Co ještě před Vánoci doma chybí? Chtělo by to nahradit těch pár ozdob, co vloni ze stromečku shodila kočka. Potom ještě potřebujeme dárek pro tchýni, povlečení třeba. Ale nic drahého, v lednu, až budou slevy, vyměníme sedačku. Podobně nejspíš uvažuje v aktuálním období mnoho Evropanů, a proto zažívá největší vyhledávač nábytku s českými kořeny tak silnou sezónu.
Online nástroj, který si klade za cíl být první myšlenkou, jež probleskne hlavou člověka stojícího uprostřed nezařízeného bytu se jmenuje FAVI.cz. Firma Jana Sellers-Zajice a Radomíra Hejla se umístila na 20. místě žebříčku nejrychleji rostoucích českých společností. A to už prý její vzestup u nás a našich východních sousedů zpomaluje.
„Vloni jsme se umístili dokonce jako čtvrtá nejrychlejší společnost v rámci celé střední Evropy. Základ růstu je, že pracujeme hodně a poctivě. Máme spoustu šikovných lidí, a jak už je naše firma starší - příští rok budeme načínat sedmý rok existence FAVI -, tak nabíráme i zkušenější lidi,“ vysvětluje šéf společnosti Sellers-Zajic. „Myslím si, že nejzajímavější procentuální růsty jsou v novějších trzích, což je pro nás třeba Rumunsko, kde se nám teď velmi daří. Samozřejmě v Česku a na Slovensku, kde jsme nejdéle, už růsty nejsou takové jako před dvěma lety, kdy to bylo meziročně i sto a více procent,“ dodává.
V současnosti jeho firma zažívá jeden ze dvou vrcholů sezóny – ty na sebe navazují a oba přichází v zimním období. Před Vánoci vrcholí počet objednávek drobného zboží, které se dá využít jako dekorace či dárek. FAVI denně odbaví až deset tisíc poptávek po vánočních ozdobách, bytovém textilu a dalších drobnostech.
S velkými kusy nábytku a rekonstrukcemi lidé čekají na leden. Kvůli slevám i protože vlastní spotřebu z časových a finančních důvodů odsouvají na začátek příštího roku. Na období předsevzetí, životních změn a druhé vlny nákupní horečky. Navíc nábytek není hračka, aby ho z e-shopu doručili do dvou dnů - naopak, jeho výroba a doprava zabere i týdny.
Pohovka přijde v balíku
Ještě před dvěma lety rozhodně nebylo běžné, aby si zákazník vybral například gauč zcela online. V nábytkářství byl a stále je rozšířen koncept, kdy si člověk prohlédne nabídku jednotlivých značek na internetu a pak se na zboží jde podívat do kamenné prodejny, kde ho zaplatí. Lidé si totiž chtějí vyzkoušet, jak se na gauči bude sedět, jakou texturu má jeho látka a jestli barva odpovídá fotografiím.
Jenže v době koronavirové, pokud chtěli zákazníci nový nábytek uzávěrám navzdory, neměli jinou možnost. Situaci se museli přizpůsobit výrobci, e-shopy i kamenné prodejny, jež měly mnohdy k online prostředí daleko. „Řekl bych, že FAVI bylo průkopníkem, protože jsme naučili lidi vybírat online i velké kusy nábytku. Tlačili jsme to už dávno před covidem,“ komentuje Sellers-Zajic.
Tato strategie ale vyžaduje od partnerů, kterých má FAVI na dva a půl tisíce, dramatickou úpravu kvality popisků a fotografií. Nyní musí být co nejpodrobnější. Prý je to těžké a obchodníci se to sami teprve učí. Dále pracují na zlepšení svého zákaznického servisu, ačkoli to už FAVI přímo neovlivní.
Prodejci se snaží zrychlit doručení, nabízí například vynesení nábytku do patra, montáž nebo odklízení starého vybavení bytu. To dřív rozhodně nebylo běžné kvůli logistické a personální náročnosti podobné činnosti. Nyní ale obchody potřebují získávat především pozitivní recenze od zákazníků, protože ty mají v online světě velkou váhu, a tak se předhání v poskytování nejlepších služeb.
