Často se setkávám s názorem, že malý či střední podnik nemá šanci přilákat do svých řad opravdové odborníky a schopné lidi. Není to pravda. V mnoha případech je ale třeba přehodnotit náborovou strategii.
Největší chybou, kterou může malý či střední podnik udělat, je pokusit se při hledání zkušených zaměstnanců konkurovat na pracovním trhu velkým nadnárodním společnostem. Velké korporace mají vysoké náborové rozpočty, díky reklamě dominují on-line pracovním portálům, mohou nabídnout strukturované školení a definované kariérní postupy s možností zahraničních příležitostí a multikulturního prostředí.
Ani situace větších společností ale není v tomto směru jen „růžová“. Jejich personalistům sice denně přichází mnoho žádostí o práci, často je to ale od lidí, kteří hledají jakékoli pracovní místo a jsou nedostatečně kvalifikovaní. Nebo nejsou ve svém stávajícím zaměstnání šťastní. Šťastní lidé mají tendenci být ve své práci dobří. A je třeba si uvědomit, že spokojenost v zaměstnání nezávisí na velikosti firmy.
Menší zaměstnavatelé musejí být schopni odložit své prvotní „mindráky“ stranou a naučit se výhodně prodat vše, co potenciálním zaměstnancům nabízejí. Pokud mají kvalitní výrobek nebo poskytují zajímavou službu, která vyžaduje kreativní zaměstnance s otevřenou myslí, pak se tak musejí i prezentovat. Dobře to funguje s absolventy, kteří takové příležitosti po svém prvotním rozčarování z korporátního kolosu hledají. Menším firmám se tedy vyplatí zaměřit se na univerzity a vybrat si studenta, který u nich absolvuje stáž a získá cenné pracovní zkušenosti specifické pro konkrétní firmu.
Důležité je vytipovávat si vhodné jedince pro pozici a být s nimi ohledně nové práce v kontaktu. Pomoci mohou i dodavatelé a obchodní partneři. Často se jich stačí zeptat – a najednou je ve hře nadějný kandidát.
Čtěte také:
Názor: Kdo půjde na oběd a kdo do vězení?
Dobrou zprávou je, že v současné době roste nezájem o to, stát se takzvaným „firemním oblekem“. Mnoho zkušených kandidátů či absolventů hledá pracovní příležitosti, ve kterých by mohli svobodně využívat svou kreativitu spíše než být „jen dalším zaměstnancem“. I na tom může menší firma úspěšně založit svou náborovou strategii.
Autor Jon Hill je generálním ředitelem společnosti Hays pro ČR a SR, působící v oblasti lidských zdrojů.