Generální ředitel Juniči Ujiie dokázal vyrvat cizincům fúze a akvizice
Na rok 1997 bankovní dům Nomura jen tak nezapomene. Investiční banka vyhlásila nejvyšší stupeň poplachu: velkému skandálu čelila už podruhé za posledních deset let. Její senior manažeři byli obviněni ze schvalování úplatků kolem vymáhání dluhů. Několik jich rezignovalo na svou funkci, a dokonce i výkonný ředitel Hideo Sakamaki se přiznal, že věděl o úplatcích, a byl podmíněně odsouzen. Po aféře z roku 1991, kdy firma zatajila investiční ztráty významných klientů, představovala nová obvinění takovou skvrnu na reputaci Nomury, že si mnozí mysleli, že nepřežije.
V téměř zoufalém pokusu zachránit banku obešel předseda představenstva Masaši Suzuki starší manažery a jmenoval prezidentem a generálním ředitelem Juniči Ujiieho. Ujiie jako prezident příliš nevypadal: v jedenapadesáti letech byl na japonského generálního ředitele příliš mladý a řadu let strávil mimo Japonsko, když vedl oddělení řízení rizik Nomury v Curychu a New Yorku. Ujiie mluví plynně anglicky, doktorát získal u monetaristy Miltona Friedmana na Chicagské univerzitě a příliš se nehodil pro tvrdou kulturu „prodeje za každou cenu“. Argument, že nebyl zatažen do skandálu, však překonal všechny výhrady, a Suzuki jmenování prosadil. Ujiie se stal šéfem.
Nyní, o šest let později se země, která miluje příběhy o šťastném návratu na výsluní, konečně dočkala – Ujiie uspěl. Pod jeho vedením Nomura dokázala, že peníze se dají vydělat dokonce i na trhu, kde je burzovní index Nikkei na dvacetiletém minimu a krize komerčních bank se zdají být nekonečné. Za fiskální rok končící k 31. březnu očekává Nomura zisk ve výši 1,36 miliardy dolarů při příjmech 11,2 miliardy dolarů. Dobré zisky z finančních služeb? V této době by taková čísla byla zázrakem i ve Spojených státech, natož v Japonsku. Ujiie navíc pomohl Nomuře zbavit se pověsti nepříliš etické firmy. Byl skutečně posedlý dodržováním předpisů, neboť si byl vědom, že další skandál by znamenal nenapravitelnou škodu. „Myslím, že jsme opět získali důvěru veřejnosti,“ tvrdí Ujiie.
Pro zaměstnance je zřejmě nejpříjemnější skutečnost, že se Nomura vrátila do byznysu fúzí, akvizic a dalších obchodů, do něhož tečou miliardy dolarů a které v devadesátých letech uchvátili zahraniční vetřelci. Pro mnohé ze špičkových dealerů banky představovala prohra se zahraniční konkurencí větší ostudu než úplatky. Loni Nomura vedla japonský žebříček akvizic a fúzí, když zajistila transakce v hodnotě šestnáct miliard dolarů. Navíc byla na předním místě v nabízení akcií a při vstupu firem na veřejné trhy, zatímco firmy, jako Goldman, Sachs & Co. a Nikko Salomon Smith Barney, zůstaly vzadu. „Když nás opravdu bijí, bojujeme,“ říká Ujiie. „Každá ambiciózní globální společnost musí mít dominantní podíl na svém domácím trhu.“
Je ironií osudu, že v současnosti to není Nomura, kdo se potýká s nepříznivým dojmem na veřejnosti. Její klíčové soupeře, jako jsou Citigroup, Merrill Lynch & Co. a Credit Suisse First Boston, pronásledují strážci zákona kvůli objektivnosti jejich činností v USA. Největší americké a evropské bankovní domy také omezují působení v Japonsku. Velmi ambiciózní program měla společnost Merrill Lynch, která v roce 1998 přeplatila Nomuru a nakoupila síť poboček zkrachovalé makléřské firmy Yamaichi Securities. Své japonské operace ukončila v loňském roce.
