Menu Zavřít

Návštěva v rychlokursu

24. 2. 2004
Autor: Euro.cz

Nový zákon otevřel kdysi sešněrovaný trh západním společnostem

Andrej stojí ve frontě na moskevské stanici dopravní policie a prahne po starých časech, kdy v Rusku neexistovalo povinné pojištění vozidel. Když Rusové způsobili nehodu, dohadovali se o náhradě škody tváří v tvář a občas si to vyříkali ručně – nebo střelnou zbraní – přímo na ulici. Nicméně 1. ledna vstoupil v platnost zákon o povinném pojištění všech ruských motoristů, které vneslo do jejich života více byrokracie. „Teď máme na krku celou haldu papírování,“ stěžuje si Andrej, jenž odmítl uvést své příjmení. Ve frontě čeká na policejní zprávu, aby mohl od své pojišťovny vymáhat odškodné ve výši čtyři sta dolarů za škody, vzniklé po nárazu nákladního vozu do jeho žigulíka.
Nový zákon tvoří součást posunu ve státní politice, která má v rozvoji podpořit zárodky ruského trhu s pojištěním. Vláda také ustoupila tlaku Evropské unie. Kreml totiž 16. ledna otevřel kdysi hýčkané domácí pojišťovnictví zahraničním společnostem, jež v Rusku pátraly po nových obchodních příležitostech. Navzdory Andrejovým stížnostem experti předpovídají, že během pěti let poptávka po všech druzích pojištění doslova exploduje. „Tento trh roste mílovými kroky,“ tvrdí Erhard Jörchel, generální ředitel moskevské Ost-West Allianz, místní pobočky německé pojišťovny. „Nemá totiž kam směřovat než nahoru.“ Nicméně v Rusku se zatím na prodeji pojištění příliš nevydělává. Hodnota nových pojistných smluv loni dosáhla pouhých pěti miliard dolarů. Průměrný Rus zaplatí za své pojistky sotva čtyřicet dolarů ročně, kdežto běžný Američan vynaloží stokrát více. Dokonce i Polsko vydá na pojištění tři procenta hrubého domácího produktu, zatímco Rusko jen jedno.
Do největší země na světě zatím významně investovaly pouze dva zahraniční ústavy. Ost-West loni do pojistek vložila 28 milionů dolarů a Allianz vlastní 49 procent ruské pojišťovací trojky – Rosno. Kromě toho společnost American International Group (AIG) založila v roce 1991 ruskou pobočku pro velké firemní klienty, která vynáší šedesát milionů dolarů.
Allianz a AIG však brzy nebudou jediné. V zákonu, jenž se týká evropských pojišťoven a jejich amerických poboček, ruská Duma uvolnila od roku 1992 platný předpis, který omezoval zahraniční vlastnictví podniků prodávajících životní pojištění – nejatraktivnější produkt tohoto odvětví – na 49 procent. Znalci z oboru uvádějí, že k podnikům bedlivě sledujícím ruský trh patří francouzská Axa, nizozemská ING a americká Metropolitan Life. Nikoho proto nepřekvapí, že analytici pojišťovnictví předpovídají čtyřnásobný nárůst trhu během šesti let, přičemž zaplacené pojistné má v roce 2010 dosáhnout 24,6 miliardy dolarů.

Záruka stálých zisků.

Na ruském trhu si zahraniční společnosti o pojištění automobilů obecně myslí, že jde o obchod s nízkými maržemi, který je nejlepší ponechat místním pojišťovnám, nebo ho využívají jako návnadu pro přilákání lukrativnějších pojistek. „Jestliže někdo, kdo nikdy neměl žádné pojištění, musí v současné době uzavřít povinné ručení, může začít přemýšlet o pojišťování jiných věcí,“ usuzuje Jörchel z Ost-West. „Do počítače se navíc dostane jméno klienta, jenž začne být bombardován dalšími nabídkami.“ U životního pojištění existuje předpoklad nejspolehlivější tvorby zisků zároveň s tím, jak čím dál početnější střední třída hledá cesty pro dlouhodobou ochranu hodnoty svých peněz. Průměrný Rus dnes za životní pojistku utratí méně než dolar ročně – jde asi o pětinu průměrné hodnoty v Polsku a Maďarsku. Analytik společnosti United Financial Group Ilan Rubin předpovídá, že trh se životními pojistkami – s nynější hodnotou 115 milionů dolarů – do roku 2016 vzroste na 33 miliard.
Do té doby bude hlavním úkolem vybudování sítí poboček od Sankt Petěrburgu až po Vladivostok. Od nově příchozích se očekává, že začnou vytvářet větší počet společných podniků – buď s místními pojišťovnami, nebo s expandujícími ruskými retailovými bankami, jak soudí Alexander Lorenz, předseda pojišťovacího a důchodového výboru moskevské lobbyistické skupiny European Business Club. Pojišťovací agenti tak již brzy začnou klepat na ruské dveře.

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Přeložil: Pavel Makovec, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?