Menu Zavřít

Nebeská taxislužba

6. 9. 2006
Autor: Euro.cz

Dagmar Grossmannová

Privátní letecká přeprava získává v souvislosti s množícími se teroristickými útoky a také se stoupajícími nároky klientů na přepravu v posledních letech ve své kategorii stále větší váhu. Jedním z českých hráčů na tomto trhu je poměrně mladá společnost Grossmann Jet Service, která se soustředí na poskytování služeb operátora privátní letecké přepravy, nabízí komplexní poradenství při pořízení firemního letadla a také konzultační služby. Firmu, jež má vazbu na finanční skupinu KKCG, řídí Rakušanka Dagmar Grossmannová.

EURO: Jak jste se dostala k byznysu v private jets? GROSSMANNOVÁ: Začínala jsem jako letuška v Austria Airlane. Pak jsem dostala od velké rakouské banky nabídku, abych zpracovala studii a následně zařídila nákup privátního letadla, a proto jsem v roce 1991 založila se svým manželem – pilotem – firmu na nákup, prodej a pronájem business jets a také jejich provoz. O deset let později jsem se osamostatnila a začala nabízet konzultační služby v oblasti private jets ve své vídeňské firmě Dagmar Grossmann Jet Consult. Zde jsem získala zkušenosti a kontakty v celosvětovém měřítku. Z Vídně jsem pak pokračovala do Prahy.

EURO: Proč jste si pro založení své nové společnosti vybrala zrovna Českou republiku? GROSSMANNOVÁ: Z mých mezinárodních studií a průzkumů vycházelo, že Praha, a tedy Česká republika je pro tento druh byznysu velmi vhodná, a to nejen díky své geografické poloze či ekonomické situaci. Především kvůli tomu, že místní, teprve se v tomto oboru rozvíjející trh poskytuje velký potenciál k rozvoji. Prostě to pro mě byla výzva. Zpočátku společnost fungovala jako broker, letadla jsme si pronajímali a řídili jsme jen služby a byznys. Obchod se dobře rozjel, proto jsme se po roce rozhodli sami provozovat první luxusní tryskáč Legacy 600 s kapacitou třinácti míst a samozřejmě i nadále využíváme letadla jiných společností. Rozvíjíme se jen velmi pozvolně, a to nám dává šanci utvářet ještě nehotový trh. Nicméně během následujících pěti let plánujeme manažersky řídit až pět letounů.

EURO: Kdo patří k vaší klientele a jaký je poměr mezi tuzemskými a zahraničními zákazníky? GROSSMANNOVÁ: Našimi klienty jsou hlavně obchodní společnosti, známé osobnosti a jen několik individuálních zákazníků. Devadesát procent klientely se rekrutuje ze zahraničí, českých klientů je prozatím desetina. Pro tuzemsko je totiž privátní letecká přeprava novým produktem. Očekávám však, že s růstem české ekonomiky se ten poměr změní. Ve střednědobém horizontu by mohla být až třetina klientů z České republiky. Čeští zákazníci ale patří k těm nejlepším – ochotně spolupracují a jsou velmi slušní. Musím být diskrétní, a proto nemohu uvádět konkrétní jména, ale mých služeb dávno před založením GJS využili ze známých osobností například Elton John, Kylie Minogue, Whitney Houston či George Michael. A například teď v září organizujeme s jedním velkým hollywoodským studiem dvě túry. Zhruba dvě třetiny letů organizujeme po Evropě, největší zájem je o Paříž, Londýn a Moskvu, ale často létáme i do USA nebo Dubaje.

MM25_AI

EURO: Na které další destinace a aktivity se plánujete zaměřit? GROSSMANNOVÁ: Nyní fungujeme teprve rok a rozvoj společnosti je dlouhodobá záležitost. V tuto chvíli je pro nás nejdůležitější, aby byla firma vnímána jako celosvětová, se základnou v Praze, a pak bychom se chtěli více věnovat klíčovým trhům. Velký potenciál vidíme v Rusku a v arabském světě. Mým velkým snem je také Čína. A v tomto byznysu se i pro malou společnost, jako jsme my, mohou sny stát skutečností. Samozřejmě naše role není jen v letecké přepravě jako takové. Například jeden z klientů se potřeboval dostat na malý řecký ostrov, kde není letiště. Tak letěl na vedlejší ostrov, pak kousek lodí a na místo doletěl helikoptérou. Poskytujeme i konzultační služby v letecké přepravě, tedy poradenství například v tom, zda a kdy se společnosti vyplatí mít vlastní private jet, jaký typ letadla zvolit nebo zda si naopak letadlo pronajímat. Musíme nabízet jen naprosto profesionální služby, musíme být diskrétní a perfektně znát trhy a místa, kam klient cestuje. Jinak ztratíme reputaci a ta je v našem oboru základním stavebním kamenem.

EURO: Jak vaše společnost funguje, kolik zaměstnáváte lidí a jaké máte hospodářské výsledky? GROSSMANNOVÁ: Loni jsme dosáhli obratu 150 milionů korun, zisk byl v řádu několika milionů. Letos očekáváme nárůst tržeb o tři čtvrtiny a hospodaření bude opět ziskové. V kanceláři pracuje šest zaměstnanců, každý se stará o konkrétní část služeb pro naše klienty. Nastane-li však problém, jaký byl třeba teď nedávno v Londýně v souvislosti se zmařenými teroristickými útoky, pak se všichni zaměstnanci soustředí jen na vyřešení překážky. Pracujeme sedm dní v týdnu, čtyřiadvacet hodin denně. Musím říci, že zpočátku bylo těžké zaměstnance vycvičit, ale už je to výrazně lepší.

  • Našli jste v článku chybu?