Menu Zavřít

NÁVOD KE ZBOHATNUTÍ

3. 10. 2001
Autor: Euro.cz

Jak opustit krysí peloton

bitcoin_skoleni

Cashflow“ není jen jeden ze základních pojmů podnikové ekonomie, ale i dětská vzdělávací hra. Takové vylepšené Monopoly. Cashflow má dvě dráhy – na vnitřní všichni startují a pohybují se stále dokola, dokud se jim nepodaří dostat se na vnější okruh pro bohaté. Zmnožování majetku bohatých na vnější dráze pak už jde skoro samo. Vnitřní dráha je nazvaná „krysí závod – závodník se plahočí a horko těžko vydělává na svůj běžný provoz. Autor této hry Robert Kiyosaki je i spoluautorem právě vydané knihy Bohatý táta, chudý táta. Další z řady učebnic, jak se stát úspěšným a bohatým. Na rozdíl od mnohých obdobných (například dříve recenzované „Kam se poděl můj sýr , viz EURO 1/2001) je mnohem realističtější. Typický život průměrného příslušníka americké střední třídy popisuje jako otrocký koloběh zaměstnance a spotřebitele. „Mladí manželé se cítí úspěšně, jejich budoucnost je slibná, a tak se rozhodnou koupit si dům, auto, televizi, jezdit na dovolenou a mít děti. Malý drobeček na sebe nenechá dlouho čekat. Potřeba peněz je enormní. Šťastný pár se rozhodne, že jejich kariéra je životně důležitá, začnou pracovat ještě víc a hledají povýšení. Povýšení přijde a stejně tak druhé dítě a potřeba většího domu. Pracují ještě víc… Tato šťastná dvojice, která se narodila před 35 lety, je nyní chycena v krysím závodě až do konce svých pracovních dnů. Pracují pro majitele společnosti, ve které jsou zaměstnáni, pracují pro vládu tím, že odvádějí daně, a pracují pro banku tím, že splácejí hypotéku a splátky z kreditních karet. (strana 10–11) Kiyosaki s Lechterovou tvrdí, že z tohoto kruhu lze vystoupit a že jejich kniha je k tomu návodem. Na pozadí příběhu z dětství Kiyosakiho autoři ukazují rozdíly mezi chudými a bohatými (například: „Chudí lidé a lidé střední třídy pracují pro peníze. Bohatí za sebe nechají pracovat peníze. – str. 40, nebo: „Bohatí lidé získávají aktiva. Chudí a střední třída získávají pasiva, ale myslí si, že jsou to aktiva. str. 65) a vysvětlují základy práce s penězi, finanční gramotnosti. Finanční inteligence se podle nich skládá ze čtyř hlavních technických dovedností, které nazývají: 1. Finanční gramotnost (schopnost číst čísla a vidět za nimi příběh), 2. Investiční strategie (nauka o vydělávání peněz penězi), 3. Trh (pochopení principů vztahu nabídky a poptávky) a 4. Zákon (znalost účetních, korporačních a státních pravidel a směrnic) – str. 129. Kniha se dá číst jako dokument, jakým návodům na bohatý a spokojený život lidé vyspělého světa věří. Pokud někdo věří, že taková publikace ho může poučit a přinést mu bohatství – které však v první řadě každý prodaný výtisk přináší autorům tohoto bestselleru – investovat do ní za tímto účelem jistě může. Čtenář však v žádném případě nesmí od knihy očekávat hlubokou teorii, pronikavé myšlenky ani elegantní styl či pečlivou redakční práci s textem.

Kiyosaki, Robert, Lechter, Sharon: Bohatý táta, chudý táta. Co bohatí učí svoje děti a chudí a střední vrstvy ne. Pragma, Praha 2001. 216 stran. Cena neuvedena.

  • Našli jste v článku chybu?