Menu Zavřít

Návštěvu restaurace si Češi odepřít nechtějí, vyplývá z průzkumu aplikace Qerko. Do podniků pravidelně míří i navzdory zdražování

31. 5. 2023
Doba čtení: 2 minuty
Autor: Qerko
  • Do restaurací, kaváren a hospod Češi chodí i během ekonomické recese, vyplývá to z průzkumu společnosti Qerko
  • Polovina zákazníků oblíbené podniky dokonce vyhledává stejně často jako před krizí. Uskromnit se navíc nechce, ani když přijde na výši útraty
  • Za jídlo a pití Češi ve valné většině případů platí bezhotovostně. Dvě třetiny zákazníků už u sebe peníze vůbec nenosí

Ačkoli zdražování postupně doléhá na nejrůznější sféry života, zdá se, že návštěva restaurací patří k činnostem, které si Češi nechtějí odepřít ani v době, kdy je tuzemská ekonomika v technické recesi a řada z nás šetří, kde se dá. Minimálně to ukázal průzkum společnosti Qerko, do kterého se zapojilo dva a půl tisíce uživatelů stejnojmenné aplikace. Ta návštěvníkům kaváren, hospod a restaurací umožňuje platit pomocí QR kódu přímo od stolu.

Své zvyky nijak nezměnila polovina respondentů, kteří podniky navštěvují stejně jako před začátkem krize. Neměnná zůstává i jejich útrata. Na druhou stranu pětina zákazníků své výdaje za jídlo a nápoje omezila, zatímco dalších 28 procent do restaurací zavítá méně často. „Podniky, které využívají naše služby, se obvykle vyznačují kvalitou a stabilním vedením. Mnoho z nich odolalo pandemickým restrikcím a dnes i vysoké inflaci. Ačkoli část hostů více hledí na svoji útratu, nepozorujeme žádné propady v návštěvnosti,“ říká Lukáš Kovač, CEO a spoluzakladatel Qerka.

Z restaurace na zápas do Oktagonu. S aplikací Qerko lze nově platit také obsah videoplatformy Tivio
Přečtěte si také:

Z restaurace na zápas do Oktagonu. S aplikací Qerko lze nově platit také obsah videoplatformy Tivio

Alespoň jednou měsíčně zamíří na jídlo, kávu či drink třetina strávníků, více než čtvrtina tak učiní přinejmenším třikrát do týdne. S jednou návštěvou se spokojí třetina dotazovaných a 13 procent do podniku zavítá i čtyřikrát týdně.

Hotovost už ani nenosí

Pokud jde o způsob platby, jednoznačně vedou online transakce. Koneckonců, takzvaně cashless platí přes 90 procent hostů. Více než dvě třetiny z nich u sebe hotovost vůbec nenosí a čtvrtina zákazníků pak na cashless platby spoléhá i přesto, že u sebe peníze fyzicky zrovna má. Stejný počet Čechů platí hotově méně často než bezhotovostně. Tuto skutečnost koneckonců odráží i rostoucí oblíbenost Qerka, které napříč čtyřmi zeměmi využívá více než půl milionu lidí.

„Bezhotovostní platby v restauracích jsou v současné době jasný trend. Svými výhodami válcují nepohodlnou hotovost jak u návštěvníků, tak podniků. Hosté zaplatí jednoduše přímo od stolu, personál nemusí manipulovat s kasírkami a denní tržby pak nosit do banky,“ komentuje Kovač s tím, že hotovost u sebe nosí čím dál méně lidí. „Pokud si podniky chtějí udržet zákazníky, musí se bezhotovostním platbám přizpůsobit,“ dodává a zdůrazňuje. že zákazníci i obsluha dle něj aplikaci oceňují zejména ve večerních špičkách.

FIN25

Za obědy si návštěvníci restaurací připlatí i desítky procent. Majitelé podniků válčí s krizí i boomem kolem rozvážkových služeb
Přečtěte si také:

Za obědy si návštěvníci restaurací připlatí i desítky procent. Majitelé podniků válčí s krizí i boomem kolem rozvážkových služeb

Kromě České republiky a Slovenska jde pomocí Qerka momentálně platit také v některých podnicích v Německu a Rakousku. Restauracemi to však nekončí. Loni udělala společnost první krok mimo gastronomii a navázala spolupráci s videoplatformou Tivio, pod kterou spadá třeba DVTV, Joj play či Oktagon TV. Zakoupit si přes aplikaci tak uživatelé mohou také digitální obsah těchto platforem.

„Pohodlné placení nemusí najít uplatnění jen při úhradě účtu v restauraci. Je mnoho dalších příležitostí, kde placení přes QR kód dává smysl,“ řekl v únoru Kovač a doplnil, že prioritou i nadále zůstává sektor gastronomie.

  • Našli jste v článku chybu?