Také míváte pocit, že věci, jež vás obklopují, je stále těžší a těžší ovládat? Vítejte v klubu! Frustrace se zdaleka netýká jen výrobků informačního průmyslu; začíná to už u kávovarů a praček. Ještě nedávno platilo: zkus to, a když to nevyjde, mrkni do příručky. Bohužel se návody přesunuly na internet nebo cédéčka, takže najít odpověď bývá náročné. A pokud zůstala tištěná příručka, můžete si být jisti následujícím. Je sepsána nejméně v 27 jazycích.
Najdete-li český nebo alespoň anglický text, je tuze stručný. Jinak by totiž brožurka vážila více než výrobek samotný. Čeština už většinou mívá ty naše kouzelné háčky a čárky, i když občas stále ještě nacházíte místo Š nebo Č prapodivné hieroglyfy. Ale ouvej. Při čtení se zdá, že takovou „češtinou“ mluví emigranti u Eskymáků anebo na Marsu. Když zdoláte gramatiku, dostáváte se ke kouzelným slovům, která jste v životě neslyšeli - a hlavně se na výrobku vůbec nevyskytují…
IT průmysl si přece jen vytvořil jakýsi jednotnější slovník „díky“ konsolidaci výrobců. O pračkách, kávovarech, telefonech to neplatí. Co kvazi-překladatel, to umělecký výtvor. Někteří autoři nejspíš opustili Česko už v dětských letech nebo ovládají výhradně slovníky včelařů. Anglický ekvivalent vám někdy pomůže, ovšem jen tehdy, pokud na nápisech výrobků nezapracoval jiný lokalizátor.
Jádro problému je v představách výrobců, že činnost, již má uživatel vykonávat je jednoduchá - tak říkajíc pro blbce. Jen ten nedokáže udělat sedmero kliků v přesném pořadí, aby spustil prostou činnost. Jen ignorant nepochopí, proč prohlížeč, který si právě stáhnul z netu, hlásí, že se na internet nelze připojit. A procedura odvápnění kávovaru - řadící za sebou pět úkonů, které musíte spouštět -, vám zabere celé odpoledne.
Naštěstí i mezi výrobci se najdou géniové. Třeba Steve Jobs z Applu. V designu iPhonu vyšel z toho, že mobilní telefon nás každého v podstatě štve. Proto je na výrobku jediný velký displej ovládaný prsty. Vše, co potřebujete často, se řeší jediným klepnutím a obrázky roztahujete dvěma prsty od sebe. I Vista či nový Office od Microsoftu vám alespoň ukážou, jaké zvěrstvo chcete udělat, než vaší mnohahodinovou práci nenávratně zničí. Snad se blýská na lepší časy. Snad průmysl začal respektovat realitu, v níž se pohybují uživatelé jeho výrobků a přestává z nás dělat zamindrákované oběti. Češi se dle nedávného průzkumu začali bránit. Pokud do dvaceti minut neporozumějí návodu, výrobek vracejí.