Zkušenost českých pojišťoven i pojišťovacích makléřů dokládá, že pojištění je na okraji zájmu nejen řady jednotlivců, ale i mnoha podnikatelských subjektů. Jedná se zejména o živnostníky a drobné podnikatele, kteří patří k nejvíce podpojištěným skupinám. Ti jsou v lepším případě pojištěni jen proti některým rizikům, v horších případech jim chybí pojištění zcela. Například podle nejrůznějších odhadů pojišťoven až 60 procent Čechů neví, co znamená pojištění obecné odpovědnosti.
Poměrně špatný stav propojištěnosti českých živnostníků má několik příčin. Svou roli hraje dozajista současná ekonomická situace a snaha podnikatelů šetřit. Je však otázkou, do jaké míry je například pojištění profesní odpovědnosti skutečně nákladné. Například u naší pojišťovny je možné tento produkt pořídit již v řádech tisíce korun, záleží na výši pojistné částky a obratu firmy.
Podstatnějším problémem je i nedostatečná informovanost. Drobní podnikatelé mnohdy ani netuší, jaké produkty české pojišťovny nabízejí a proč zrovna oni by měli mít o ně zájem. Český trh s pojištěním pro drobné živnostníky dokonce ani není podrobně zmapován. Nemáme žádné statistiky, pojišťovny se orientují pouze na základě svých zkušeností a z neoficiálních srovnání se zahraničními partnery.
Dle nich vyplývá například, že propojištěnost malých českých podnikatelů je ve srovnávní s Německem či Švýcarskem zhruba třetinová. Současná situace skýtá obrovskou výzvu nejen pro pojišťovací domy, ale také pro makléře. Ti by se měli na klienty z řad živnostníků více zaměřit, vysvětlit jim problematiku pojištění a pomoci jim nalézt vhodný produkt, který nejlépe bude odpovídat jejich potřebám.
Největším problémem však zůstává rozšířený názor, že pojištění je jen další a nepotřebný výdaj navíc. Tento postoj vychází z nedostatečného uvědomění si rizik a přílišného, zcela iracionálního spoléhání se na štěstí. V naší pojišťovně se téměř denně přesvědčujeme o tom, že právě štěstí je věc velmi pomíjivá a odkloní se od vás v okamžiku nejméně vhodném.