová produkce, boj o zákazníka.
Dalším fenoménem tohoto odvětví je i to, že samotné velké řetězce chtějí mít vlastní bioznačku potravin. Aldi, Lidl, Rewe, Edeka hodlají tohoto boomu využít. Rewe má v nabídce až 2000 biopotravin, Kaufland, známý i z ČR, okolo 1200 bioproduktů.
Bio pro všechny
Řetězce se snaží o to, aby jejich zákaznici biopotraviny nenakupovali ve specializovaných obchodech, ale přímo u nich. Lidl v Německu nyní propaguje slogan „Biopotraviny pro všechny“. Polovinu německých tržeb za biopotraviny už drží velcí hráči. Jen v roce 2016 podle firmy Nielsen přidaly velké maloobchodní řetězce 13 procent.
Jedí Češi kvalitně? Čtěte více: Nižší kvalita za vyšší cenu. Čechům začíná vadit dvojí metr na trhu potravin
Šéf firmy Dennree Lukas Nossol se obává, že i jejich firma je ohrožena velkou čtyřkou (Aldi, Lidl, Rewe, Edeka). Přitom patří mezi největší velkoobchodníky s biopotravinami, nabízí 12 tisíc položek.
„Loni jsme prodali 7500 tun biobanánů,“ prohlásil s tím, že i přesto jej velké řetězce považují za střední rodinnou firmu, i když měli v roce 2015 tržby přes 800 milion eur (21,6 miliardy korun). Jejich řetězec obchodů Denn´s má 252 poboček. Podobně je na tom řetězec Alnatura. V ČR je známa tato značka z prodejen drogistického zboží DM.
Rozchod po 30 letech
Alnatura se s DM rozešla ve zlém. Největší německý drogistický řetězec buduje vlastní bioznačku. Přitom symbióza obou firem trvala třicet let. Důvodem byl tlak na nižší ceny, proto s DM došlo k roztržce a biododavatel fakticky přes noc odešel.
Dohodl se s konkurencí DM Rossmannem a Müllerem. Navíc bude své zboží dodávat i pro řetězec Edeka, která je jedničkou mezi supermarkety na německém trhu.
„Sledujeme období radikální změny,“ komentoval poslední vývoj na trhu Klaus Braun, který trh s biopotravinami sleduje přes 40 let. „Bioobchody už nemají monopol na bioprodukty,“ dodal.
Také drobní farmáři, kteří dodávají zboží v biokvalitě, museli ustoupit tlaku velkých řetězců, proti kterým měli výhrady. Kvantita a cena nahradily kvalitu. To připustil i Hakobyan, který musel skončit s obchodem Bittersweet. Bude objíždět farmářské trhy s arménskými specialitami. Maso ale nebude v biokvalitě, protože by se to ekonomicky nevyplatilo, připustil smutně.
Související články o potravinách: