Menu Zavřít

(Ne)výhodný obchod

3. 6. 2005
Autor: Euro.cz

Společnost BSP Lawyer Partners na pohledávkách tratit nebude

Firmu BSP Lawyer Partners ještě na začátku května skoro nikdo neznal. Po koupi pohledávek od České televize (ČT) však vešla do povědomí i těm, kdo od ní neobdrželi dopis s výzvou, aby zaplatili dlužné částky za televizní poplatky. Obchod s veřejnoprávním médiem vzbudil pozornost svou zdánlivou nevýhodností, společnost totiž odkoupila pohledávky za sto procent jejich hodnoty. Obchod ale není pro BSP Lawyer Partners tak špatný, jak by se mohlo na první pohled zdát. Nejenže má díky němu šanci přesvědčit další zákazníky, že umí vymáhat malé pohledávky, ale ani konečný účet nemusí nést znaménko minus.

Špatná pověst.

V médiích byla BSP často prezentována jako podivná firma založená 9. února 2005, jen několik měsíců před odstartováním celé akce. Skutečnost je však jiná. BSP Lawyer Partners je součást skupiny firem původem ze Slovenska, která má v současnosti pobočky nejen v České republice, ale i v USA a na Ukrajině. Celá skupina dosahuje zhruba miliardového ročního obratu, všechny společnosti se zabývají převážně informačními technologiemi. Součástí skupiny je i společnost BSP Group, která vyvinula informační systém určený pro automatizaci upomínání dlužníků a vymáhání pohledávek. Druhou mýlkou je datum odstartování celé akce. Všechno začalo mnohem dříve než 9. května, kdy televize rozeslala první dopisy dlunžíkům.

Nabídka, která se neodmítá.

Zástupci obou zúčastněných stran potvrdili, že iniciátorem byla BSP, která televizi na jaře roku 2004 oslovila s nabídkou na vyřešení problémů s koncesionářskými poplatky. Právě nečinnost v této oblasti televizi opakovaně vyčítali i poslanci a někteří z nich tím podmiňovali svou podporu zvýšení poplatků. Výsledkem jednání ČT a BSP byl prodej pohledávek za koncesionáři za 100 procent jejich hodnoty včetně úroků z prodlení. „Myslím, že ČT lepší obchod ani nemohla udělat,“ řekl místopředseda představenstva BSP Lawyer Partners Radek Machačka. To si mysleli i mnozí jiní. Výhodností obchodu pro BSP si byl ale jist málokdo. „Někteří nás posílali i k psychiatrům,“ dodal předseda představenstva BSP Lawyer Partners Daniel Paľko.

Bylo nebylo.

Nejprve se uskutečnil pilotní projekt. Televize prodala slovenské firmě BSP Servis několik stovek pohledávek, na kterých byla funkčnost celého systému testována. Během testování ČT rozesílala více druhů dopisů, používala se i jiná informační linka. Proběhlo i několik stovek soudních sporů, ve kterých společnost BSP uspěla. Pilotnímu projektu se média věnovala jen okrajově, prodej několika set pohledávek vzbudil menší pozornost než prodej několika set tisíc, k němuž došlo v dubnu. Ani po spuštění hlavní části projektu si obě akce nikdo nespojil. Důvodem je pravděpodobně vznik BSP Lawyer Partners. Televize požadovala, aby BSP založila novou společnost, na kterou bude převeden zbytek pohledávek. „To byla podmínka. ČT chtěla, aby společnost nemohla být zatížena dluhy z minula a neexistovalo riziko, že na ni někdo podá návrh na konkurz a pohledávky za poplatníky přejdou na jiný subjekt,“ řekl týdeníku EURO právník České televize Martin Elger.

bitcoin_skoleni

Zisky a ztráty.