Naproti tomu Nomura svá území rozšiřuje. Je pravdou, že je stále ještě pouhým stínem toho, čím byla dřív. Už není molochem z konce osmdesátých let, který ohrožoval Wall Street na domácím hřišti, ani hráčem z konce devadesátých let, který na americkém trhu inkasoval slušné zisky z operací s hypotékami a majetkovými cennými papíry. Má však 33,9procentní podíl na službách japonského investičního bankovnictví. Navíc nyní spravuje 125 miliard dolarů v aktivech včetně 40 procent japonských obligačních a 20 procent kapitálových fondů.
Ujiie Nomuru odrazil ode dna díky kombinaci hloubkové restrukturalizace a přehodnocení přístupu k jednotlivým oblastem obchodování. Když v roce 1997 nastoupil, byla již Nomura v krizi stejně jako ostatní společnosti v Japonsku. Domácí zisky byly zasaženy propadem trhu cenných papírů. V roce 1998 Nomura doplatila na ruské dluhopisy. Ujiie proto rychle podnikl kroky k omezení prodělávajících operací a snížení nekontrolovatelných nákladů. Prudce snížil počet zaměstnanců, zejména v zámoří – pracovní síla v USA se od roku 2000 snížila asi o dvacet procent. Prodal finanční jednotku, získal původně nezávislou odnož Nomury zabývající se správou investičního majetku a reorganizoval Nomuru do holdingové společnosti zaměřené na drobné makléřství, správu investičního majetku a investiční bankovnictví. Pro zlepšení transparentnosti a pro lepší poměření Nomury se západními konkurenty zapsal společnost na newyorskou burzu cenných papírů a přijal účetní principy Spojených států. Navíc přizval do představenstva externí členy.
Nejdůležitější bylo změnit myšlenkový přístup. Ujiie se rozhodl nabourat úzus, že makléři Nomury, zejména ti, kteří vydělávají velké peníze, jsou nedotknutelní. Po desetiletí se lidé, kteří získali největší zakázky, dostávali do vedení firmy. Ale protože Ujiie nikdy neprošel typickou profesní dráhou začínající na malé pobočce, odkud by se prodral nahoru, pokusil se o nový přístup. Výsledkem je, že v nové společnosti stojí drobné makléřství, správa investičního majetku a investiční bankovnictví na stejné pozici. Kapitál a talenty se mobilizují pro využití nejlepších příležitostí k vydělávání peněz. To je moudré, protože pro Nomuru právě teď nepředstavuje největší příležitost prodej cenných papírů, ale reorganizace společností a jejich účetnictví.
Pryč je také syndrom „vlastního portfolia“, který Nomuru omezoval pouze na finanční produkty, které vznikly v jejím provedení, a neohlížel se na zákazníka. Pokud nyní investoři chtějí nejnovější zahraniční dluhopisový fond nebo celosvětový kapitálový produkt, mají ho mít. Ujiie šokoval své lidi i konkurenci požadavkem, aby oddělení správy investičního majetku Nomury nabízelo fondy společností, jako Fidelity Investments, Merrill Lynch a Goldman Sachs. Jak Ujiie říká: „Pokud je ten produkt dobrý, budeme ho prodávat. Koho zajímá, kde vznikl?“
V nové Nomuře jsou etika a dodržování předpisů důležité. Ujiie skutečně trvá na tom, aby každý zaměstnanec nosil v náprsní tašce firemní prohlášení, ve kterém je zdůrazněn pozitivní vliv finančních profesí na vývoj celé společnosti. Ředitelé poboček mají stálý příkaz uzavřít kterýkoli z pěti milionů drobných účtů, pokud se objeví jen náznak korupce. Ujiie přiznává, že ředitelé kvůli dodržování této politiky už čelili výhrůžkám gangsterů.
Ve finančnictví se Nomura vrátila k domácímu trhu právě včas – neboť restrukturalizace a konsolidace se v Japonsku pomalu stávají novým obchodním krédem. A desetiletí staré kontakty Nomury s velkými domácími firmami se velmi vyplácí. Nomura je hlavním poradcem společnosti Konica při plánovaném mnohamiliardovém převzetí firmy Minolta i při několika obchodech v přebujelém stavebním průmyslu. Dále byla poradcem maloobchodního řetězce Seiyu, když prodával 37 procent svých akcií americké firmě Wal-Mart Stores. A minulý měsíc Nomura zvítězila v konkurzu na místo poradce správy mezinárodního letiště New Tokyo pro plánovaný vstup firmy na veřejný trh: primární emise akcií (IPO) byla ohlášena na konec tohoto roku. Smlouvu uzavřel Hiroši Toda, ředitel divize fúzí a akvizic Nomury, jehož tým je v tokijských finančních kruzích vysoce ceněn.
