Poslanecká sněmovna bude 9. prosince schvalovat návrh tzv. protikuřáckého zákona. Velkou diskusi může vyvolat pozměňovací návrh, který předložil a na tiskové konferenci představil místopředseda Poslanecké sněmovny Jan Bartošek (KDU-ČSL). Navrhuje v něm, aby stát ze svého rozpočtu každoročně vydával na boj proti drogovým a dalším závislostem částku odpovídající 1 % výnosu z daní na alkohol, tabák a hazard.
Na středeční tiskové konferenci Bartošek uvedl, že podporuje razantní zvýšení výdajů na protidrogovou činnost touto cestou a že věří, že své kolegy přesvědčí.
Předložený návrh na růst a pevnou fixaci výdajů na boj proti drogám a závislostem není nový. V prvotní verzi zákona, předloženého ministerstvem zdravotnictví, existovalo podobné ustanovení. Po sérii námitek Legislativní rady vlády a odporu několika ministrů však tehdejší předkladatel Svatopluk Němeček (ČSSD) celou věc z návrhu vypustil. V nové a nyní schvalované verzi už proto není. V minulosti Bartošek rovněž neuspěl s obdobným opatřením, když navrhoval 2 % z výnosu hazardu trvale alokovat na prevenční a léčebnou činnost.
Na tiskové konferenci na půdě Sněmovny zaznělo, že výdaje státu na prevenci a léčbu závislostí se již několik let pohybují okolo 100 milionů ročně, v posledních letech výdaje opět rostou. Podle vyjádření resortu financí se v roce 2015 vydalo pouze přibližně 95 milionů z kapitoly Úřadu vlády a 16 milionů z Ministerstva zdravotnictví ČR.
Výnos spotřebních daní a zdanění hazardu jsou v posledních letech přibližně 65 – 70 miliard korun ročně, 1 % by tak představovalo sumu okolo 700 milionů korun. Výdaje státního rozpočtu v této oblasti by tak vzrostly přibližně sedmkrát. I protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil potvrdil, že maximální objem žádostí všech organizací v oblasti prevence a léčby závislosti na drogy a hazard dohromady se pohybují okolo 200 milionů korun. Ani akční plány schválené vládou s výdaji okolo 650 – 700 milionů ročně nepočítají.
Při první debatě o tomto návrhu celou myšlenku odmítl i ministr financí Andrej Babiš, který se skokovým nárůstem nesouhlasil jak z rozpočtových, tak i z formálních důvodů. Návrh nijak neurčuje strukturu výdajů ani to, kdo bude jejich příjemcem. I další kritici této myšlenky již minulosti uvedli, že u prostředků této výše jde o příliš volnou definici, která může v budoucnu přinést netransparentní a neefektivní nakládání s veřejnými prostředky.
Tento návrh ovšem není předjednán ani na výboru pro zdravotnictví, ani v koalici, a může tak debatu o celém zákoně významně zkomplikovat. Při posledním jednání o protikuřáckém zákoně byl rozhodující návrh poslance Bendy, který do zákona vložil tzv. „kuřárny“ bez obsluhy. Ve výsledku to znamenalo, že poslanci pak zamítli návrh jako celek; zákon musel být předložen a projednán zcela od začátku. Andrej Babiš přímo řekl, že s Bartoškovým návrhem nesouhlasí a vidí zásadní rozpor s principy daňového a rozpočtového práva.
Bartoškův návrh by mohl ovlivnit schvalování celého zákona obdobným způsobem, jakým jej poznamenal návrh poslance Bendy. Ministr Němeček v poslanecké sněmovně uvedl, že ministerstvo chce udržet pracně dojednaný kompromis a podpoří proto pouze vládou předloženou verzi; i z tohoto důvodu vydaly ministerstvo zdravotnictví a sněmovní zdravotní výbor k návrhu negativní stanoviska.
Dále čtěte:
S dětmi v autě si nezakouříš. Zdravotnický výbor odmítl i Bendovy kuřárny
Jaroslav Kubera: Pražáci ať si trhnou
WHO je hluchá k vědeckým důkazům i hlasům dvaceti milionů uživatelů e-cigaret