To, co nikdo nemá
Samotným výrobcům nábytku každopádně spolupráce s Favi nijak život nekomplikuje. Aby se prodejce stal partnerem, musí splnit určitá technická a kvalitativní kritéria. Obě firmy si většinou plácnou online a e-shop jednoduše získá možnost prokliku ve vyhledávání. Nově pro prodejce Favi připravuje službu FAVI Extra, která se odvíjí od recenzí - e-shopům prodejců nábytku umožní bezplatně sbírat uživatelské recenze na produkty, vylepšovat zákaznickou zkušenost a zkvalitnit nákupní proces.
Za loňský rok získala platforma čistě za přímá zprostředkování prodeje obrat přesahující 650 milionů korun. Hlavní roli v nárůstu výdělku hrají především nové trhy, jako je Maďarsko a Rumunsko. Donedávna byl portál aktivní na šesti evropských trzích, vedle Česka a dvou dalších, již zmíněných se jednalo ještě o Slovensko, Polsko a Chorvatsko. Letos k nim přibyly Švédsko, Velká Británie a Itálie, která prý vypadá obzvláště nadějně. Do budoucna pak má společnost v hledáčku i několik dalších zemí.
Jednotlivé trhy se mimo růstový potenciál liší i stylem. Zatímco v Česku i na Slovensku už několik let vede minimalismus a inspirace skandinávským bydlením, například rumunští zákazníci mají rádi zdobné doplňky a rustikální nábytek. Poláci jsou zase velmi citliví na ceny.
„Některé národy se rády nechají inspirovat, když jim ukážete něco, o čem ani nevěděly, že by se jim to mohlo líbit. Nechají se zjednodušeně řečeno přesvědčit, namotivovat a vybrat si to. K tomu je FAVI ideální, protože hodně jdeme cestou inspirace,“ vysvětluje Sellers-Zajic. Jednu věc mají ale všechny trhy společnou: „Pro Favi jsou nejdůležitější lidé, kteří zařizováním tráví hodně času, baví je to a chtějí něco mimo typickou šeď.“
Výběrové řízení na cizince
I přes velký mezinárodní přesah ale Sellers-Zajic celou firmu buduje z Prahy. Na každou pozici v oddělení, majícím na starost konkrétní zemi, hledá bilingvního člověka vybrané národnosti, který vládne místním jazykem a buď angličtinou, nebo češtinou. Zároveň by ale měl ideálně být fyzicky v kontaktu s týmem a docházet do kanceláře nedaleko Václavského náměstí, takže je velkou výhodou žít v Česku. Do země, kde shání partnery, není vždy nutné dojíždět. Uzavírání smluv s obchodníky se řeší online.
Během pandemie se sice několik kolegů z téměř šedesátičlenného týmu vrátilo do domovských zemí a zůstali u práce vzdálenou formou, nicméně společnost by měla být dále budována z Prahy. V jejích prostorách nejčastěji zní angličtina, ale často je slyšet i český jazyk.
Klíčem k tomuto přístupu je i skutečnost, že se FAVI snaží hodně věcí držet in-house. Například si tedy sami natáčí televizní reklamy a jejich zaměstnanci mají příležitost si vyzkoušet řadu různých oborů. „Samozřejmě není možné, aby si tu každý dělal, co chce, ale snažíme se lidem umožňovat, aby si sáhli i na projekty mimo svůj hlavní obor a mohli být kreativní,“ uvádí to na pravou míru Sellers-Zajic. Zároveň dodává, že nejvíc při náboru bojuje s tím, aby v místě, kde firma sídlí, našel seniorní zástupce oboru e-commerce pro danou zemi, kteří navíc ovládají požadované jazyky a znají místní kulturu.
„Typicky se nám daří na trzích, kde neexistují dva nebo tři velcí výrobci, kteří nabízí všechno. Udržujeme diverzitu na trhu, protože i menším a specializovaným prodejcům nábytku umožňujeme přístup k velkému množství zákazníků a přivádíme jim, například prostřednictvím televizní reklamy, zákazníky i z offline prostředí,“ vysvětluje Sellers-Zajic. Ultimátní cíl, který FAVI ve všech vyjmenovaných zemích sleduje, je každopádně stejný: nabídnout platformu, na níž se dá najít vše, co by mohlo sloužit ke zkrášlení bytu či domu, a zákazník neměl potřebu hledat jinde.