Menu Zavřít

(NE)ZAVÍRÁME KRÁM

15. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Gap, Zara a Hennes & Mauritz likvidují staré obchody

Není divu, že se moderátoři České televize zuby nehty drží svých křesel. Oblečení značky Marks & Spencer, ve kterém se denně objevují na obrazovce, by jim jiný zaměstnavatel asi jen těžko vybartroval za reklamní spoty. Nová série reklam Marks & Spencer, která se v České televizi objevuje v posledních dnech, náhodou přichází ve chvíli, kdy britské vedení firmy ohlašuje rozsáhlou restrukturalizaci a zavírá 38 obchodních domů v Evropě. Zároveň se stahuje ze Spojených států a prodává své dva americké řetězce: Brooks Brothers a Kings Super Markets. Moderátoři však mohou v klidu plánovat, jaká další saka z nabídky Marks & Spencer zvolí: v Česku totiž firma zůstává. Usedlé a drahé. Když se zeptáte kdekoliv v Evropě, co si lidé myslí o oděvech v prodejnách Marks & Spencer, dostane se vám téměř shodné odpovědi: „Usedlé a předražené. Zájem o značku v posledních letech trvale klesá. Zisky od roku 1998 spadly z 1,2 miliardy liber na půl miliardy v loňském roce. Zákazníci postupně začali více nakupovat u firem jako Bonmarché, Gap, Zara, Benetton, Hennes & Mauritz, Next či Matalan. Mnohé z nich se sice orientují na mladou klientelu, najde se u nich však i oblečení konzervativního stylu. Významnou roli sehrálo i vytrvalé posilování libry vůči euru. To postupně zvedalo ceny britského zboží na kontinentu. Na tuto situaci se rozhodlo vedení firmy reagovat a oznámilo na konci března rozsáhlou restrukturalizaci. Oznámení vyvolalo rozsáhlé protesty ze strany zaměstnanců firmy. O práci by totiž měly přijít téměř čtyři a půl tisíce lidí z padesáti sedmi tisíc. Největší vlna odporu se vzedmula ve Francii, kde se má zavřít osmnáct obchodů britské značky. Pobouřen byl i premiér Lionel Jospin stejně jako ministerstvo práce. Odborové organizace se obrátily na soud a ten minulý týden zakázal zavírání obchodů. Brutální postup, jaký britská skupina zvolila pro řešení svých problémů, je v rozporu s francouzským pracovním právem, stojí v rozhodnutí pařížského soudu. V praxi to bude znamenat, že obchody se mohou uzavřít až po projednání s příslušnými odbory, což tentokrát Britové neudělali. Zavírání se proto o nějaký čas odloží. Do konce roku – jak se plánovalo – to rozhodně nebude, píší francouzská média. „Když francouzská filiálka dosahuje při obratu 1,7 miliardy franků ztrátu 290 milionů, nemůžeme se chovat, jako by se nic nedělo, uvedl pro list Le Monde výkonný ředitel Marks & Spencer Luc Vandevelde. Firma se také hodlá zbavit v rámci ohlášených změn zhruba poloviny nemovitostí, které vlastní. Jde o přílišné finanční zatížení v řádu miliard liber, které je při orientaci pouze na prodeje neúčelné. Expanze v Česku. V České republice funguje Marks & Spencer na principu franšízy, což znamená pronájem značky za určitých předem dohodnutých podmínek. V Evropě má tento princip zavedený ve více než dvaceti zemích. Dceřiné obchodní domy otvírala firma především tam, kde se dala čekat tvrdší konkurence. Tedy ve Francii, Německu, Španělsku a v zemích Beneluxu. Díky takovému modelu bylo možné počítat s mnohem lepším finančním zajištěním než v případě franšízingu. V rámci změn, které Marks & Spencer nyní hodlá zahájit, se počítá s další mezinárodní expanzí, ovšem pouze v rámci franšízingu. Zatím v Česku fungují tři prodejny Marks & Spencer, dvě v Praze, jedna v Českých Budějovicích. Pro týdeník EURO k tomu ředitel společnosti Coms, která franšízing provozuje, Dušan Mrozek uvedl, že s dalším rozšiřováním sítě se počítá. „Dvě prodejny v Praze nepovažuji za úplné využití místních možností. V současné době je Marks & Spencer v Česku již čtyři roky ziskový. Obrat se pohybuje kolem čtyř set milionů korun. Zaspal dobu. Někteří analytici tvrdí, že Marks & Spencer je obětí svého vlastního úspěchu. Zatímco jiné firmy se snažily přijít s novým stylem, firma usnula na vavřínech a nijak zásadně neinovovala. Mrozek k tomu říká, že si i on sám pamatuje doby, kdy oblečení bylo zajímavější. Firma nyní současně s restrukturalizací ohlašuje i nový styl. Znamená to, že sice zůstane u klasické módy bez jakýchkoliv výstřelků, ale bude údajně zajímavější. U některého zboží se počítá i se snížením cen. Konkurenti, jako jsou Gap, Zara nebo Hennes & Mauritz, využívají na rozdíl od Marks & Spencer levnější pracovní sílu mimo Evropskou unii. Marks & Spencer však stále spoléhá především na Británii. Všechny pokusy o přesunutí výroby jinam se setkaly s velkým odporem a obviněními, že firmě vůbec nezáleží na udržení zaměstnanosti. Úspěšní konkurenti Marks & Spencer nabízejí naprosto srovnatelnou produkci někdy až za poloviční ceny. Orientují se především na mladou klientelu, v obchodech je živo, duní hudba. Původně švédský H&M ohlásil rozšiřování sítě svých obchodů v průběhu roku o osmdesát v Evropě a dvacet v USA. Podobný osud jako Marks & Spencer zřejmě stihne i další „starý řetězec C&A.

  • Našli jste v článku chybu?