Podobné zakázky jsou důležité, protože zisková marže může být lukrativní a strategické poradenství často vede k další spolupráci. Nomura má navíc ambiciózní plány. V posledních dvou letech vlila kapitál do ohrožených středně velkých podniků, jako jsou Fuji Car Manufacturing nebo Misawa Resort v naději, že jim pomůže a získá vysoké výnosy. Jak říká Takeo Sumino, ředitel plánování komerčního bankovnictví, Nomura hodlá v průběhu několika příštích let investovat stamiliony dolarů do nových podniků. „Letos bude mnoho japonských firem hledat cestu k přežití,“ říká Ujiie. „Říkám zaměstnancům Nomury, že oživení je klíčový pojem, kterým můžeme přispět japonské ekonomice… a že přitom také vyděláme peníze.“
Nomura překvapivě dokázala vytvořit zisk od japonských drobných klientů, a to i přes nepříjemný propad tokijské burzy. Investoři prahnoucí po výnosech se hrnou k Nomurou nabízené řadě amerických a australských obligací, které například slibují pětiprocentní návratnost proti téměř nulovým výnosům z japonských dluhopisových fondů. Na místo starého étosu, říká šéf maloobchodní strategie Nomury Kimifusa Fujii, je tu větší důraz na „postupné zvyšování množství aktiv pro naše klienty“. Nomura právě oznámila, že v oblasti drobného bankovnictví zažila nejúspěšnější čtvrtletí za poslední dva roky.
Poté, co Nomura dala do pořádku své aktivity v Japonsku, řeší strategické dilema růstu. Měla by například provést velkou akvizici, a koupit si tak zpět přístup na mezinárodní scénu? Evropští ředitelé bank Nomura přesvědčují Ujiieho, aby oživil zámořské operace nákupem investiční banky. Jak říkají, mohl by levně koupit jak CSFB, tak Dresdner Kleinwort Wasserstein. „Dokud nezíská mezinárodní partnery, nikdy se nestane globálním hráčem,“ prohlásil konkurenční investiční bankéř.
V tuto chvíli Ujiie nepovažuje takový krok za rozumný. Chce se raději soustředit na zajištění většího podílu mezinárodního kapitálu a na fúze zahrnující japonské společnosti. Do boje o americkou a evropskou firemní klientelu vyrazí až později. Vztahy v Evropě chce zatím posilovat. Nomura na nich již vydělala, když se spojila s Guyem Handsem, britským magnátem v oblasti soukromého kapitálu, který se loni od Nomury oddělil, aby založil vlastní společnost.
Ujiie dokázal vrátit jménu Nomura něco z původního lesku, a teď je připraven věnovat se spíše strategii. Očekává se, že bude 1. dubna jmenován předsedou představenstva a funkci prezidenta a generálního ředitele předá Nobuyuki Kogovi, který je nyní provozním ředitelem firmy. Koga ale nesmí usnout na vavřínech. Konkurence na domácím trhu, například společnost Mizuho Holdings, se chce stejně jako Nomura podílet na restrukturalizaci japonské ekonomiky. A Ujiie je přesvědčen, že silní západní konkurenti se do Japonska jednoho dne vrátí. Ale narazí – přinejmenším na Nomuru, která již bude připravená.
Hledá cizí kapitál, aby nakrmila domácí investory
Po pěti letech, kdy Nomura Holdings přicházela o velké obchody a ztrácela podíl na trhu, předvádí jasný návrat na výsluní i mimo zemi vycházejícího slunce. V čem spočívá tajemství úspěchu? Japonští zákazníci touží po obchodování v mezinárodním měřítku a po vyšších výnosech, než jaké mohou získat na domácí půdě. Jen od listopadu loňského roku Nomura poskytla záruku na téměř 70 emisí mezinárodních obligací.