Nevýhodnost obchodu pro BSP je hlavním argumentem při spekulacích o možných nepravostech v pozadí projektu. „Dostáváme dotazy od novinářů, kteří se ptají, kolik jsme vydělali na call centru,“ konstatoval s hořkým úsměvem Daniel Paľko. Jaké jsou tedy pravděpodobné náklady a na čem se dá při takovém obchodě vydělat? Začněme již zmiňovaným call centrem. Právník Elger uvedl: „Součástí smluvních dohod je zákaz využívání call centra k dosahování zisku.“ Zpoplatnění linek mohlo sloužit pouze k úhradě nákladů provozu celé komunikace s poplatníky včetně odpovědí na dopisy a e-maily. Služby centra pro BSP zajistila externí společnost ARKO projekt, která si do svých cen započítala i zisk. Firmu ARKO si BSP vybrala ve výběrovém řízení, jehož se zúčastnily čtyři firmy.
BSP proto mohou přinést zisk pouze vyhrané soudní spory. Pokud prohraje dlužník, musí nahradit společnosti náklady na soudní řízení. Výši náhrady určuje soud a společnost BSP očekává, že bude vyšší než její skutečné náklady, protože ty jsou díky automatizaci celého procesu nižší, než je běžné.
Ztrátové by pro BSP naopak bylo vymáhání promlčených pohledávek. Pokud by se je pokusila vymoci soudní cestou, s největší pravděpodobností by neuspěla. Na otázku, jak naloží s těmito pohledávkami, odpověděl Paľko jednoduše: „Do sporu nepůjdeme, pokud si nebudeme stoprocentně jisti vítězstvím.“ Martin Elger celou věc upřesnil: „Problematika promlčení je v detailu jednotlivých pohledávek poměrně komplikovaná, protože řada dlužníků nějaké období neplatila, pak zase začala, a poté přišel třeba další výpadek. Posoudit tyto situace bude na rozhodnutí soudu. Obecně však platí, že když je pohledávka zcela promlčena, jde o právní vadu a externí společnost (BSP Lawyer Partners) by měla právo pohledávku s právní vadou vrátit.“ Za vadné pohledávky se považuje i situace, kdy byla výzva zaslána omylem a koncesionář nic nedluží. Částka, kterou musí BSP České televizi zaplatit, se o hodnotu vrácených pohledávek sníží.
Tisk a rozesílání prvních dopisů zajišťovala ČT, která pohledávky postupovala. BSP tedy nese náklady na provoz informačního systému, jeho obsluhu a na další komunikaci s dlužníky, které činí řádově desítky milionů ročně. Díky možnosti vrátit promlčené pohledávky a potenciálnímu zisku z vyhraných soudních sporů je možné, že pro firmu bude mít celá akce alespoň nulový součet.

V širších souvislostech.

Na celou problematiku je ale nutné se podívat v širších souvislostech. Vymáhání pohledávek je ostře sledované, a i když v něm BSP vystupuje v roli zlého vlka, nedá se opominout, že dlužníci platí. Firma očekává, že si svou pověst ještě vylepší při soudních sporech. Silně medializovaný projekt jí poskytl šanci ukázat, že její systém funguje. Mnoho firem totiž raději pohledávky v řádu stokorun odepisuje, protože jejich vymáhání se jim nevyplácí. „Díky této kauze jsme minulý týden začali jednat s některými partnery, kteří si nepřejí být jmenováni. A myslím si, že jsme si tímto způsobem vytvořili takové jméno, že nebudeme mít nouzi o klienty,“ míní Paľko. Jednou z možných cílových skupin jsou například telekomunikační firmy, utility nebo místní správa. Společnost, respektive společnosti sdružené ve skupině BSP, chtějí poskytovat svým klientům i další služby z oblasti IT. Systém pro správu pohledávek může být branou k dalším zakázkám. Vedlejší přínos má celá akce i pro Českou televizi. Koncesionáři se sice na televizi zlobí, ale zároveň přihlašují své televizory. Pochopili totiž, že to s neplatiči myslí nejen upřímně, ale i vážně.

  • Našli jste v článku chybu?