ELEKTRONICKÉ VÝPISY Většina velkých bank už nabízí možnost zasílání pravidelných výpisů z účtu v elektronické podobě. Pokud však potřebujete konkrétní výpis jako potvrzení o platbě, většinou stále musíte navštívit kamennou pobočku. Internetové bankovnictví už několik let usnadňuje komunikaci klientů s bankami a pro úsporu času jeho obliba stále roste.
ELEKTRONICKÉ VÝPISY Většina velkých bank už nabízí možnost zasílání pravidelných výpisů z účtu v elektronické podobě. Pokud však potřebujete konkrétní výpis jako potvrzení o platbě, většinou stále musíte navštívit kamennou pobočku.
Internetové bankovnictví už několik let usnadňuje komunikaci klientů s bankami a pro úsporu času jeho obliba stále roste. Přestože je dnes možné vyřídit většinu bankovních operací od počítače z domova nebo práce, banky i nadále posílají výpisy z účtu standardně v papírové podobě do poštovní schránky. V našem testu jsme proto oslovili největší peněžní domy s dotazem, zda je možné zasílání papírových výpisů zrušit a dostávat je pouze v čistě elektronické podobě, například ve formátu PDF.
ELEKTRONICKY ANO, ALE JAK KDE Většina z oslovených bank již zasílání výpisů z účtu v elektronické podobě umožňuje. Klienti, kteří se pro tuto možnost rozhodnou, navíc ušetří několik korun buď na poplatcích vedení účtu, nebo za zasílání výpisů poštou. Rozdíl mezi bankami je především ve způsobu, jak takovou službu zřídit. V některých případech to nejde jinak než osobní návštěvou v bance.
Nejpohodlnější způsob nabízejí v současnosti Česká spořitelna a Komerční banka. U obou bank lze formu zasílaných výpisů nastavit jednoduše přímo v aplikaci internetového bankovnictví. Klient má přitom na výběr, zda chce dostávat bankovní výpisy pouze elektronicky, nebo i v papírové podobě.
Podle informací získaných na infolince banky je u České spořitelny nutné nejprve v on-line bankovnictví nastavit elektronické zasílání výpisů. V dalším kroku je pak možné úplně zrušit výpisy papírové. Elektronické výpisy si přitom mohou klienti nechat posílat s týdenní, měsíční nebo čtvrtletní frekvencí. V aplikaci jsou pak archivovány po dobu tří měsíců. Poté je banka maže. Také u Komerční banky stačí pro odlehčení poštovní schránce o jednu obálku měsíčně několik kliknutí v internetovém bankovnictví. Měsíční elektronické výpisy pak banka zasílá zdarma.
Komplikovanější je rušení zasílání papírových výpisů pro klienty ČSOB a Raiffeisenbank. Nevyhnou se totiž osobní návštěvě kamenné pobočky. V případě ČSOB je dokonce nutné přechod na elektronické výpisy vyřizovat přímo na pobočce, kde si klient zřizoval účet. Také ČSOB zvýhodňuje elektronické zasílání výpisů - klient pak ušetří na poplatku za vedení účtu. Nespornou výhodou ČSOB však je doba archivace starých elektronických výpisů. Je totiž možné nechat si zaslat výpis až půldruhého roku nazpět. U Raiffeisenbanky je nutné dohodnout se na formě výpisů při zřizování internetového bankovnictví nebo i později, ale rovněž na pobočce.
Nejméně příznivá situace pro zájemce o elektronické výpisy je u HVB Bank a Volksbank. První jmenovaná banka zasílá standardně pouze papírové výpisy. Jako u všech ostatních bank si tak sice klient může vytisknout z aplikace on-line bankovnictví přehled o pohybech na účtu, zasílání elektronických výpisů je ale nutné řešit individuálně přímo na pobočce. Klienti Volksbanky pak možnost zasílání pouze elektronických výpisů nemají vůbec.
VÝPIS ZPĚTNĚ JEN NA POBOČCE
Zasílání elektronických výpisů z účtů přináší řadu výhod. Vedle víceméně zanedbatelné úspory za poplatek za zasílání poštou je pohodlnější především archivace starších elektronických výpisů. U některých z bank pak existuje možnost získat e-mailem i starší bankovní výpisy. To se hodí zejména v případě, že potřebujete výpisem doložit například výši příjmů, pohyb na účtu nebo určitou platbu (u hypoték či stavebního spoření). Pro tyto účely totiž většinou pouhý přehled o pohybech na účtu, vytištěný z aplikace internetového bankovnictví, nestačí.
Komerční banka všechny výpisy archivuje a klient, který si zřídil elektronické zasílání, si může přímo z aplikace vyžádat vlastní konkrétní výpis. Banka mu jej poté zašle ve formátu PDF. Po vytištění je pak možné výpis použít jako doklad. Pokud příjemce takového dokladu nevyžaduje přímo ověření a potvrzení bankou v podobě razítka, nemusí klient Komerční banky kvůli staršímu výpisu vůbec banku navštívit. Vzhledem k tomu, že „razítko“ nemají ani běžné výpisy, jedná se však spíše o výjimečné případy.
Podobně je tomu u ČSOB. Její klienti sice musí elektronické zasílání výpisů zřídit na pobočce, která vede jejich účet, zpětný výpis si ale mohou „objednat“ přes internet. Poté jej dostanou elektronickou poštou. Získat tak mohou výpisy staré až jeden a půl roku.
Ostatní oslovené banky bohužel podobný komfort klientům neposkytují. Česká spořitelna totiž umožňuje získat elektronické výpisy ve formátu PDF pouze tři měsíce nazpět. Pro starší výpisy nebo výpisy za konkrétní období si klient musí zajít do pobočky. Může to však být kterákoliv pobočka, tedy nikoli pouze ta, u níž si zřídil účet.
Podle informací z klientského centra HVB Bank tento peněžní ústav standardně zpětné starší výpisy elektronicky nezasílá. Je proto třeba si pro ně opět dojít na pobočku. Pokud ale klient zasílání speciálních výpisů v elektronické podobě vyžaduje, existuje údajně i v tomto případě možnost individuální dohody.
U posledních dvou z testovaných bank - Volksbank a Raiffeisenbank - je jedinou možností získání starších výpisů z účtu návštěva pobočky. Ta je nutná samozřejmě také ve všech případech, kdy příjemce dokladu, respektive výpisu, požaduje jeho speciální ověření a potvrzení bankou. Razítko totiž bohužel zatím banky elektronicky poslat nemohou.