Ještě donedávna Nomura provozovala to, co nazývala „lokalizaci“ – obchodní strategii, která vedla zahraniční pobočky, aby se chovaly jako místní investiční banky. V některých místech to fungovalo dobře, zejména v Londýně, kde Angličan Guy Hands, který stál osm let v čele Principal Finance Group, vydělal pro Nomuru miliardy dolarů na základě série odvážných akvizic, prodejů a restrukturalizací. Ale jinde tento lokální přístup vyvolal problémy. Někteří manažeři šli do rizikových investic, zejména na nově otevřených trzích. Vzpomínáte si na krizi kolem ruského dluhu v roce 1998? Nomura v ní jako hlavní obchodník s ruskými dluhopisy přišla téměř o miliardu dolarů. A ve stejné době jí nedostatečná koordinace uvnitř banky připravila o velké obchody, dokonce i s japonskými klienty. Velká zakázka jí unikla například v roce 1999, kdy společnost Japan Tobacco kupovala neamerickou část tabákové firmy RJR Nabisco.
Byl nejvyšší čas na změnu strategie. Nomura přišla s novou strategií i pro mezinárodní operace po dvou letech. Loni v dubnu byl Hiromi Yamaji jmenován ředitelem společností Nomura International a Nomura Europe Holdings, tedy britské a evropské větve skupiny, a předsedou Nomura Holdings America v New Yorku. Vybídl bankéře společnosti, aby znovu získali Nomuře významný podíl na trhu a využili přitom kontakty, které mají mezi japonskými společnostmi a investory. Součástí Yamajiho práce bude také zlepšit koordinaci mezi Evropou a USA a zajistit, aby Evropané plně využili spojenectví Nomury se sanfranciskou investiční bankou Thomas Weisel Partners, které vzniklo v roce 2001. Weisel se orientuje na růstové sektory ekonomiky, jako je zdravotnictví, telekomunikace a média, tedy oblasti, na které se Nomura už zaměřila v oblasti fúzí a akvizic.
Nové přístup přinesl Nomuře řadu zahraničních zakázek. V říjnu loňského roku byla poradcem japonské firmy Terumo vyrábějící zdravotnické materiály při koupi společnosti Basktech, která je britským výrobcem umělých cévek. Nomura má nyní také lví podíl na úpisech emisí mezinárodních dluhopisů pro japonské investory. Mezi nedávné velké transakce patří emise obligací za 535 milionů dolarů pro švédskou agenturu Kommuninvest financovanou místní samosprávou. Zisk z této emise je 3,33 procenta, zatímco investoři jsou rádi, když za podobné japonské cenné papíry získají jedno procento. Současně je stále úspěšnější ve správě investičního majetku, a to jak v Evropě tak i ve Spojených státech.
Ale všechno není tak růžové. V loňském roce odešel Hands, který založil vlastní společnost Terra Firma Capital Partners. Stále ovšem pro Nomuru řídí investice do firem a na oplátku je Nomura hlavním investorem v Terra Firma. Přáním je, aby Hands dokázal i takto vytvořit pro své japonské partnery stejný zisk, jako když ještě pracoval pro Nomuru. Hands však na první velkou samostatnou transakci teprve čeká. Dvoumiliardová nabídka na nákup portfolia bytů v Kolíně nad Rýnem se loni v únoru neuskutečnila, protože městská rada plán zablokovala. A některé další investice, v nichž se Hands pro Nomuru angažuje, nevypadají dobře. Jedním z nich je řetězec hotelů Meridien. Zasáhl ho pokles turistického ruchu a nyní prodává některé evropské hotely, aby získal peníze.
Soupeři tvrdí, že Nomura potřebuje hrát sama za sebe. „Aby dokázali své japonské kontakty plně využít, potřebují silné zastoupení v investičním bankovnictví jak v Evropě, tak i v USA,“ říká vysoce postavený manažer konkurenční londýnské banky. Možná má pravdu, ale pokud Nomura hodlá nakupovat, měla by se poohlédnout po rozumných příležitostech. Na těch efektních se už spálila.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Jana Fantová, www.LangPal.com